Nuffnang Advertisement

Wednesday, January 14, 2015

Borak-borak tentang kehidupan tahun 2015



Hari ni stop sekejap gambar percutian. Naik juling mata aku nak memilih gambar. Dah lah semuanya cantik2...hahaha. Hari ni nak borak2 dengan korang dan share dengan apa yang aku rasa. Mana tahu boleh bertukar2 pendapat...ya dak.

Kalau zaman dulu di peringkat baru nak matang jarang fikir tentang tutur kata. Main belasah jer bila bercakap...bergossip apa ntah lagi. Semua orang tak kena...kau seorang jer hebat...kau sorang jer perfect dalam dunia. Semua orang aku pandang tak betul. 

Tapi kita manusia slowly belajar dari kesalahan. Aku sendiri perasan dengan perubahan diri aku. Mungkin sebab anak2 dah besar jadi masa untuk hu..ha..hu..ha dah berkurangan dan mungkin tiada lansung. Jadual padat sehingga tak ada masa pun nak berborak dengan kawan melalui telefon. Aktiviti malam...aktiviti lepak dah lama sangat aku tinggalkan. Hmmmm berbeza perangai aku dulu dan sekarang.

Kalau dulu aku suka berkawan tapi sekarang aku memilih untuk berkawan. Masa banyak dihabiskan untuk keluarga dan uruskan kewangan keluarga. Ibu bapa dan keluarga itulah keutamaan aku sekarang. Target aku sekarang untuk besarkan anak2 dengan sempurna, menjadi isteri yang terbaik dan anak yang menghormati ibu bapa. 

Aku lebih banyak berdiam...sangat berbeza dengan karektor aku yang dulu yang suka terjerit2 dan gelak terbahak2. Aku juga kurang melenting dan ambik sesuatu benda yang terjadi sebagai satu dugaan. Kalau dulu setiap masalah aku rasa sebagai beban tapi tidak lagi sekarang...lantak lah situ...hahahaha

 Dalam beberapa hari ni aku dengan En Win selalu berbincang tentang bebanan kerja yang tak henti. En Win berkerja sendiri dan aku masih lagi makan gaji. Setelah di analisa pendapatan kami dan masa yang selalu tidak mencukupi untuk keluarga....En Win decide suruh aku berhenti kerja. Jaga anak2 dan membantu En Win uruskan perniagaan.

Aku dah biasa bekerja dan biasa ada duit sendiri untuk membeli keperluan aku dan keperluan ibu bapa. Kena fikir semasak2nya. Tapi kalau fikirkan masa dan anak2 aku rasa itu lebih menjadi keutamaan. Hidup kami jadi tak teratur lately ni disebabkan bebanan kerja En Win semakin padat...alhamdullilah. Aku pulak kena keluar seawal pagi...balik terkejar2 untuk masak....urusan rumah...hantar anak kesana sini by end of the day seharian kami sangat2 meletihkan setiap hari. Hmmmm....what say u??.  En Win suruh aku cuba dulu kalau tak menjadi strategi kitaorang dia suruh aku kerja kembali...fine! buatnya aku cari kerja tak dapat camne....hahahaha. Aku sayang pekerjaan aku sekarang...huhuhu.

Ok nanti kita sambung borak lagi....korang cuci mata dengan gambar gymnastik adik ni...aku pelik macam mana budak ni boleh jadi seterror ni. Dah macam2 kelas aku hantar ballet, piano, violin dan baru sekarang aku boleh lihat dimana kebolehan dan minat adik sebenarnya















21 comments:

Miss Moon said...

hebat la adik ...mmg badan dia lembut giler Elly

tuh la kan kita nak jumpa minat sebenar anak pun kena banyak try n error kan ...even kita org besar sendiri pun kadang susah nak jumpa apa kelebihan kita

wahhh auntie kagum la ngan adik ...

2 thumbs up adik

Nurzakiah Hanum said...

fun kan :)

nuui said...

Setuju sangat KakEl. Saya dulu pun sama, panas baran Ya Allah. Tuhan je tahu.

Dan mungkin juga kerana di lahirkan dari keluarga yang mempunyai banyak sifat dan cara yang kasar. Dan saya terjerumus sama dalam cara itu.

