Nuffnang Advertisement

Friday, February 21, 2020

Ayam bertelur sebiji, riuh sekampung


Kalau zaman Kak Elly kecik2 dulu kalau ada berita tergempar atau tidak baik kalau blh keluarga akan sorokan. Diorang akan berdiam sampai sesiapa pun tak blh tanya atau ambik tahu. Berani tanya lah mmg amukan atuk aku nanti. Budak2 jangan campur urusan orang tua2.

Kalau benda2 yang tak baik ni tersebar paling ramai tahu pun satu kampung atau sampai ke telinga kampung sebelah jer. Itu pun orang sampaikan secara berbisik2. Fitnah tak lah berleluasa sangat.

Zaman sekarang satu benda berlaku satu Malaysia atau dunia blh tahu. Anak2 muda memberi pendapat tanpa guna akal fikiran maki sana sini tanpa rasa takut macam kita dulu2. Nitezen ambik tahu semua benda. Segala benda diorang akan korek. Pendapat yang dirasakan betul sehingga menimbulkan fitnah. Macam diorang berada dalam keluarga tu sehingga semua benda tahu. Kalau blh semua benda kena record tak kisah lah perkara itu blh aib kan seseorang asalkan rating tinggi dan ramai orang share. Yang tak tahu hujung pangkal mula lah maki hamun. Bila dah tahu cerita sebenar baru menyesal dan mintak maaf. Tapi macam mana tu fitnah dah disebarkan...hurmmm. Masing2 rasa pendapat mereka betul. Kau bagi lah keterangan macam mana pun aku tetap betul sbb aku lebih tahu...gitu lah rasanya perasaan mereka.

Semua benda dihujung jari. Dengan satu click atau satu video macam2 andaian orang blh buat. Kehidupan kita kanak2 dulu hanya tahu bermain dari pagi sampai petang. Hal2 orang tua biar mereka selesaikan. Berani lah cuba dengar mmg pelempang naik kemuka. Remaja sibuk bercinta tak ambik tahu hal keliling pun. Janji aku bahagia dan dapat kawin. Dunia semakin berubah dengan peredaran masa. Terlalu ramai orang yang bijak pandai. Janji puas hati dapat luahan pendapat dan orang baca serta menyokong tanpa kita tahu kebenarannya. 

Ada jer yang sekadar baca dan beri pendapat bersama kawan2 di office atau suami. Sekadar berborak memberi pandangan tapi rasanya lebih baik macam tu kot dari memaki hamun di media sosial. Tapi berdosa gak lah kalau cara kita sampaikan salah kan. Kak Elly tak cakap yang Kak Elly baik sangat lah. Kadang2 geram gak, macam kes Sajat baru2 ni. Salah tetap salah tapi tak ada i komen maki2 dia. Sekadar baca sana sini tapi dada meletup jugak lah bila baca komen...hahaha

Cite pasal pondan ni teringat dulu2. Masa Kak Elly remaja dulu kalau nak tgk pondan kena pergi lorong2 kat Chow Kit sebab pondan2 dulu keluar waktu malam jer. Siang diorang jadi lelaki lembut yang bekerja di saloon atau kedai pengantin. Cantik2 pondan2 kat lorong tu persis artis semua. Tapi nampak jer polis datang semua berkeliaran lari dengan kasut tinggi..haha

Zaman sekarang dah tak ada sorok2. Polis kat sebelah pun tak ada hal kan. LGBT ni blh jadi paparan umum dah. Kita sendiri dah tak dapat bezakan laki tu normal atau gay sebab semua sama jer. Tak blh bayangkan kehidupan yang akan datang. Kehidupan yang anak2 kita pula akan tempuhi. Masih normal atau diorang dah bertukar menjadi seperti robot...wallahuallam

No comments: