Nuffnang Advertisement

Monday, March 16, 2015

Di lema seorang Ibu


Giler poyo topik hari ni...padahal dilema yang macam tak dilema sangat pun. Tapi tetap jugak nak share dengan korang walaupun rasa macam..relax lah benda kecik jer pun...haha. Eh! biar arrrr. Siap korang kalau mengata dalam hati.....hahaha

Semua dah tahu yang Kak Elly ada dua orang anak perempuan. Yaya semakin membesar dan semakin tinggi dan dah pandai bergaya depan cermin...gulp. Apa yang Kak Elly buat, pakai, bercakap dia akan cuba meniru. Kalau zaman dulu kalau mak mengamuk tak bagi bercakap dengan lelaki atau berkawan dengan lelaki selalu rasa macam mak tak faham jiwa remaja, kuno nak bergaul dan berkawan ngan lelaki pun kena marah. Relax arrr....bukan buat apa pun bercakap jer punnnn. Gitu hati memberontak.

Now my turn...huaaaa. Next year Yaya dah masuk Sekolah Menengah. Memang tak lah aku bagi dia masuk Sekolah campur. Aku bukan tak percayakan Yaya tapi aku tak percaya kan diri sendiri...hahaha. Budak2 sekarang tak macam budak2 dulu...budak sekarang macam2 benda diorang dah tahu. Eh! tapi dulu pun macam tu jugak kan...huaaaa. Matilah dah start control anak sekarang ni.

Nak cakap control pun ya jugak...aku akan jadi super sensitive kalau Yaya berkawan dengan lelaki walaupun kawan sekolah. Aku nak tahu topik yang diorang bualkan. Aku nak tgk macam mana muka budak lelaki yang diselalu berborak walaupun dalam group chat. Kalau nak keluar study group aku akan ikut dan perhati dari jauh...huaaaa nape teruk sangat perangai aku ni. Ke mak2 mmg memang macam ni.

Kalau boleh tak nak Yaya kawan dengan lelaki...tapi camne sekarang dia sekolah campur...hahaha. Semalam borak2 ngan Filla dia kata jgn control sangat budak2 ni biarkan diorang berkawan. Aku dulu sekolah perempuan bila nampak budak lelaki terus tak keruan terus hati debar2...haha. Eh! aku pun camtu...padahal lelaki dalam bas tu tak pedulikan kan aku langsung. Tapi jantung macam nak jatuh belum lagi muka kebas...hahaha.

Mungkin sebab aku seorang ibu...sekarang pulak kalau tengok berita macam benda yang tak elok terjadi. Kena rogol dengan teman lelaki, lari ke Lombok, jadi pelacur lah...ishhh ngeri. 

Semalam Yaya tanya aku

Yaya: Mama dulu bercinta umur berapa

Mama: Umur 18 jer baru mama bercinta.

Yaya: Tapi Papa cakap dia kenal mama waktu form 3

Mama: ............... (diam buat bodoh jer tak jawab soalan) haha

Ishhh....laki aku ni kan bukan tahu nak menipu. Kang dia ikut bercinta umur 15 tahun camne. Stress ok!! Ramai giler ok orang nak berkenalan dengan Yaya...jadi risau aku. Hari2 balik sekolah mesti dia cite itu ini...aku dengan muka senyum akan jawab "kawan takpe tapi jgn nak lebih" padahal kan dalam hati macam nak jerit "jgn nak ngada2 kawan ngan pompuan jer mama bagi, dengan lelaki NO" tapi dalam hati jer lah...budak2 ni kang kalau control sangat lain pulak jadinya. Tapi camne tu....

Aku dalam dilema tak tahu samada perlu ker aku control atau biarkan dan monitor dari jauh. Dalam dilema nak masuk kan sekolah perempuan sahaja atau sekolah campur. Dalam dilema dengan perasaan sendiri, kena pandai menyusun ayat supaya anak2 faham naluri seorang ibu...ayooo masalah Negara ni!



19 comments:

Nazima said...

Kak Elly, bagi saya, kalau control sangat, nanti sampai suatu masa dia dapat bebas, dia akan cuba semua. Baru nak rasa,baru nak kenal dunia. Lebih baik dia tau sekarang asalkan ada batas. Kena educate dia pasal batasan lelaki dan perempuan je.
Saya ada 2,3 orang kawan,diorang dari sekolah rendah sampai form 3 sekolah perempuan. Bila masuk sekolah teknik time form 4,of course sekolah campur, masa tu diorang jadi over tergedik dengan laki. Sebab baru start berkawan bila dah besar. So better diorang tahu dari awal and jaga batasan je. Kena bagitahu diorang sebab kita buat macam tu.