Allhamdullilah, umur makin meningkat dewasa, semua cara dan perbuatan hampir 90% berubah.

Sehinggalah Mak sedar akan perubahan diri. Allhamdullilah.

Benarlah, usia mematangkan seseorang. Dan sekarang tiba untuk kita menghadap pula anak-dan adik2 yang baru nak melalui zaman itu (sifat itu). Dan kita pula yang harus bersabar. :)

Eh! terpanjang pula. Maaf KakEl.

JUEY said...

bg saya, kalau kewangan dah kukuh dan en win pun dah suggest mcm tu, saya akan resign asap. hihi. rezeki suma tu Allah bagi kak. mana tahu rezeki akak sekeluarga semakin bertambah selepas akak resign dan jaga keluarga dengan baik. insyaallah saya doakan. lgpun kan skincare akak kn dah nk kuar. mesti meletop punya. insyaallah. goodluck dan semoga murah rezeki akak sekeluarga. btw, saya Juey, slama ney saya silent reader akak dah bertahun-tahun. hihi :)

mamabeauty said...

cubalah dulu minta cuti tanpa gaji sebulan 2.. try utk adapt mana2 urusan.. if rasa okay than teruskanlah utk jadi WAHM yang berjaya.. tak mustahil kot.. Kerja rumah settle and anak2 depan mata semua kita jaga and at the same time suh ler En. Win bayar gaji you utk buat kerja dibelakang tabir tu..

Wah terrernya Amira.. melentik2 giteww

Ruhill Fahima Mohammad said...

Saya doakan moga perniagaan kak elly success...nnti bila da maju...boleh benti keja

Yatie said...

seriau tgk dia buat camtu.... mcm boleh patah riuk tapikan kalau dalm kelas martial arts pun kena kangkang lipat macam tu... DUlu kaki saya keras kekong haaas sekarang boleh bukak dah...
Well done to ur girl. keep it up :)

ieda iedana said...

Salam k.elly,

Ini pendapat personal ida la ye.
Kalau tempat kerja akak benarkan, akak amikla cuti tanpa gaji sebulan dua ke and feel sendiri whether akak boleh biasakan diri tak bekerja.

Tapi kalau tak boleh unpaid leave, walaupun berat, akak anggap la ia sebagai satu 'sign' untuk akak focus pada bisnes sendiri (skincare etc).

Apa2 pun, semoga akak ditemukan dengan jalan yang terbaik untuk family.

=)

sweet_saya said...

saya pun setuju untuk try amek cuti w/o gaji dua bulan dulu... try dulu.. if ok carry on.. if tak ok mayb u need to think again bout WAHM.. sebab saya dah pernah jumpa yg kata berenti n tawakal semua rezeki pada Allah tp tak menjadi.. sebab kita kene iktiar dulu baru bertawakkal... tp ada juga yang ok sgt bila jadi WAHM..

so x salah try dulu

amy said...

Memangkan kalau difikir balik kita yang dulu dengan kita yang sekarang memangla jauh beza kadang terfikir ape ke teruknya aku dulu hehehe :) pengalaman memang mematangkan kita so lalui je dengan ceria :) anggap kita matang melalui pengalaman kan :)

nisa nass said...

K.elly,lama dh tggu entry dapur baru umah parents akak! Huhu..

ease elias said...

kakak..rasanya berhenti keje mungkin jawapan yg baik..mana tahu reseki pun main bertambah..sbb lambat laun pun still kak elly kena berhenti kan..(pencen)if not..unpaid leave will be the best..

ease elias said...

kakak..rasanya berhenti keje mungkin jawapan yg baik..mana tahu reseki pun main bertambah..sbb lambat laun pun still kak elly kena berhenti kan..(pencen)if not..unpaid leave will be the best..

Norliana Abdul Rahman said...

bab resign keje sbb nak jaga family, mmg i akan sokong 100%. been there, done that.

dulu i keje bank makan gaji sedap dpt duit tiap2 bulan. anak2 maid jaga. ada keinginan na berenti tapi tu la asyik takut je x cukup duit tambahan my husband keje sendiri.

but eventually i berenti juga and alhamdulillah dah lebih 2 tahun sekarang kami happy.

insya allah bila ada usaha mesti ada jalan. kdg2 happiness and rezeki tu dtg dlm bentuk masa and jiwa yang tenang instead of duit.

but that is just my opinion. apa2 pun moga you will be happy with your decision and semoga makin murah rezeki elly sekeluarga :)

cikel said...

