Nuffnang Advertisement

Monday, April 14, 2014

Shopping Raya



Last week balik rumah mak dah berapa minggu asyik sibuk jer tak dapat pun nak jenguk diorang...rasa bersalah giler padahal kat Puchong jer umah parents aku...tapi call tu tetap lah seminggu 3 atau 4 kali tanya pasal kesihatan diorang. Alhamdullilah parent aku dua2 masih sihat tapi biasalah orang2 tua ni sakit2 lutut dengan pinggang.

Macam biasa bila balik umah mak aku paksa semua adik beradik berkumpul boleh makan sekali. Gambar tak ada sebab sibuk berborak. Rindu giler nak borak2 dengan diorang. Abah ngan mak sediakan macam2 lauk untuk anak2 dan menu utama adalah Ayam sambal dan masak lemak ketam.

Selesai makan dan semua adik beradik dah balik...tinggal aku jer dgn abah dan mak..tetiba abah bersuara "seluar abah semua dah tak boleh pakai dah longgar" lepas tu mak pulak sambung "baju mak pun dah tak elok semuanya" alamak tersentap jantung aku...sedih giler aku bukan main tukar2 baju rupanya abah ngan pakai baju lama. Mmg lah tiap2 tahun aku belikan untuk diorang tapi kalau ulang pakai benda yang sama jadi buruk lah kan. "ok next week kita shopping raya...tak yah tunggu puasa nanti letih". Serius korang nak menanti sampai hujung minggu hati aku rasa bersalah sangat....tak guna betul rasanya. Sob..sob...sob. Korang tahu orang tua2 ni selagi baju tu boleh pakai bukan tahu nak beli yang baru.

Semalam pepagi  aku dah call ajak abah jumpa kat Pavillion "tak yah tempat mahal...kita gi Sogo jer Ly". Korang tgk lah tu tetap tak nak bebankan anak2...ok2 kita ikutkan jerlah. Janji jumpa depan Sogo kul  11am ajak makan Insaf dulu...giler mahal Insaf terus aku nak makan kat sini lagi...Nasi Beriani, Air Teh O 4 gelas, Murtabak ayam dengan Mangga RM63.00 giler mahal nak mampus.



Mak nak shopping tudung dulu



Aku  suruh mak pilih dulu dengan Hetty aku ngan abah masuk kedai buku...dia nak cari buku agama



Lepas terus ke Sogo...suh diorang cari barang yang elok sikit biar tahan lama...gi Butik Bonia. Carikan kasut...abah mula2 tak ada beli dia kata mahal sangat tapi aku paksa...ok settled ambik 2 helai. Mak beli kasut yang selesa sikit...tak yah tumit2 sebab lutut sakit



Belikan handbeg dengan wallet. Itupun kena paksa tak nak beli...aku pilihkan terus bayar. Nak suruh diorang pilih mmg tak lah asyik tgk price tag jer lepas tu terus tak jadi.



Mula2 bawak mak tempat baju...aku suruh abah round dulu kat pakaian lelaki nanti aku datang.  Badan mak aku besar so beli kat satu tempat jer Ms Read pilih kat situ...ada sale..bagus blh beli banyak sikit. Itupun mulut bebel2 cakap tak nak banyak sepasang cukup. Eh! mana cukup beli banyak sikit sementara tengah ada ni...lagi pun dengan mak sendiri tak payah lah berkira.

Aku ni kan sensitif...kerja asyik nak menangis jer. Nampak mak pilih2 baju sambil muka tersenyum hati aku dah sayup. Lepas tu bila dia try baju kat fitting room...nanti mak keluar tunjuk kat aku cantik ker tak pun air mata aku dah bertakung. Tetiba teringat masa kecik2 mak sibuk pilihkan aku baju...suruh aku cuba..lepas tu nanti aku pusing2 kan badan tunjuk kan kat mak ngan abah...now diorang punya turn pulak. Alhamdullilah Allah berikan aku rezeki untuk aku kongikan bersama kedua ibubapa aku.

Bila dah settled belikan baju mak...turun cari abah...tengok2 dia tak pilih satu benda pun "mana baju Bah"..."semua mahal abah tak dapat cari baju yang harga RM50.00 pun" Ya Allah sedihnya aku dengar..."Abah beli jer nanti orang bayar"..."Eh buat apa mahal sian kau kena bayar nanti tadi t-shirt kat bonia dah mahal". Sekali lagi air mata ku bertakung..."takpe2 jom kita cari".



Aku belikan seluar....tanya size pinggang. Lepas tanya abah cantik ker tidak...bila dia kata cantik aku terus ambik...kang kalau dia tgk harga langsung tak nak beli. (Korang aku bukan riak ya...ini lah terjadi waktu shopping...aku tak nak berkira dengan keluarga...biarlah berhabis asalkan diorang gembira)



Carikan T-shirt dengan Kemeja. Perkara yang sama gaks berlaku..abah cuba baju kat fitting room lepas tu jerit2 nama aku suh tgk dia pakai...me so happy dan rasa bersyukur sangat. Abah tak nak kasut jadikan aku belikan wallet jer.



