Nuffnang Advertisement

Thursday, May 8, 2014

Makanan...apa ker lagi!!


Hari tiada bebelan kita cite pasal makanan. Aku pun tengah lapar terbuntang2 mata aku bila tgk makanan sendiri...hahaha.

Bila upload jer kat FB...ada jugak orang cakap aku terror masak selama ni aku tipu cakap tak pandai masak. Betul korang aku mmg tak pandai masak...lepas kawin jer baru belajar masak. Setakat masak nasi dengan goreng telur jer aku lepas yang lain aku pandai tengok jer..hahaha. Lepas kawin bulan pertama pun mak mertua jer masak...bila time aku kena masak masak mengelupur satu badan...80 kali telefon mak aku tanya itu ini...mmg kata makian lah dapat...hahaha

Bila dah pindah rumah sendiri...slowly aku belajar, beli buku resepi sampai 10. Bila nak masak jer refer buku...baru mula kenal rempah ratus, biji sawi, jintan manis semua. Rugi giler rasanya tak belajar dulu dengan mak. Serius aku remaja dulu pemalas tahap gaban...hidup aku tau nak mengemas jer...part masak mak ngan kakak aku handle. Aku asyik lah mengosok, melipat baju, basuh pinggan..kalau turn aku mengemop habis satu rumah aku halau duduk luar..hahaha.

Now dah boleh bangga dengan masakan sendiri...slowly panggil kawan2 En Win datang rumah ajak makan sebab diorang lelaki sedap tak sedap diorang belasah jer. Ajak kawan perempuan aku tak berani nanti diorang kutuk belakang telinga aku...kahkahakahak. 

Aku tak masak tiap2 hari...selalunya Sabtu dan Ahad jarang makan kat rumah. Masak waktu bekerja jer sebab tak kuasa nak makan luar..mahal bebenor rasanya. Bila masak suami dan anak2 makan tampah 2 pinggan hidung aku kembang2...tapi kalau diorang makan sikit siaplah 10 soalan aku tanya "nape pa tak sedap ker"..."kenapa u tak tambah hari ni"..."eh nape u makan sikit tak sedap yek"...gitu soalan bertalu2...hahaha

Selalu atas meja mesti ada 3 lauk...budak2 kurang makan sayur so aku akan letak ulam2 bendi ker , kacang botol or timun, wajib kena ada satu kuah dan ayam goreng kunyit. Simple jer jgn harap aku nak masak rendang ker, kerutup ker, beriani ayam merah ker mmg tak lah jawabnya. Kalau nak buat pun boleh tapi kul 10 kang baru korang makan.



Kari Ayam



Gulai lemak ketam



Nasi Ayam



Terung Sambal



Asam Pedas Ikan Merah



Mee goreng



Udang Sambal



Ayam Sambal



Dan terpaling best telur mata

Itu jer masakan Kak Ton untuk minggu lepas ...minggu ni ulang tayang lauk agak sama jadi tak yah nak dibanggakan sangat.


14 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya gulai lemak ketam

msredcheesecake said...

meleleh liur ni...hhee..
biasalah memula tak pandai masak...lelama terel la

Zulina Mohamed said...

yg part telur goreng bsama bawang tu,aritu keluar kt fb akk..sya terus masak..nikmatnya la..tu je dh ckup..perghh terbaik..;)

saudah said...

Elly,

Kalau dah pass masak sambal, confirm masak rendang boleh buat.

Sebab rendang senang, blend, masuk dalam kuali dengan ayam. PAstu biar kering sikit dah boleh masuk santan dan kerisik. Tunggu kering dah siap.

Chekgu Azrine said...

Semua nmpk tempting

chekyna said...

alast meja yg telur mata tu tersangatlah cantikkkkkk.... kak elly, kalau nk g tempah alas meja guna kain langsir ikea tu suh jahit tepi ke ape?

btw, alas meja yg atas2 tu mcm cadar iols!!! hikhik

yayang laling said...

sis,
semua laun nampak sedap di samping pinggan yang chantek.
kagum!

Izzan Yong Rosdin said...

lauk udang tu klu ada petai syok...

kathy jem said...

Wahh ok la banyak jugak lauk ko pandai mask..kalo aku kari kari kari sardin sardin sardin..hahaha

Hana Hafis said...

Telor mata paling win..heheheh!

fayreen mizan said...

Kejam ko Elly!! Masa baca ni aku masih kat Tokyo... terpaksa lap ailio guna hujung lengan baju...! Tengok telur goreng pun sampai telan2 ailio... lauk lain apatah lagi!! Ayam sambal tu ayoooo... memanggil2...!

Ain Eddihar said...

http://aineddihar.blogspot.com/2014/05/liebster-award.html

assalamualaikum kak . kita ada tag akak . singgah ya :)

Ain Eddihar said...

http://aineddihar.blogspot.com/2014/05/liebster-award.html

assalamualaikum kak . kita ada tag akak . singgah ya :)

Mama Eqalicha said...

Stuju ngn Hana Hafis...

Telur mata nyumm2 :D