Nuffnang Advertisement

Tuesday, August 18, 2020

Madah berhelah

Amboi tajuk topik lagu Ziana Zain. Padahal tak ada kene mengena dengan benda yang diceritakan. Haritu ada lah up ayat ni kat IG, ramai pulak komen setuju. Mungkin korang pun dah tua macam Kak Elly gamaknyer...hahaha


Dah berusia ni hidup nak tenang2 jer

Kalau buat salah, mintak maaf

Kalau orang salah, maafkan

Bercakap bila perlu je

Suka tengok, tak suka pejam

Malas nak marah2 dan gaduh2 ni, jadi penat

Tak nak menyakiti dan tak nak disakiti

Paling penting HATI yang tenang.


Dulu benda yang Kak Elly sangat suka dan sayang ada handbag. Kalau anak usik blh jadi pergaduhan. Uishh berani usik lah. Semua handbag letak dalam dust bag. 2 minggu sekali buka semua tgk sambil tersenyum. Apo...padahal tengok jer bukan pakai pun. Pakai satu bag tu jer lah sbb malas nak tukar. SEKARANG anak dah remaja dah kosong rak handbag tu budak berdua tu ambik. Diorang ambik tanpa rasa bersalah dan tak tanya pun. Tahu2 cantik jer diorang susun dalam bilik. Jenama hebat2 pulak tu. Coach tak nak pulak ambik. Tapi tak ada pulak Kak Elly rasa marah. Masa dah berlalu untuk semua ni. Pakai lah korang. Mama dah tak teruja pun. Dulu kalau keluar gi KLCC atau Pavillion  perangai Kak Elly dok perhati handbag orang. Lepas tu survey harga berapa. Menakutkan bila ingat balik. Macam lahanat perangai kau kan...hahaha

Sunglasses pun melambak. Tapi benda tu budak2 kurang suka lagi. Rasanya esok2 dah masuk kolej tu mmg diorang akan belasah gak lah. Jadi simpan jer elok2 kat tepi. Nasib ada anak perempuan kan blh share2 barang dgn diorang.

Tapi ada satu benda yang Kak Elly masih sayang dan kedekut. Baju2 sulam dan tradisional kebaya. Masih perangai macam dulu2. Kalau nampak hati meloncat kegembiraan. Belum rasa nak serahkan kat anak2 lagi. Itupun Yaya dapat jugak ambik 1-2 sbb dah tak muat.


Point seterusnya..

Cepat dah maafkan orang. Walaupun hati remuk terluka tapi bila dah lembut sikit cepat2 maafkan. Malas asyik ulang2 fikir benda yang sama. Buat serabut otak dan hati jer. Kita nak marah2 berpanjangan pun rasanya tak perlu lah. Fikir positive mungkin kita pun ada salah kan. Kalau dulu blh merajuk bertahun. Sampai hidup tak tenang lah fikir kenapa dia sanggup buat aku macam tu. Marah2 pun stalk orang tu sbb nak puas kan hati kan. Giler perangai macam tu kan. Sekarang nando lah. Maafkan dan move on jer lah. Cuba lah korang buat. Mmg rasa tenang lah. 

Kalau kau tahu kau salah minta maaf lah. Tak rugi pun. Tak dapat apa dengan perasaan ego ni. Nak tunjuk aku betul, walaupun hakikatnya kau tahu kau salah tapi disebabkan ego biar aku sanggup tak kawan asal aku tak perlu minta maaf. Benda ni pun dah lama berlalu. Cepat2 selesaikan sesuatu perkara dari bermasam muka. Tapi kalau dah cuba terbaik dia tetap macam tu gak, pedulikan sbb kita tak blh expect org blh jadi mcm kita kan. Senang kan....ini dulu sanggup menjerit2 nak tegak benang yg basah walaupun hakikat kau salah ya...hahah

Bercakap / komen bila perlu.

Jangan ikut hati, ikut otak. Walaupun hati meronta2 nak tulis atau bercakap tapi tolong lah guna otak. Betul ker apa yang aku nak tulis ni. Betul ke apa aku buat ni. Kalau aku cakap atau komen tersinggung tak orang tu. Aku dah cukup bagus ke nak cakap/komen macam tu. Paling baik berdiam jer lah. Biarlah orang sekeliling yang rapat dgn dia nasihatkan. Ini orang yang kau tak kenal sibuk kondem itu ini kat FB. Baik bercakap dengan keluarga jer lah. Nasihat keluarga dulu, betulkan diri dulu sebelum kau komen2 orang yang kita tak kenalkan

Sekarang ni hayati lah setiap moment dalam hidup kita. Lebih menghargai dengan apa yang terjadi dan mula faham setiap benda yang terjadi ada hikmahnya. Tak perlu nak terkejar2 ke sana sini lagi. Lebih sayang orang keliling dan banyak luangkan masa dengan mereka. Kalau dulu diumpat dan difitnah melompat nak tegak kan kebenaran. Down berhari2 sebab orang bercakap pasal kita. Senyap kat ig berbulan2 (itu aku lah...haha). Sekarang malas lah nak jelaskan. Korang nak cakap apa lantak lah situ. Hakikatnya yang benci mungkin 10 orang tapi yang suka dan sayang beratus orang kan. Kau miskin ker, kau kaya ker, kau berjaya, kau jatuh melingkup ker kalau orang yang suka bercakap ni diorang akan teruskan umpatan tu kan. Jadi tak perlu lah terasa hati.

Dah tak gemar bergossip dan bercakap pasal orang. Lebih suka tengok kejayaan orang. Diri kita pun tak berapa bagus tapi sibuk nak bercerita pasal orang. Sibuk nak cari kesalahan orang. Tak perlu rasanya benda2 ada dalam kehidupan harian kita. Baik balik lipat dan gosok baju kan...haha. Senang cerita bersikap lah lebih terbuka.

Nak cakap Kak Elly ni baik sangat tak ada lah kan. Tapi kalau boleh nak elak benda2 yang negative ni. Orang suka atau tak suka biar lah kan. Janji hati tenang...gitu



  


3 comments:

Syaz Rahim said...

Setuju k.elly, sebab tu orang muda, dikatakan darah panas, sebab semua benda nak triggered. Bila dah makin matang, makin rasa semua tu ok je tak yah besar-besarkan.. ;)

Unknown said...

Well said.....cuma jgn berhenti blogging

Litah L said...

setuju sangat2 dengan caption tu