Tgk diorang happy terubat rindu kat hati aku. Aku selalu ingat kata2 abah "Abah kalau sembahyang tak pernah lupa doa kan anak2 abah semoga dimurahkan rezeki...ada rezeki lebih tu jangan lupa sedekat bagi zakat dekat orang yang memerlukan...nanti orang akan doakan kita balik"

Ya Allah kau berikan lah kesihatan yang baik untuk kedua ibubapa ku dan ampunlah dosa2 mereka...Amin.


Sayang sangat kat Mak dan abah!!


70 comments:

Lily Suriani said...

K ton buat kite nanges...sedey...alhamdulillah akk mmpu nk bg abah akk senyum..sy dah x boleh..:(..abah dah x de..x sempat nak belanja abah mcm akak belanja abah akak.. bangga dengan akak tau..x lupa langsung family.. :)

Nurzakiah Hanum said...

wah bestnya
alhamdullilah kan sis

puteri said...

Kak Elly, bergenang airmata saya baca... rasa seronok bila tgk mak bapa suka ngan pilihan anak anak... Tahniah kak, semoga akak terus murah rezeki.... ( Saya pula rasa serba salah, insyaallah ada rezeki saya pun nak bawa mak bapa saya shopping.. )

~RaudhahRiduan~ said...

kak elly..touching sgt!!!

Miss Moon said...

entry nih sepatutnya happy tajuk sopink sopink

tapi napa aku plak yg sedey nih ...asal mata aku plak panas nih

aiyarkssssssssss

rasyidah jalal said...

sedihnya bila baca

rasyidah jalal said...

sedihnya bila baca....semua nak ank nak mak bapak nyer bahagia

rasyidah jalal said...

sedihnya bila baca

Myne Khalid said...

Kak elly...sy baca entry ni sy ngis...huwaaaa.... T.T

yayang laling said...

Alhamdulillah..
Murah rezki Puan Elly berbuat baik dgn mak ayah.:)

strawberi said...

btol..slalu rasa camtu..bila dpt blikan barang utk mak ayah...rasa sedih bila mak pilih n kita byr,,tak sangka ade pluang utk berbakti pd dorg..cara dorg senyum,,tringat masa dorg bli brg kt kita..masa kita kecik2..betapa sukanya kita..

haniza kadir said...

Kak elly..sedih..buat keje kt ofis sambil menangis..pengorbanan mak ayah dulu xda tandingan..moga akak dmurahkan rezeki slalu dan dapat terus berbakti kat mak ayah..

-ZaNnA- said...

untung ko kak...syukur...moga ko murah rezeki selalu.. aminn

bibi yusof said...

sedih baca entry ni...
alhamdulillah sy pon bile ade duit lebih etc dpt bonus.. terus bagi..
semoga akak sentiasa di murahkan rezeki.. :)

-ZaNnA- said...

sayu ati bacer kak...moga murah rezeki ko sebab buat parent ko bahagia :)

-ZaNnA- said...

untung ko kak...syukur...moga ko murah rezeki selalu.. aminn

nadia said...

alhamdulillah,,seronok tgk cara kak elly..teringin nk buat mcm kak elly buat,, tp xde rezeki, maybe one day...i'allah...
bukan main lagi jam tangan abah kak elly, colour hijooooo..remaja sgt!

permatabiru said...

terkesan juga dihati..dah xda mak nak bawa gie shoping balas budi mereka..abh aje pengubat di hati...

mama jariss said...

org pun bertakung jugak..langsung tak rasa, kak elly riak ke ape... paham sangt perasaan kak elly cammane... sebb, bila kita dah jadi mak... kita akan cepat sensitif, kita akan rasa berkobar2 nak balas balik ape yg mak kita buat kat kita, masa kita, kecik2 dulu. kan? org rasa, semua org pun rasa macam tu..... seronok bila tgok mak n abah kita gembira..... tak terbalas, jasa diorang kat kita, kan?
(entry ni, tak sesuai panggil kak elly, kak ton...... kak ton hnya untuk entry yg kepoh2 sahaja.... bila entry jalan2, rehat2 tepi pantan..terus tukar jadi popo...huhuhuhu jangan marah kak elly :-)

salwana nordin @ che'wa said...

saya yg baca pulak rasa sedih..semoga kak elly dimurahkn pintu rezeki krn berbuat baik dgn parents :)

Lavender violet said...

huuu..kak elly buat kite nangis pagi2.. mmg touching la hal yg melibatkan parents ni kan..

Izzan Yong Rosdin said...

hadoi kak ko nie buat org sedih lah kak... x pasal2 nangis...