Hai kak elly..sy suka baca blog akak..bila sy bce entry akak kali ni..sy terpanggil nk bg komen..sbb sy pun ada masalah yg lebih kurang sma..pasal pekerjaan..
Jujurnya sy masih belajar..tp ayah sy slalu kasi nasihat kalo nak cari pekerjaan tu biarla yg dpt menjamin kita waktu kita tua..sbb waktu tua ni yg suka adalah penyakit..jd kita byk nak pakai duit nak beli ubat..
sy slalu memikirkan nasihat tu..jd sy suka menilai keaadaan keliling sy..benda pertama yg sy nilai tentula dari org terdekat dgn sy..
Kedua ibu bapa sy adalah persara kerajaan..mereka mendpt pencen tiap bulan..cukupla untuk makan minum mereka dan sy..perbelajaan pelajaran sy..perubtan sy..sy bukan org yg sihat..sy pesakit chrons diasease..kakak abg sy sudah berkerja..kadang bila kakak abg x cukup wang..mereka masih punya wang bantu kakak abg sy..
Ada makcik sy..sewaktu dia muda pakcik sy suruh dia berhenti keje..jge anak anak dirumah..tp makcik takla duduk sesaje..makcik buat tuision..mengajar budak tadika dan skolah rendah..budak budak akan dtg kerumah makcik..dan alhamdulillah sepupu sy semua berjaya pangkat besar..gaji besar..tp sampai skrg umur 64tahun makcik masih buat tuision..katenye..untuk duit tabungan perubatannye..
Sampai sekrg sy x tahu jalan mne yg patut sy ikot..cuma yg sy nmpak skrg ialah sy perlu habiskan pembelajaran sy..dlm masa sama mencari ubat yg dpt merawat penyakit sy ni..

FadMN said...

insya allah ,apa2 pun plan kita,mintak petunjuk dari NYA .mesti ada solutions nya.try amik cuti dulu ker tengok.sebab akak kan dah biasa kejer takut rasa boring.maybe u shud do business jugak mcm skincare yg akak & the geng nak buat tu.at least ada la isi masa kan.:)

FAD

Qis-Sara said...

Salam kak elly. Best baca kak elly melancong :). Sorry out of topic skit, sy menang contest dettol di blog kak elly. Nuffnang minta ambil hadiah di Jalan Yap Ah Shak. Sy x dpt ambil. Kak elly boleh announce di blog kak elly, kalau ada reader2 kak elly yg boleh ambil. Sy bagi je pd siapa yg boleh ambil. Rugi kalau tak ambil..

nor said...

Saya hairan orang simply dished out advice without evaluating the risks.
All these serious things should weigh risks.
What if ecpnomy really bad for the next4 years? What backup in place for cash...by then people neing.made.redundant...
Masa senang.semua ok..bila.economy teruk...or.have indication it bad now dgn harga minyak jatuh...etc...affecting msia income.
Sothis people sedap.mulit aja suruh berhenti?

Elly unles.and only dah ada reserve cash for emergency for 1.5 million for savings... untuk hari tua...dan another few million in cash to play around.. best to keep the day job.
Berniaga ni ada hari naik.macam tak henti henti sampai tak terlayan. Dan akan tiba harinorg slow nak bayar atau lambat busniss.nak.masuk..abg agkat dan kawan.aku suma.kena.kat.mesia dan luar.

wahida said...

kagum si adik boleh peletok peletok badan..adoiila..seram ha..syabas adik

CikPizz said...

As slm Kak Elly.Salam Kenal.Sy pun alami mslh yg sm.Now dlm dilema.Ikut husband smbg study.Unpaid leave dh nnt dh boleh smbg.Mcmni. sedeyyy

CikPizz said...

As slm Kak Elly.Salam Kenal.Sy pun alami mslh yg sm.Now dlm dilema.Ikut husband smbg study.Unpaid leave dh nnt dh boleh smbg.Mcmni. sedeyyy