Nuffnang Advertisement

Thursday, July 24, 2014

Brownies Cake


Wah! terasa hebat sangat ni sebab dah pandai buat 2 jenis cake...hahaha. Sementara bahan2 tengah ada ni dan mood tengah mengila buat cake baik aku buat cepat2 kang kalau datang mood malas aku berkulat pulak tepung tu.

Semalam tengah lepak2 tetiba bangun terus gi dapur ambik bahan2 untuk buat brownies cake. En Win ngan budak2 macam x caya jer mak dia sehebat ini sekarang...eh! aku pun tak caya aku dah terror...muahahahaha. Aku dulu bukan macam ni tetiba laks minat buat cake..kau dah kenapa??? Sekarang kat rumah sentiasa ada dessert buatan sendiri letak dalam bekas cake cantik2 sambil lalu pandang cake buatan sendiri hidung kembang2 tanda bangga. Sabtu ni nak buat rainbow cake pulak ngan kiddos...biar betul ni!! hahahahah

Brownies cake ni rupanya senang giler nak buat tak payah guna mixer...so Filla tak ada alasan mixer belum beli lagi ya. Jom aku tunjuk step by step nak buat brownies cake ni. Mula2 seperti biasa panaskan oven dulu dalam suhu 170




Bahan2

3/4 cup Flour (aku guna raising flour)
1/4 Cocoa powder
1 Cup Chocolate Chip
3/4 Cup Butter
1 Cup Sugar 
3 Eggs


Measurement Spoon 

Perhatian cup yang aku cakap tu jangan pulak korang guna cawan kopi pulak...buat cake ni korang kena timbang atau ikut arahan betul2 nanti cake tak jadi. Jadi keluarkan sikit duit beli gadget2 macam ni



Panaskan air lepas tu letak mangkuk kat atas air yang panas tadi untuk mencair bahan2. Mangkuk ni aku baru beli pagi semalam sebab nak sebiji macam chef guna kan...hahahaha.

Mula2 panaskan butter sehingga cair



Sampai cair yer korang



Bila dah cair masuk kan chocolate chip



Lepastu masukan gula pula...kacau sampai gula tadi pun cair



Bila gula dah cair..angkat mangkuk tadi dan masuk kan telur sebijik-sebijik. Sentiasa kacau dengan kuat supaya bahan2 menjadi sebati



Selesai masukkan telur....masuk kan pula tepung dan cocoa powder



Kacau laju2 sehingga sebati



Panaskan oven 170...bakar selama 25 - 30 minit



Tadaa...senang kan. Pergghhh sedap giler wa cakap lu!!!



Abaikan cara anak aku potong cake ni...lantak lah situ



Tak sampai 1/2 jam separuh cake diorang makan. En Win makan dengan Ice Cream terpejam2 mata bila makan...sedap lah tu...hahaha. Aku makan sikit jer sebab dari dulu mmg tak suka makan manis2 ni.



Anak happy...mak pun happy

Selamat mencuba!!!


12 comments:

Nurzakiah Hanum said...

rajin sis

Filla said...

elly, aku takde oven. hahahaha tunggu ada oven baru buat k.

Norliza Romizi said...

akak...sedapnyaa terliur la pulak..!

Shark Kay said...

kalau dh nama kek kompom sodap.
tgk gambar pn dh nampk sedap nie.
lepas ni rajin ler diorg request buat kek nie.
hehe

Jan@Afzan said...

kak...memang nampak sedap!!

bahagianya jadi anak akak..

makan sedap, buat kek sedap..

I am proud of you, supermom!!!

p/s : resepi ni saya simpan dulu, oven takde..

Jan@Afzan said...

kak...memang nampak sedap!!

bahagianya jadi anak akak..

makan sedap, buat kek sedap..

I am proud of you, supermom!!!

p/s : resepi ni saya simpan dulu, oven takde..

wanda arry said...

kak elly..nt tmbah walnut ke hazelnut ke..lgi ummph..hehe :)

Min Min said...

Omg the brownies look scrumptious .. nanti kita try ye ... mesti my boys suka ..

nor said...

http://psychology.about.com/od/educationalpsychology/tp/effective-learning.htm

Chooyaya! said...

perrrghhhhhhh hebaaaaat. aku tools insyaAllah ada tp kekuatan xde. read : malas

bai zura said...

Salam kak elly... nak share resepi yea... laaa senang aje nak buat ingat susah n leceh sangat,,, ok laa sabtu nie boleh laa buat...tq kak resepi n cara step by step camne nak buat sampai jadi..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak elly,wahh senang rupanya. nak cuba juga. heee thanks for the recipe kak elly.