Nuffnang Advertisement

Friday, August 7, 2020

Exercise


Bila Kak Elly up jer pasal exercise nanti ramai akan start DM tanya mana Kak Elly beli treadmill ni. Ya Allah berpuluh kali cakap korang ni sangat2 lah pelupa...haha

Kak Elly beli treadmill ni second hand jer kat mudah.com dan korang kena pandai cari lah. Harga yang Kak Elly dapat ni RM500.00 jer. Paksa En Win beli untuk hadiah birthday. Actually prefer lari kat kawasan rumah tapi lately ni, Ya Allah banyak giler monyet dan anjing. Sis takut ya. Why tak beli yang baru? Kalau beli baru harga beribu dan Kak Elly takut jadi hangat2 taik ayam. Berlari sekejap jer dan En Win akan memekak pulak nanti. Tapi alhamdullilah sampai sekarang masih berlari dgn treadmill ni.

Tapi Kak Elly takat kelajuan 7-8 lah. Pernah cuba buat kelajuan 9 terus jantung laju dan lutut sakit. Sis dah tuo tak mampu berlari laju dan paling jauh lari 5km dan sekarang buat 3km sbb nak buat exercise lain

Selalu Kak Elly peruntukan 1 jam. 1/2 jam running, 15 minit buat dumbell sebab nak tangan tough tak bergegar bila berjalan (ahaks) dan lepas tu buat 10 minit booty shaping. Blh lah burn dlm 430 calories. Kelas target toning tu Kak Elly tak pergi dah. Bahaya ekonomi tgh down ni. Jadi kat situ jer boleh save RM400.00

Waktu PKP haritu banyak masa jadi mmg boleh lah exercise seminggu 4 kali. Hebat lah badan waktu tu...hahaha. Dapatlah turun kan berat badan. Now bila dah start kerja, sibuk lagi nak masak, kemas rumah dan berlambak kerja sampai nak tulis ni pun rasa nak muntah #matakeatas. Jadi sempatlah buat 2-3 kali seminggu. Lepas tu buat lah intermittent fasting start kul 6pm stop makan dan makan balik esoknya kul 10am. Itu jer termampu sis lakukan utk maintain kan berat 54kg ni.



Ni salah satu exercise Kak Elly suka ikut di youtube. 10-minute booty shaping workout. Dengar macam mudah kan sbb 10 minit jer. Cuba korang buat blh menggigil kepala lutut...hahaha. Menitik2 peluh wei tapi best lah macam cabar diri waktu buat ni.


Exercise ni terpaling suka. 15 minute beginner weight training dumbell. Tapi Kak Elly punya tak ada lah berat sgt dumbell tu. Setakat 2.5kg jer lah...hahaha. Itu pun berpeluh ketiak ya.

Banyak jer korang blh ikut kat youtube. Buat ikut keselesaan masing2 paling penting jgn paksa diri buat yg heavy2 tu. Takut blh cedera nanti. Korang kena tahu cara yg betul lah.

Korang tahu lah hidup Kak Elly kan berjadual jadi malas macam mana i kena bangun dan buat. Kak Elly letak dalam fikiran kalau blh balik tidur kenapa tak blh exercise kan. Rehat bila2 blh kan. Cuba peruntukan 1 jam utk exercise. Cuba cekal kan diri. Alaaa seminggu dua kali jer kot.

Benda ni i selalu nasihat kat staff tapi diorang tak nak dengar wak...haha





Letak kat sini sebagai kenangan. Gambar raya haji tahun 2020 (tahun covid). Sempatlah gi tempah baju. semua beli kat Jakel jer tahun ni. Kain semua tengah sale kan. Kali ni budak2  pilih corak sendiri cuma colour jer berbeza. Nampak tak pengaruh mak dia sbb dari dulukan pakaikan batik. Jadi corak yang diorang pilih pun berunsur batik.

Tahun ubah tradisi sikit. Mak mertua dan adik En Win yang beraya rumah kitaorang. Kak Elly masakan nasi minyak dan lauk2. Insyaallah nak jadi kan kebiasaan nanti. Raya rumah mak mertua dan Raya Haji turn rumah Kak Elly pulak. Jadi adil lah kan.


 

4 comments:

Seri Kandi Di Tanah Jauhar said...

jarang dengar pengalaman pkp orang jadi kurus, kebanyakan jadi belon, hahaha (me lah tu)

Unknown said...

Kak elly,jadual xcercise mesti akur..setiap jumaat jadual blogging juga jgn dilupa ya��

Litah L said...

sy buat plank ja, exercise paling sesuai untuk orang malas hehe buat 5 minit ja lol

Syaz Rahim said...

Sweet je family potrait kak elly ;)