Nuffnang Advertisement

Thursday, January 15, 2015

Mee Hoon Soup Chinese Style


Kalau korang suh Kak Elly pilih Mee Hoon Utara dgn Mee Hoon masak cara Chinese Style , Kak Elly mmg akan pilih Chinese Style. Sebab kelazatan sup tu...tak muak bila makan. Makan pulak dengan cili padi lagi lah terangkat.

Kalau makan time bekpes or time hujan...perghh sedap giler…haha. Makan mmg pandai kan tapi tak pernah terpikir pun nak belajar cara masak.

Dua tiga hari ni asyik teringat jer makanan ni. Ok! jom gi merajinkan diri google resepi. Sekali bila baca..apa yang senang giler ni....hahaha




Bahan2

1 Gengam ikan bilis
3 ulas bawang putih diketuk hingga hancur
Fish Ball or Fishcake (ikut suka)
Mee Kuning or Mee hoon
Sedikit minyak bijan
Garam secukup rasa
Lada sulah secukup rasa
Daun sop or daun bawang (utk hiasan)



Rebus ikan bilis


Lagi lama rebus lagi sedap...lepas tu keluar ikan bilis tadi



Tumis bawang putih dengan sedikit minyak sahaja dan tuangkan kedalam soup tadi



Masuk kan fish ball, minyak bijan, lada sulah dan garam.  Kak Elly waktu ni tak ada sayur dlm fridge...kalau nak lagi sedap letak sayur sikit



Bila fish ball dah masak...tutup api dan taburkan daun bawang



Mmg sedap dan terbaik….disebabkan rumah Kak Elly kekurangkan bahan waktu ni jadi makan jer lah apa yang ada. Tabur bawang goreng lagi sedap rasanya….kalau x caya sila lah cuba.

Soup ni korang blh makan dgn yong tau foo...tinggal buat sos jer. Ok sabtu ni nak gi pasar beli brg yong tau foo pulak...


Selamat Mencuba!!



9 comments:

Bluehoney Ena said...

Cam senanggg je.. cam sedappp je..
Ley try ni.. tq kak elly! :)

Alyn Aellynn said...

Mmg sedap. I suka mee kuning. Arwah my mum rebus ikan bilis tu. Pastu bwg putih n cili merah tumiz dgn planta. Then masuk dlm air rebusan ikan bilis (kuarkan ikan bilis).. pastu buat poach egg. Masuk sawi . And mee kuning . Perghhh sedapppp sgt! Tabuq bwg gorengggg

suezen said...

resipi senang. boleh buat bila2 masa. thanks for the recipi..!!

hUnnEE a.k.a mrS cAun said...

tq so much kak...abah i ngan i fav neh...tp x tau nak buat..kena try neh..minta2 la sedapp..ihhihihi...

Ezzaty said...

Akk lg sedap if akk blend ikan bilis tu..

mamabeauty said...

ahh senang sangat kan resipi dia.. bulih improvise sendiri ni bahan2

Cik Puan Eka said...

gulppp telan airlior. Sedap ni. Pakcik saye keturunan cina. Dia selalu masak sup macamni pastu ditaruknya mee suah tak silap. Paketnya kaler merah. Sedapnyaaa hirup panas2.

lieysa cute said...

Terbqik

lieysa cute said...

Terbaik..