Nuffnang Advertisement

Thursday, March 5, 2015

Bad Service!!


Kak Elly nak mengadu sikit pasal perniaga online kat bawah ni supaya korang lebih berhati2 jika membeli barang dengan mereka. Bukan nak tutup periuk nasi sesiapa ini adalah kebenaran. Kita kalau nak berniagaan ni biarlah jujur dengan customer.

Kes 1


Kak Elly mula tertarik bila baca kat FB pasal Canvas Frame Murah ni. Harga sangat2 berpatutan. Kalau korang order dalam masa 2 minggu barang akan sampai....katanya lah!!

After discuss thru wassap...Kak Elly pun bersetuju. dan terus bank in hari yang sama iaitu awal bulan January 2015. Setelah hampir 3 minggu barang still tak sampai lagi. Bila tanya dia jawab order terlalu banyak...mintak beri masa lagi seminggu. Ok lah...Kak Elly cuba faham masalah peniaga ni.

Lepas seminggu Kak Elly wassap lagi tanya status barang. Dia boleh jawab...kayu frame habis tunggu lagi 2 minggu. Kalau tak boleh tunggu kita pulangkan duit balik. Ok...sabar lagi. Rasa frame tu tak ada lah urgent sangat nak guna Kak Elly bagi peluang lagi 2 minggu lagi. Eh! baik sangat aku ni kan!!



Setelah 2 bulan berlalu....cuba korang baca conversation kat atas ni. 'Kalau sis tak boleh tunggu saya refund yer...maaf sebab terlalu banyak order" 

Macam ni punya orang berniaga pun ada ker??? puiiiii. Senang2 kau pegang duit orang 2 bulan janji itu ini...bagi orang mengharap lepas tu tak dapat nak buat terus nak pulangkan duit. Dah lah tak pernah wassap inform status terkini barang yang di order...tapi bila customer tanya "kalau tak blh tunggu kita pulangkan duit". Eh! perjanjian 2 minggu tapi ni dah lebih 2 bulan...mana2 customer pun blh marah.





Kalau rasa order tu terlalu banyak...stop dulu ambik order selesai barang customer yang tertunggak. Ini tak....bukan main tamak nak ambik semua order lepas tu tak terbuat dengan harapan customer akan faham dengan masalah yang dia hadapi. Kayu frame habis itu bukan masalah customer. Customer bayar dan mengharap barang sampai seperti yang dijanjikan.




Mintak maaf lah ya....macam mana perniagaan kita nak diberkati kalau kita asyik menipu sana sini. Kalau nak sesuatu perniagaan tu diberkati cuba lah bersikap jujur dengan pelanggan. 

Ya manusia mmg tak lari dari buat kesalahan. Tapi kita kena belajar dari kesalahan yang kita buat bukan ulang kesalahan yang sama berulang kali...adoi!!!




Terima qada dan qadar?? ini bukan cara yang betul kita nak handle atau menjawab dengan customer. Macam tu senanglah tak dapat handle order itu ada lah qada dan qadar. Kau pembeli cina atau india rasa2 nya diorang faham tak.

Nak berniaga online ni senang jer...bersikap jujur dengan customer. Rasa tak boleh handle dan tak dapat memuaskan hati pelanggan jangan beri janji kosong. Kalau boleh cakap boleh...kalau tak boleh inform customer awal2. Jangan beri 1001 alasan.


Kes 2

IG: paris_shoppingheaven



Ini lagi pitam...pre order beli KicthenAid. Order dari tahun lepas bulan September 2014. Sampai bulan February 2015 barang tak sampai2 lagi. Duit dah bayar RM1000.00 (deposit)

Yang kelakarnya barang dah sampai awal bulan January tapi ambik masa yang agak lama nak agihkan dekat customer...dalam sebulan kot. Rasa2nya logik tak??
-



Bukan sikit kot duit customer korang pegang RM1000.00 tu. Bila bayar langsung tak update apa2. Jadi satu kerja pulak kita asyik tertanya2 status barang. 