Reena Kamarudin said...

huhuhu.
sayu hati.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya sedih sangat baca ni...

Miss arfisa said...

kak elly. sedih. saya nak mcm tu jgk. doakan saya.

safiyyah osman said...

sumpah sedih!. bgenang2 ayaq mata ..bca entry akak ni xda rsa akak riak ka apa pun.. ni contoh y baik ok.. sapa kata riak tu hati msti hitam hahahaha..


Lynn Hamzah said...

huwarghhhhh...sebak lynn baca entry kak elly hari nie...menitik air mata ku kak...

tyneedy said...

sayu rasa hati.
itulah ibu dan bapa, mmg tak akan susahkan anak2. bila dapat satu2 dari kita terima kasih tak lekang dari mulut. sayu rasa masa depa sebut2 tu.
untung Elly masih boleh berbakti pada insan yang bernama abah.
moga rezeki Elly dan keluarga melimpah ruah.

amir balqis said...

sebak plak baca entry nI...

Miszyuyu said...

bergenang jugalah airmata ni membaca entry ni hmmmmmmm ;(

erny firdaus said...

sedihnyeeee...bertakung airmata jugak baca entry ni..memang gitu..mak sayaa pun sama..last2 nanti dia duduk kat satu penjuru, kata tak tau nak pilih...betul kak, sementara ada..macam saya..emak je yang sempat merasa..abah dah takde..semoga akak terus dimurahkan rezeki..aminnnn....

lihat , dengar , rasakan... said...

Alhamdulillah..semoga rezeki akak sekeluarga akan terus bertambah...InnshaAllah..

ema angeloo said...

entah kenape air mate aku bertakung baca this entry from kak elly, aku harap one day aku akan jadi seperti kak elly... hmmmm menangiss!

tq sis . nak lagi entry ! hehe

Filla said...

alhamdulilah... bertuah parents ada anak yg x pernah riak dan bongkak, tapi tetap ingat mak ayah.. i love u sis. u're my idol. serious jgn gelak ok. ko gelak aku tumbuk kau kang, aku dah sebak2 ni.

Juliana Abdul Rahman said...

adoi kak......
bertakung airmata ni haaaa..
Amin for your doa

Jan@Afzan said...

sedihnya dan sayu baca post akak ni..abah saya dah tiada, tinggal mak je. orang2 tua ni memang gitu kak... Semua kata mahal, taknak susahkan anak.. Tapi anak2 patut tak berkira dengan depa.

Same case mcm kami jugak.. Ada juga yg mak berkenan ke berhajat, kami adik beradik share duit dan belikan..Kami ni taklah mewah mana, takde lah tak kaya juga.Tengah2.. Tapi memang kami share atau kadang2 kakak atau abang belikan je kat mak..

Kalau tanya mak, semua dia kata dah ada, muat lagi, buat ape nak beli...banyak alasan..hehehe

tq post ni k.elly! Moga k.elly dan famili dimurahkan rezeki sentiasa..

FaRah Baharom said...

Elly, touching nya entry ni. terus terinat parents kat rumah.

Shoppaholic Chick said...

KakTon berjaya buat pembaca emosi.

A.I said...

Murah rezeki kau elly ^_____^

atiqah mutaza said...

ya allah nak menanges rsenye bila baca.. sy tak pernah mengalami keadaan yg sama..tapi cukup buat saya rasa nak menanges

suezen said...

nice entry kak ellie....td msk nuffnang..and ternmpk featured blogger of the month...then bc ur entry kt nuffnang...then trs msk bc ur blog...well...bergenang juga mata bc entry ni....good one:)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

berombak2 dada akak tahan sebak tau, Ly..

Amir Asha97 said...

Popo Ton Elly berjaya membuatkan air mata saya menitis sebab sebak gila..

tak salah pun kalau sekadar nak berkongsi cerita,bukannya Popo Ton Elly dok tayang price tag barang-barang yang dibeli(itu baru betul menunjuk)..just sekadar berkongsi rasa dan cerita je kan..huhu..apapun thumbs up la untuk entry ni :)

syamimi fatin said...

bertakung air mata sy baca post kak elly! nanti sy nak jadi mcm kak elly jugak, bole belikan mama abah dgn hasil titik peluh sendiri :)

Jojet said...

puas tarik napas dalam2, hembus kuat2 supaya x nangis. aishhhh

I am muslims~ said...

kak elly suka wat N3 sentap2 tau...adeh...bak tisu sikit!

nUyUL nAdHiRaH said...

Kak Ellyyyy, nak nagis bace entri ni..;'( semoga parents Kak Elly diberi kesihatan yang baik dan semoga rezeki Kak Elly melimpah ruah..

Farah azhar said...

