Nuffnang Advertisement

Wednesday, May 21, 2014

Kain Baju


Matilah tak habis2 komplen pasal kain baju. Eh! sukati lah kak ton mmg kuat bebel..kalau boleh tiap2 hari nak ngadu...hahaha. Ntah lately ni macam angin jer bila tgk kain kotor dalam bakul baju. Menyirap jer darah tengok tiap2 hari sebakul kain penuh...sealunya tak ada hal....angkat terus basuh. Tetiba jer minggu ni hantu kain datang dalam kepala Kak Ton.

Menangis tepi kain pun tetap kena basuh buat gaks, tetap kena lipat, susun dengan gosok. Biasalah perempuan bila meroyan bulanan datang semua benda nak marah walaupun tahu itu rutin dan tanggungjawab. Ada gaks yang komen, suh anak2 gosok dan lipat kain sendiri. Tapi bila kak ton tgk, tukang komen tu sendiri pun belum ada anak ataupun baru kawin...hahaha.

Aku bukan tak bagi Yaya lipat kain atau gosok baju. Aku tahu kemampuan anak aku takat mana...setakat basuh pinggan, masak nasi, sapu rumah, kemas bilik tu dah lepas lah tapi benda2 kain ni belum lagi kot..slowly nanti aku ajar. Aku jenis yang cerewet, itu hari suruh basuh kasut sekolah pun dia sental gitu2 jer, hitam jer lagi aku tgk..ingat nak biarkan tapi mata aku tak boleh tgk benda2 hitam mcm tu..terus aku ambik cuci balik..baru puas!!

Nak samakan budak dulu dengan budak sekarang mmg jauh beza...budak dulu kalau mak suruh kena buat kalau tak bersih buat sampai jadi bersih, budak sekarang pendekatan berlainan sikit. Aku memang mengaku manja kan anak tapi tak ada lah terlalu manja sebab aku suka bagi pendedahan secara berperingkat. Macam  haritu Yaya datang kat aku "Mama Yaya nak belajar masak boleh...kawan2 Yaya semua pandai masak" Wah! kembang2 hidung aku dengar...slowly aku ajar dia masak nasik dan cara guna microwave kalau nak panaskan lauk. Washing machine pun aku dah ajar macam mana nak guna.

Iron dan lipat baju tu tunggu besar sikit jer lagi...aku nak dia lipat sebijik macam aku lipat. Besar sikit senang aku ajar...time sekarang aku malas nak membebel dulu cukup setakat yang dia tahu buat dulu bagi sampai jadi mahir. Setiap orang ada pendekatan yang beza...cara korang lain cara aku lain. So tak boleh lah korang samakan anak aku dengan korang...gitu kaedahnya.



Tgk gambar kain ni aku rasa nak muntah balik...hahahaha



Bestnya kalau ada maid kan tak yah berbijik ketiak bila mengosok


11 comments:

Farah Waheda Wahid said...

kak elly pasang maid-lah kak?

Syasya Anabella said...

Kak Elly sama mcm ibu syaa. Ibu anak 5 lagi laa feningggg ! Hahaha . Dia beleter mcm mana pun dia tetap buad jugak kerja rumah lepas balik kerja. Lipat baju jangan cakap laa , nak sama je lipatan tu, takmau lebih2 . Cerewet ! Tapi itu untuk kebaikan anak2 jugak kan. Kak Elly tak ada anak lelaki tak apa lagi, syaa ada adik lelaki 2 orang . Jangankan cuci kasut, pinggan makan sendiri pun tak basuh. Tu je nak cakap, sekian terima kasih. Bye Kak Elly Gojesss !

ieyka dinda said...

Kite perasan komen tuh kt ig gak hehe... mcm sy mak dulu lepas kan kami gsk bju sendiri mase tingkatan 1

Yerla jgn ckp yaya, adik sy yg skola menengah pun sy tak caya dia gsk baju..baik kite gsk.. senang hati... sebab kite tahu kmampuan adek kite.. as untuk kak ton mesti rase yaya blm smpai masenye lagi kn

Iolss yg meminati penulisan kakTon :)

nuha mih said...

actually ade lah maid khas utk gosok baju je. tapi tak sure area kl ade ke tak.
Area rawang ade, my fren memg panggil setiap ujung minggu.

nuha mih said...

actually boleh panggil weekend maid yg memg khas utk iron baju.
cuma tak sure area kl ade ke tak.
Area rawang ade, my fren senang dah skrg katanya kalo tak gosok je dah amik dekat 2 jam :)

Miss Moon said...

penat kan

kain baju la benda yg tak pernah selesai

sebab tuh aku kalau hari sabtu ahad cukup liat nak kuar sebab hari ahad adalah hari mengosok sedunia

utk isk 4 lai baju skolah + suar ...5 pasang baju sekolah agama ( baju suar sampin) .

utk Yaya plak 5 pasang baju ...

utk pak sutan lagi kemeja n suar utk seminggu

lom masuk aku lagiiiiiiiiii

rasa cam nak pakai t shirt n suar jeans je pegi kije .........

kannnnnnn mmg bukan berbijik dah ketiak ....lunyai hokeyyyyyyyyyy

baru nak gosok baju ke dua baby dah nangessssss

cobaan

nuui said...

Memang susah menjadi manusia yang terlalu particular kakel.

Macam saya ni, Mak and family Members selalu berpesan, kurangkan sedikir cerewet tu, esok-esok ada anak boleh pengsan terbungkang.

Moga kakElly selalu menghapdet cara-cara yang bernas agar boleh saya tiru *praktikan* di masa depan.

:)

*nak jadi mama vogue, macam KakElly juga. +____+

sueMY said...

sis elly pnah tgok kt youtube cara lipat baju guna kotak.serius cepat. pantas n kemas.sy buat dua kotak satu tuk tshirt dewasa satu tshirt kanak2..so tshirt2 dua beradik tu tlg sy lipat..ha senang kja mak ko..lipat suar dll jer

nk lipat sumer leh tebongkang..tu belum nk angkat naik ats pastu nk susunya lg..adeh

QASEEH HATIKU QASEEH said...

mmg pnt..feeling nak nangis..n rasa nak buang kain baju tu pn ada..sehari pnya stok kain kotor x bole tangguh basuh..nnt mngunung stok kain baju kotor..cara sy. ..baju kotor tetap basuh hari2..mesin basuh sy 2 bijik..1 bj auto..1 bj semi auto..jd mncuci pn cpt..kasut skola 8psg cuci mesin..hee...tp lipat kain n iron baju sy bt bla sy larat..klu x larat simpan ujung minggu baru lipat n iron...klu dtg mood mls..lipat shj..tp iron bla nak pkai..mmg pnt baru topik kain baju...blm lain2 lg kannnn

ahtzelin said...

Sama la Elly oii...sebijik ape yg u rasa cm den rasa...huhuu...mmg dh plan nk wat entri pasal kain ni..tp buat entri lain dulu.dahnya Elly yg buat dulu..haha...terbaeek!

ibuaries said...

bab gosok baju sy suka, tp bab lipat baju...ya ampunnnnnn.

kalo buat sedih mcm mana pun, x de org lain yang bleh buat. sendiri la jugak kn lipat baju2.