Macam mana lah korang uruskan perniagaan online ni. Mmg tak maju lah jawabnya kalau asyik menipu pelanggan.




Nasib baik dia refund....kalau tak mmg masak lah aku kerjakan.

Serius dah serik nak beli barang online lagi. Dah banyak kali terkena. Tapi ada jugak online yang menepati janji macam Fashion Vallet dan Zalora. Itu I like!!

So korang berhati2 dengan 2 peniaga online kat atas ni ya!!








42 comments:

Allene typicalmommy said...

pasal canvas frame tu pun aritu ada orang komplen kat FB... jawapan dia gitu gak... islamic.... enth2 orang yg sama.. aduhh...

Irfa said...

yg canvas tu rasanya penah baca kat grup pasal kes sama cam ni, berbulan customer tggu barang dgn mcm2 alasan

Nurzakiah Hanum said...

betul la tue kalau nak berniaga buat la cara betul kan
jangan nak menipu

FiZura said...

kak, saya pun pernah tertipu dlm fb beli canvas frame.. punya la excited nak letak gambar family dekat wall.. tapi hampa... entah2 org yg sama yg ber maharajalela dlm fb.. boleh tau akaun nama dia sama? mana tau sama dgn sy punya..

kingdom of chromo said...

Betul tue kak, saya pun banyak kali terkena.. Tq kak

Juliana Abdul Rahman said...

saya pon pernah kena...
Ni haa, student ke ape tah. Nak meniaga, tapi cara meniaga macam hampeh. Paling meluat, sikit2 nak bajet baik..terus petik Islamik bagai...

http://wariscikmon.blogspot.com/2014/11/sweetyloveshop-poyo-lah-kau.html

Afidah Azmi said...

Kak Elly,
Fida pun peniaga online .Order pun banyak jugak tapi Fida akan settlekan barang customer dulu.Kalau tak..tidur pun tak lena kak.
http://binimazlan.blogspot.com/

Elna Watie said...

kak elly saya penah teraca kat ig nana...org complaint pasal ig paris_shopping tue.... nana ada buat review tak silap ig tue...n ada org comment n complaint....

mamabeauty said...

sebab nila setitik tu lah yang buat ramai customer susah nak percaya online business ni

Arora's said...

Kak elly dgn seller mcm sy Ok kan hehe. . .

Wizana Arbain said...

Elly parisshoppingheaven tu poyo layan retis je mcm schaalyahya nora danish etc. retis sumer puji tiptop service, kal org biasa dia mmg lembab

AMIIZAA said...

kak elly,

i terima nasib yg sama mcm u
i beli brg dgn UK Personnal Shopper
dari bulan DEC2014 sampai skrg tak terima lagi.


tunggu lagi, msh sabar sampai nak meletup baru i nak tulis kat blog..

Jan@Afzan said...

aduhai..macam2 kan.. ok, kak elly. tq for this entry.

yoorin melacolea said...

okey tu kak elly..die nak jugak refund..my case, barang x dapat, refund pon x dapat..lg dia block kite lagi ada laa..gerammnyee...

Rozita said...

sy dah kena ngan paris shopping tu...rm2000..now wassap email bo layan lagi dah..pasni bole buat report polis

Rozita said...

sy dah kena ngan paris shopping rm2k bayar last sep14 now dah mar15..x dapat2...wassap email bo layan..rasa dah bole buat police report

nora iwana mohd rakis said...

Pasal paris_shopping tu penah trnmpk ada custoner komen tanya corelle dia.tp komen tu kena delete.pastu customer tu komen lg sy tgk balik kena delete jugak.customer dia ramai artis.yg artis2 tu dia jaga elok la kot supaya nama dia baik.org2 biasa ni ntah la huhu

memoh4 said...

