Nuffnang Advertisement

Monday, July 21, 2014

Cup Cake


Akhirnya aku terpaksa mengalah dengan anak2. Ok lah kita buat cake minggu ni tapi yang senang2 dulu...mama kau ni bukan terror sangat. No cheese cake or brownies cake. Kita cuba buat butter cake jer dulu. Kalau dah terror baru upgrade. Nasib ada kawan aku Liza dia lah banyak membantu. Tolong bawak ke kedai cake beli bahan2 dan bekas2 cake sekali. 



Sampai kedai cake aku pulak teruja. Rupanya banyak jenis tepung ada ya..hahaha. Aku cuma tahu tepung blue key jer buat cokodok. Semangat aku pulak berkobar2 hari tu siap beli penimbang lagi...hahaha.

Kat office bersungguh2 aku belajar dengan Liza cara macam mana nak buat cake supaya tak malu depan anak2. Jadi bila time nak buat tu nampak lah aku terror sikit.



Projek Cup Cake. Aku cuma sediakan kan bahan2 dan cakap jer apa yang perlu diorang buat. Bagi diorang merasa buat sendiri. Biar diaorang bangga sikit. Padahal jantung aku berdegup2 takut bantat...hahaha. Giler aku tak pernah buat langsung ya tapi nak kena bagi arahan kat budak2.

Mula2 panaskan oven dulu. 3 tahun aku beli oven ni baru hari ni kitaorang rasmikan...kahkahakah. Panaskan oven dalam 170. 



Butter 250 gram



Pecahkan 4 biji telur. Telur pertam hancur adik kerja kan. Aku kena ajar cara yang betul macam mana nak pecahkan telur. Ok berjaya!




Next kita ajar macam mana nak guna penimbang.

250 gram Caster Sugar



250 gram Self Rising Flour



1 Sudu kecik Essence Vanilla (abaikan muka aku ya)



4 sudu besar Susu Segar



Masuk kan butter dan gula. Make sure butter tu room temperature. 



Gaulkan selama 3 minit



Perlahankan mixer tadi dan masuk kan telur sebiji2. 



Dah selesai masuk kan telur baru masukan tepung sedikit2



Masukan Susu dan essence vanilla. Jgn gaul terlalu lama nanti cake tu bantat ya...cewah!! hahaha



Very easy kan...dah boleh masuk kan kedalam bekas cup cake



Masak dalam suhu 170 selama 25 minit.



Clap...clap...clap pandai nyerrrr anak mama.

Ooooo senang rupanya buat cake ni..kalau tau dulu2 dah buat...haha. Ok2 esok kita cuba rainbow cake pulak. Baru puas budak berdua ni. Licin cup cake tu diorang makan.

Selamat Mencuba!!

13 comments:

Filla said...

licin gak anak aku kerjakan.. thanks elly.. nak lagiiii.. kak pilla dpt rasa secubit jeeee...

Fieda Redzuan said...

cantiknya kek kak elly!! kita punya kalau buat x naik cantik macam tu pon. hahaha

Irfa said...

FUYOOOOOOOOOOOOOOO KAGUM WEH TGK KEK NAIK GEBUS ;)
DAH LAMA AKU X MEMBAKING
HUHU

Jueliza Jamani said...

wahh.. tak bantat yer.. saya buat asyik bantat.. nyampah nak buat dah.. hahahah

Mila Hilas said...

wah bestnye ad kelengkapan nk buat kek..

kathy jem said...

Gebunyaaa...mesti sedap ni..

ain.ya.nun. said...

Kalau campur-campurkan warna, mesti lagi meriah cupcake tu kak

Nurzakiah Hanum said...

wow bestnya

Jan@Afzan said...

cayalah kak... lepas ni ada topping2 lak ek.. Mcm sedapnyeeee..

Miss Moon said...

elly

nko neh kategori rajin la jugaks ...

aku rajin jugaks buat tapi pakai tepung siap ....balik campo minyak telo n air je ....hahahah sebab mmg kejar masa ...

Nor Azlin Abd Rashid said...

Kak elly.if u dont mind oven cap ape ye..kek tu cntik sgt pembakarannye..plz..nk tau ni

Norliza Romizi said...

amboi cantikkk!!!

Haris Zuhaina said...

As Salam
Rajinnya
Klu kami, dah alang p kedai kek tu, mmg bli tepung yg dah siap campoq semua.
Balik umah just tambah teloq, butter n vanilla ja
Tahap malas melampau...