Nuffnang Advertisement

Monday, December 15, 2014

Urusan Kewangan


Selagi tak start sekolah korang dengar lah bebelan aku. Bukan lah membebel saja jer kongsi cerita. Aku ni jenis tak suka tangguh kerja...selalu aku dah plan apa yang kena bayar dan apa yang kena buat so senang aku nak buat budget. Aku mmg dah siap2 ada list untuk setahun. En Win kata aku giler sbb semua benda aku nak tulis. Ya aku suka menulis dan setiap kerja yang telah lakukan aku akan tick lepas tu nanti aku senyum puas hati...hahaha

Plan tahun depan aku dah tulis siap2...duit belanja raya, duit bercuti, duit insurance kereta, duit sekolah dan macam2 lagi. So aku dah plan bulanan punya perbelanjaan. Ingat tak sakit kepala ker nak pusing2 duit.

Kalau gi bercuti aku mmg dah tulis benda yang selalu aku bawak...jadi senang aku refer list tu kalau bercuti. Duit belanja travel pun macam tu jugak aku akan siap2 letak dalam envelope perbelanjaan untuk harian supaya tak over budget. Benda2 kewangan mmg aku kena uruskan sebab En Win jenis boros dia tak blh ada duit kat tangan cepat benor habisnya.

Begitu jugak perihal Company....segala urusan pembayaran aku yang kena ambik tahu. Gaji staff, EPF, Sewa kedai, bayaran bill semua aku kena ambik tahu. Kat kepala aku ni asyik mengira jer kena top up sana sini...sakit jugak kenkadang jantung ni.

Bukan mudah tugas seorang isteri ni...especially bila menguruskan perihal kewangan. En Win mmg rajin bekerja...kenkadang  hari Ahad pun dia boleh melompat dari katil ingat Hari Isnin sbb suka sangat bekerja tapi urusan Kewangan dia akan serahkan bulat2 kat aku maknaya kalau aku salah mengira mati staff tak bergaji nanti.

Orang kadang2 tengok luaran keluarga aku macam best jer blh bercuti2 sana sini tapi korang tak tahu macam mana aku nak control sesuatu benda tu bagi semua merasa dan happy. Jadi plan tu mmg penting bagi aku.



Last week Thursday...Selangor cuti jadi aku uruskan semua anak2 punya keperluan.



Lencana dah siap hantar jahit. Now baju sekolah dah bergosok dan gantung dalam almari tinggal nak pakai jer nanti.



Sempat beli novel untuk baca kat dalam Flight nanti...hahaha. Ini pun aku ada letak dalam list travel supaya tak boring nanti.



Alat2 tulis



Chop nama dan Sticker untuk lekat kat buku sekolah. Ya aku mmg malas nak menulis.



Alhamdullilah...keperluan sekolah anak2 dah settled. Buku dah siap balut jadi aku blh bercuti dengan senang hati.


15 comments:

Nurzakiah Hanum said...

senang kan ada chop

Adams Ayens said...

Wow tabik springg kt sis...
Cargas sungguh, bole amek iktibar nih..n nk tnya la sis..jait lencana tu d mana ? cop n tempah nama tu bole bg setail tak..tq so much sis..sbb sya peminat tegar baca blog sis..tq sis..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kagum... akak tepuk tangan ni.. Elly dengar tak??

Nurulhuda Abdul Latip said...

Bagusnya...Cepat dan pantas dan semua dah tersedia..

Miss Brenito said...

Bab Cop nama kita sama. yeay, sep sikit.

FadlinaMokhtar said...

Bagus kan buat budget siap2.memang elok buat untuk setahun.nanti every quarter review la balik kot nak adjust apa2 kan

FAD

Jueliza Jamani said...

hat chop nama & sticker sama kita pun nak buat nanti masa anak sekolah.. sepp sama kita pun pemalas nak tulis nama.. abis koman print atas kertas a4 n then lekat.. hehehhe

Irfa said...

kagum 6 juta kali

♥aLin♥ said...

wow..bagus nye..sy suka cara akk..heheh..

yoorin melacolea said...

zaman kite dulu, bertuah laa mak nak urus kan.. semua sendiri.. perghh..berdikari betul.. tp zaman adik kite plak, baju sekolah pon mak gosokkan, nak sampul buku sekolah pon mak tolong.. tak aci betull.. muehehehe

Elly said...

Adam : Jahit lencana, chop dan sticker semua akak buat kat Ampang Point

Azie said...

Kak, share la camne akak wat pembahagian duit.. Sy ni selalu fail je dlm pengurusan kewangan...;(

strawberi said...

suka tempah kt kiddo jugak..wasssap je...nt dorg pos...kalo malas nk pi kedai..hehe

ida said...

kak elly, boleh share ker cara akak urus kewangan tu? ker akak guna excell.

Farid Zin said...

Assalamualaikum kak Elly...sy rasa akk leh jd financial consultant utk ibu2 hehe...mcm sy yg failed sungguh bab2 kewangan ni...ngeh..ngeh ngeh...