Just pendapat saya je. Hehe..

-peace-

Jemput BW, n-azima.blogspot.com

mrs kayrul said...

rasanya anak2 nie kita jgn control melampau bg sikit kebebasan tapi harus la kita pantau juga...kang control sgt nanti jiwa diorg memberontak dah satu hal plak nak cari jalan penyelesaiannya..

x salah masuk sekolah campur janji pandai jaga diri..

Aisyah said...

salam elly, hmm..nice topik..enuf said i gone thru this..skrg akak umur 41..suka jln sowg2, suka do things alone..kesan how i was grown up..elly, ayah akak pun ada sindrom yg sama tp lg hebat & sgt mengongkong..jd akak do things behind him..why? sbb kalo dia tau abis..jgn salahkan anak2 sbb kalo kiter halang anak2 utk buat 'benda yg normal sbg manusia' it turns the other way..bior dia lalui kehidupan yg normal bercampur dan berkawan..tp of course kena pantau dan buat anak2 bercerita (share) dgn kiter sll..bkn sorok dan buat di belakang kiter..kdg2 sikap kiter jg yg buat anak2 jd begini..siape yg sedih kiter jugak nnti..

ease elias said...

kak elly..sy pnh masuk sekolah campur..masuk sekolah pompuan..kalau sekolah sejenis kaum ni..mmg kalu nmpk kaum lain akan debar2 pelik2..tapi saya rasa sekolah campur lagi better..sbb zaman skang x mcm zaman dulu..lesbian membiak..hahaha..smpai situ lak pikir..actually x kisah dia kawan ngan sape2..anak kak elly sume cantik2..mesti ramai org minat..cuma kita kena just be mcm friend2..kalu x..lagi byk dia sorok..lagi teruk kita..

Yana said...

Sebenarnya sekolah mana2 pun boleh jer Elly.. Tapi kita sbg ibu kena sentiasa perhatikan perubahan sikap anak kita.. Macam saya sendiri pun hantar anak kedua saya ke Sekolah Convent Perempuan atas permintaan anak saya sendiri.. Tapi kita kena sentiasa ingatkan anak kita kalau berkawan ngan lelaki, jangan nak feeling lelebih sbb dia kena enjoy zaman remaja.. kalu nk bercinta pun mesti tahu batas pergaulan n pelajaran jangan lupa.. Mesti cerita pada umi n abah ngan siapa berkawan.. So far Alhamdulillah anak sy faham n dorang takut kt my hubby yg sentiasa memantau pergerakan dorang termasuk anak lelaki..

ayu Ismail said...

akak pulak selalu tanya kat anak lelaki form 4 awak ada makwe ya..memang x lah jawapannya ( dlm hati ibu ni pun selalu ckp janganlah ada )..kalau kongkong mcm kuno..tp kalau bg bebas bahaya gak..so pantaulah apa yg patut..ada masa kita bff dia ada masa kita mcm mak tiri lak.

Beautikazoom said...

Elly elok sekolah campur at least x jakun klu tertgk kaum bkn sejenis...hahaha...pastu jgn control sgt...jd kwn dgn dia bkn musuh as long as dia x melampau batas....tp makesure koa tahu semua password utk network social dia...so boleh monitor...skang x leh nk garang2 sgt....supaya dia akan cari kita utk bercerita masalah dia....selalu tanya apa dia buat kat sekolah arini tp dgn cara kwn2 tanya....hati ibu tu mmg risau tp kita sebagai ibu doakan yg baik2 utk ank2 elakkan segala keburukan utk mereka dan mohon dipermudahkan segalanya.

kehidupan sihat said...

nana pulak dilemma dengan adik pompuan nana..risau..nak tengok,dok jauh..mudah-mudahan semuanye baik2 sahaja.. :)

PixiePwincess said...

elly i ada experience my friend, parents dia control gila2.. jadi depan parents dia fuhh baik sangat pijak semut pun x mati. tapi blkg.. habis semua dia buat. sapa nak jawab? sejak drpd tu, i berazam kalau anak2 dh besar nanti x mo control sangat2 sbb nanti jd lagi teruk

fausya said...

akk... im your silent.. no3.. songsang anak ko nanti kak.. ank ko tu dahla hot... kang lesbo.. die tau mane baik, in sya allah,,, takkan buat pape yg x baik...keliling saya ni sume songsang,, pelik2 je.. dari perempuan/lelaki tulen dah jadi bengkok dah kak.. biar skolah campur.. kak elly,, saya ni boleh kate remaja lagi la walaupon keje gov... im 24..so bolehlah pikir kan ye,, better skolah cmpur.. walaupun saya dlu skolah pompuan.. sebb saya ade abg, so sy tak rse nk buat mnde tu. yaya tak de abg.. lain kot.. akk pikir kan ea...

pjg pulak...