Paris shopping heaven mmg dari org complaint bad service.. Taoi kalo dgn artis mmg ligat...

preloved collections said...

pasal paris shopping heaven tu rasanya ada org complain gak sblm ni...tp artis2 bnyk je beli kt dia...mybe dia ni lbh suka beli barang artis agaknya..me dh stop lgsg follow ig dia since ada org complain pasal bad service

missy az said...

ishkkk... mmg kadang sakit hati. kt pny la nk sokong peniaga2 mcm ni. tp diorg x pandai jaga. sy pon pernah alami perkara yg sama dengan supermurah_uk.. dari september smp november x pernah berupdate.. bayar cash lg. bila tny bru nk bg update. klu kt senyap, dia pon senyap. pastu da bising2 bru hantar brgnya. salah plak tu. 2 kali salah. siap kekwat ckp brg yg dia salah anta tu lg mahal dr yg dibeli.. last2 kena maki hamun pastu i tros mntk refund.. skang2 mntk refund.. rupenya siasat pny siasat ramai komplen kat ig brg x dpt n refund pon lambat...

Annormanie Oth said...

kak elly..yup..pasal paris_shopping heaven tu saya pun terkena..ckp brg dh sampi tp nk agihkan tiap2 hari despatch dia bz..mmg gile..dhla tggu janji sebulan jd 6bln..gilerr..very bad service..patut kena band jer

zon said...

kak engku.. saya ada friend yg buat canvas.. price quite cheeper.. saya memang dah 2-3 kali tempeh dengan dia. within 2 weeks dah siap. service memang memuaskan. boleh follow ig dia decodinding.

actually, owner dia kawan sya. satu office.

Balqis said...

Kak elly...dorg kuaq tv..cite psl juai beli ni..

sue said...

salam..adoi..ramai juga yang terkena dengan parisshopping heaven ni yer..memang kaki penipu dia ni..
saya ada beli Kitchen Aid dgn parisshopping ni, bulan sept bayar deposit RM1000 juga.samalah kot batch kita tu. janji ETA december, sabar..tak dapat2 barang sampai january, takde juga, hujung January mengamuk maki hamun cerca semua keluar kat ig dia, dia delete. pastu pegi kat ig nora danish maki2 sambil mention ig dia kat situ, nora danish tak dlete komen tu. lepas ugut2 nak report polis, tribunal tuntutan pengguna..last2 dia setuju nak deliver the item. paling best barang tu dia beli kat Amway je. Kotak Kitchen aid tu bertampal sticker amway lagi tu, dan warranty pun verify by Amway..hah..order direct dari UK lah sangat kan? siap dealer amway yang tolong deliver by hand kat adik yg tinggal di Kajang. sebab nak tunggu dia pos mmg takkan lah kan. dapat warna Pink Rasberry, walaupun asalnya oder Empire Red.

Sharina said...

Saya la org yg tanye tu 😔

nurul nadiah said...

kak elly, i pun ada kena ngn paris shopping heaven tu. until now xdpt lg barang. janji eta JAN 2015. sampai skrg xde ape. contact kite pun haram. rasanya sama kes dgn yg lain².

♥TheOnlyFarah♥ said...
This comment has been removed by the author.
fahd m said...

paris shopping heaven budak nama mira tu memang kaki kelentong. beli brg lain dpt lain. defect plak tu. suruh settle, mcm2 alasan. till now my msg kt dia xde respond. actually, dia bkn pgi europe pun amik order bli handbags. she is juz a reseller from other top online seller kt ig tu mcm ash0780, invalise, labeltrunc. i knal dgn salah sorg supplier dia ni. i tnya kwn i tu knal x dgn seller nama mira ni. dia bgitau lh mira ni amik brg dri dia. bru tau crita sbnar. dlm ig dia pnyalh beria2 bgitau preorder trip dia. padahal amik dri seller lain. bgi alasan kt ig followers dia pgi europe, delay reply msg psal on trip lh, tunggu dia blik nnti bru bole pos brg. padahal minah ni ada kt msia. mmng big time liars pnya manusia. msih bersabar bgi pluang kt dia tuk settle my issue. klu bebal gak, jmpa kt tribunal je lh.

fahd m said...

salam sis farah.. nak clarify skit. yg tipu sis tu nama nurul yasmin kn? yg paris shopping heaven ni plak slalu address diri dia as mira samada kt ig atau wapp. husband dia nama amir hafiz. how are both of them related?

