Nuffnang Advertisement

Saturday, August 1, 2015

Risau


Tinggal sebulan lebih jer lagi Yaya nak UPSR tapi aku masih tak yakin Yaya blh buat BM (penulisan dan pemahaman) dengan baik. Markah setiap kali ujian cukup2 makan jer dapat A. Kadang tergelincir gaks dapat B.

Puas suruh dia baca novel, buat latihan, tuisyen supaya cepat dia menguasai BM dengan baik. Tapi nando jugak....especially part simpulan bahasa dan peribahasa.

Padahal aku cakap bahasa melayu jer kat rumah bukan cakap omputih. Tapi bukan main omputih lebih terror pulak. 

Hari tu aku rasa macam nak hantuk kepala dekat dinding sebab dia confuse kemarau dengan tengkujuh...eh! itu pun tak tahu org putih sangat budak ni. Bila aku cakap winter, summer faham pulak.

Dulu waktu ngajar aku ngamuk gaks...bila mengamuk lagi dia tak faham..haha. Jadi kena pelan2 suara tu bila terangkan. Subject lain alhamdullilah aku tak risau sgt. Cuma tinggal BM jer kena push lagi. Dah penat push ni tinggal sebulan jer lagi. Hope dapat buat yang terbaik ya nak...


Meh! Kal Elly share sikit soalan BM budak2 sekarang. Actually mmg susah BM sekarang ni. 



Jawapan A - Bebuli ( ada yek ayat bebuli) kalau aku mesti jawab bebotol...eh! tak ada pulak bebotol. Camne ni...hahaha



Jawapan C - Patah Kandar. Ada yek patah kandar? tgk kamus rupanya ada perkataan patah kandar. Kalau aku mesti jawab Patah Hati. Mak ngan anak sama jer ta pandai kan.




Ini lah contoh2 soalan budak2 zaman sekarang. Kebanyakan jawapan yang diberi semuanya betul tapi korang kena pilih yang paling tepat. 

Serious menakutkan betul kan. Takpe Yaya u can do it!!!


15 comments:

Norma NML said...

Sama la kita..ank akak pun bab BM pun kdg B jadinya..tak konsisten result dia...pdhal subjek penting tu..soalan pun agk meengelirukan sbb byk perkataan bhsa Melayu baru..huhu

Haffizul Iskandar said...

uish..soalan sekarang dasyat sungguh. Sumpah tak pernah dengar ayat2 tu sebelum ni. Baca dekat blog kak elly baru tau. Hehehhe

seraa rose said...

pitam nak jawab soalan tu. Budak2 apa tah lagi..

Nastyna said...

eh macam mengarut jer skema soalan sekarang ni. Saya dulu pun takder la terror sangat akademik, tapi banyak pulak perkataan atau perumpaan yang saya tak pernah dengar selama ni. So for Yaya dapat A tu dah kira wow sangat for me sebab saya satu pun kat atas takder jawapan betul hahahaha. All the best Yaya

!EFIL said...

Alamak acik ni pun nak jawab gagap gagap yaya oi.. Apa2 pun good luck k yaya and mama nyer jugak hihi

Ubj Jahan said...

Kertas bm pemahaman upsr ni mmg ssh kak. Last year anak sy prcubaan mmg B. Alhamdulillah upsr dpt A. Mcm tngkujuh or kemarau smua tu prkataan yg jarang kita gunakan kak kdg sy pun confuse gak. Haha. Gud luck for yaya. In shaa allah she can..!!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Oh.. yg minyak wangi tu jwpn betul bebuli kaca ke? Bukan kelalang kaca ya??? Ahkak pun confused dah ni

crescent said...

patah kandar...macam first time dengar...haha tapi nasi kandar selalu dengar...bahasa melayu memang susah...sebab kita orang melayu selalu ingat alah bahasa melayu je pon...kejap lagi keluar part peribahasa segala tu baru tau susah...haha...btw good luck Yaya...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

alamak jawapan ila pun semua salah..
rupanya ila sama tahap dengan yaya
haha

syalinda johari said...

tudia susahnya soalan..saya pun tak kompiden nak jawab kalau gtu soalannya...

akish ali said...

huaaaaaa...mencabar betol ek bm sekang....

Rodiah Amir said...

weh susahnya..hahahhahah

Gyree said...

hahaha...betul la kak elly...silibus budak2 sekolah rendah sekarang sangat lain dan macam susah dari masa saya sekolah dulu. tiap2 kali anak buah tanya mesti mcm xtau nak tolong/explain especially BM...
http://gyree.blogspot.com/

Juliana Abdul Rahman said...

Patah kandar tak pernah dengar kak Elly, kalau Abang KANDAR saya tau sape..hehehehe

IrinaSGP said...

lahai.... stress pulak tengok soalan BM tuh... susahnya... nie baru UPSR noo... kalau PT3 or SPM macamana la...