Nadya Zahid said...

hehheh..sbab anak2 akak cantek2..ikut mcm mummy nye...
mmg skang ni risau kan?mcm2 bende jadi skang ni..xmcm zaman dulu...zaman dulu mak sy lepas je kalau nak gi kedai sorang2 pon naik basikal..skang ni jangan harap saye pon nak bagi anak2 pegi memane..even kdg2 my mom or my sis nak bwk dieorg kluar pon sy xbg...mesti sy kne ade skali...hahahaha

Kotak said...

sekolah campur better lagi rasanya. at least dia boleh belajar bergaul dengan boys. nanti dah besar baru nak belajar bergaul dgn boys payah payah hehehe

annapeje said...

aaaa suka sangat topik neh sesuai dengan jiwa bila dah jd mak mak skrg neh wpon ank kita lelaki baru darjah satu wakakaka yg perempuan pon baru setahun 2 bulan ahahha tp sebok gaks nk bincang hal hal camneh adoila ...dlu kita buat x per now anak no no ahahah dilema jugak

anna hashim said...

kak elly, saya blom kawen n belom ada anak..tp saya penah melalui zaman kegemilangan ( nakal nauzubillah )... better kak elly bagi masuk sekolah campur.. tapi kak elly monitor dia..guide dia..klu kongkong sgt jadi la mcm saya.. bila duduk asrama masyaallah.. nakalnye mengalahkan budak lelaki.. sbb jakun, baru keluar dari kepompong... budak2 mana tau beza baik n buruk.. cuma sbg mak ayah kena sentiasa bagi nasihat ( tp bukan membebel yaaaa... ) hehheheheee

sweet_saya said...

lupa la mak jaga sy mcm mana.. hihhih.. dia xde control ape2 kot.. cuma mak ikut la apa anak dia nak.. ikut jiwa remaja sikit2.. selalu kalau org minat mesti story kat mak ayah sape orang tu.. tp bila turn anak sendiri sy pun rs nk jadi macam kak elly.. CONTROL!!! sbb dulu walaupun banyak peminat (cewaahhh) tp pandai jaga diri n tak layan.. ape kelas ade boifren n komitment awal2.. x enjoy..

strawberi said...

kalo skolah pompuan je..nt culture shock plak..bia kan dorg bercampur...tp monitor la..

takut jugak baca topik ni..anak pompuan baru umur 3 tahun...huhu

sgrmse. said...

Elly dah revamp page eh? Chantekkk (:

Sue said...

k.elly..anak sy yg sulung baru 8thn. tapi kerisauan hati tu macam dia da sekolah menengah. hahah..ye la mcm k.elly kata..skang ni mcm2 kes kan. risau sbb anak kita ppuan. n lebih risau sbb kita ni dah berpengalaman dulu. dah pernah tergedik2 nampak laki hahaha.. zaman sekolah da penah bcinta. so bila ada anak ni mmg risau. tapi hati dan perasaan ni anugerah Allah bagi. cuma harap anak2 kita pandai jaga diri. eii risaunyeee... pasal sekolah, better sekolah campur. tp kalau sekolah ppuan je.. bagi juga dia berkawan dgn lelaki. supaya anak2 kita tahu pasangan ni lelaki n ppuan. bukan sejenis. eh pjg pulak komennye.... tp yaya mmg cun pun.. tu pasal hawttt..hehe btw yaya kena pandai jaga diri okeyy

ema angeloo said...

salam kak elly,

i think its more better if kak elly bagi die sekolah campur, tapi kak elly kena sering ingatkan dia batas-batas pergaulan dengan lelaki , nanti bila dia nak buat sesuatu je die akan ingat kak elly and husband.

seriously perempuan yang sekolah tak campur ni akan jadi CULTURESCHOCK bile jumpe dengan lelaki, and bila ade lelaki ushar je die mulala layan sebab die tak dapat bezakan lelaki yang baik dan buruk. if sekolah campur at least die ade kawan lelaki and dia boleh hafal perangai lelaki yagn baik dan buruk. saya sarankan kak elly bia die sekolah campur jela....

kak elly jagan lupa update bila yaya dah masuk seklah menenengah okay. :)