Imanzulfa Outlet said...

Mmg ntah2 bkn diorg bli die yng sponsor bg promote ig

abi ng said...

U da buat report kat police? I bank in 7k last month.. but bag pun xsampai lagi.. now very regret

Izzati Ghafur said...

i just order something from her. i smell something fishy now. habislah jahanamlah duitku

Heba said...

I transfered to Paris Shopping Heaven (HELL) $3800 US Dollars one month ago!! And untill now I am waiting for refund. Everyday Mira gives me new lie! DO NOT DEAL WITH Paris_Shoppingheaven !!

Nurin Riddy said...

Ya Allah saya pon kena. Komen semua kena delete. Beli kitchenaid 2 pastu tefal 2. Kata kena tahan kastam la..pastu kata sampai tapi xleh deliver alih2 bagi satu je. Order sept 2014 eta nov 2014. Daripada saya dok vietnam sampai saya balik kl xsampai2 lagi. Pastu sampai satu je merah. Die kata hitam trip lain.padahal awal2 tu kata semua dah sampai. Pastu every week saya wasap tanya status bukan die yg update kita status. Alasan macam2 ada kat kampung la mak mertua sakit la bla bla bla..pastu kat ig mamat ni order chanel pon xdpt2 mintak refund kena merayu2 ..alasan2 sama mcm alasan saya sebijik. So mmg tipu la. Saya last2 dpt jugak refund ..n boleh die suh saya sabar. Dah dekat nak setahun kot kita sabar boleh die cakap gitu!mmg geram

azura said...

Berapa lama baru dapat refund puan? Sy pun dok tunggi dia refund..x rerund2..berjanji jer...

Eduardo Edward said...

I pun dapat nasib yg sama, beli handbag prada bgi bank in rm4800 but until now xdpt..alasan pertama lupa send after 1 week, after 2weeks kata da send d bag, after 3 weeks d bag still wit her n ask for refund, janji hari2 sama, tpi duit x masuk..bgi alasan otw ke bank,cari parking, atm rosak..bila i nk ambi d handbag wit her dia xbgi n byk alasan..but inila org yg pertama sekali i jumpa penipu besar, sudala buat d bulan ramadhan d tipunya i hidup2..i hope sapa pelanggan yg belum dpt refund n dpt kes mcm i pls contact me or reply here...at least we can do something on this matter..Julie

Eduardo Edward said...
This comment has been removed by the author.
Eduardo Edward said...

Nurin u dpt nasib yg sama i, apa yg u buat now terhadap dia now? I da buat laporan polis but no action taken..

mrs.BuLLAt said...

bole tgk IG "kamibencikakitipuonline01", banyak sangat cerita pasal parisshopping heaven ni.

Sue Reez said...

Kami satu group almost 30 org pn msh blm dpt refund/Kitchen aid
Paid deposit jan/feb 2015
Eta supposed on april / may
Tp smpai skrg x settle pn. Mcm2 alasan yg x logic

qila nur said...

Saya dan kakak saya pon terkena..order corelle dengan seriputrashoppe, tapi tak sangka rupe yer seriputrashoppe agent pd paris shopping heaven, nak mintak duit kita balik punya susah..bayar last feb, suppose eta july ..sampai skang tak dapat last last kena tipu...lagi 1 kita pulak yang kena follow die kalau tak..senyap...bila kita mintak secara elok, die nak marah kita pulak.. Dapat info nama mira sebenar nurul yasmin.

Rohana Ahmad bashah said...

Saya pun terkena juga dgn parisshopping heaven. Huhuhu bank in rm890 for hbag. Dah hmpir 2 bulan lesap terus.