InsyaAllah , bila dah berkerjaya/mampu mcam akak nanti,saya pun akan buat benda yg sama mcam akak buat kat parents akak .Tersenyum bangga bila kita boleh happykan diaorang kan .

ryna purple said...

kak ely, kagum sgt ngan kak ely,.. semoga murah rezeki akk dan family, bila orang tua gembira, banyak pahala Allah bagi kat kita kak..

Cream Cheese said...

kak tonnnnn..entry ni buat org nangisss la..sob..sob.. dah la saya ni tak ada abah dah...sodihh!!

Maizatul Zakaria said...

Sedih baca post elly hari ni. Beruntung sesiapa yang masih ada ibubapa.

Orked farhanna said...

Kak elly boleh dijadikan salah satu contoh utk budak2 remaja skang . Contoh utk sy jgk ;)

Alyn Aellynn said...

Ngalir air mata kita.. betul kak elly ckp, bkn nak riak.. tp kita nak derang merasa rezeki kita. Me pon sama. Arwah abah x sempat merasa sgt sbb mase tu gaji kecik sgt. Now algamdulilah. Rezeki sentiasa ada. Emak la segalanya... tak nak berkira dgn rezeki yg ada. Kalo kita kaya raya, apa yg kita nak kita boleh beli.. Tapi MAK ABAH takde jual kt shopping mall. Takde galang ganti dlm dunia ni.

Laila said...

So touching... beruntung mak dan ayah dapat anak sebaik ini...

Fairuz Jaafar said...

kak elly... terus sebak baca entry kak elly. Yela.. dengan family nak berkira apa.. dari kecik mereka jaga kita. Kita aminkan sama-sama doa kak elly.

#Terus bersemangat untuk berusaha. Thanks kak elly, ingatkan.

orANNEs said...

Baca ayat ayat kak Elly yang last tu tetiba hati jadi sayu. mata bertakung juga. Insyaallah satu hari nanti saya boleh buat mcm apa yang kak Elly buat ni. amiin

Norma NML said...

Alhamdulillah...sebab tu lah rezeki u sentiasa murah Elly...even mcm2 org ckp psl U.

iftia said...

menangisssssss..sedih..

Tengku Ida said...

dear kak elly..sebak bace pasal mak ayah ni..sob..sob..

aliqaliqa said...

Mata saya masuk abuk lahh :)

Lola said...

Elly, kuar air mata akak baca... teringat kat arwah my dad perangai pun exactly macam ur dad.... bravo! sbb jaga your parent baik2... & jugak your PIL...

Btw, dah abis baca your blog so citer kat my sons pasal ur family yg kadang2 mcm tak betul... sekali bila dia tgk gmbr u dia kata ehhh...lawanya... tapi nape lelaki tu xhensem sgt... no offense ye, budak2 biasalah mcm tak percaya lak percintaan beauty & the beast... jgn marah ye Win... u still ada sikit2 mcm Neil Patrick Harris dlm 20%...

Kathy Rospin said...

alaaa kak elly napa entry sedih ni uwaaaaaaaaaaaaaaaaa T___T

miss shuwa said...

tu la.. same la ngan mak n abah saya.. mesti akan tgok price tag dulu sbelum beli..

~ Eena Zalina~ said...

Salam, kak elly..

suka bc blog kak elly tp xpernah drop komen. tp entry kali ni buat hati sy sayu sgt2, bc sambil nangis terus rs nk balik jumpa parents this week bwk p shopping. :'(

thanks kak elly.. entry yg sgt baik bg saya. tak rs langsung kak elly menunjuk or riak. sy doakn kak elly terus murah rezeki hendaknya.

ieera_80 said...

terbaik!!

ayu Ismail said...

Alhamdulilah..bertuah ibu bapa elly dapat anak sebegini...akak pun sayu membacanya.....

sheAYANG said...

Okay. Sumpah nak nangis baca entry ni.
Teringat kat abah kita la plak.

saliz said...

Assalamualaikum Elly.
Selalu akak SR je kat blog Elly tapi kali ni nak drop comment.

Meleleh air mata baca entry kali ni. Memang bila tengok mak dah tua, hati selalu rasa sebak.

Akak selalu berdoa agar Allah jangan ambil lagi mak atau akak, selagi akak belum tunaikan hajatnya.

Mudah-mudahan Tuhan dengar doa akak.

Thanks Elly.

p/s : btw, nama kita sama :)

Sakina Kushairi said...

terharunye kak elly
moga bila sy besar nt pn sy akn ada sifat pemurah dan menghargai parents
sobsss

Jalal boy said...

Dalam menyambut raya tahun baru ini ayuh kita berikan sedikit sumbangan kepada anak yatim dan asnaf miskin serta ibu tunggal. Ayuh taja seorang anak yatim hari ini melalui Program kendalian Projek Iqra' shopping raya 2015. Ayuh ke blog saya untuk mendapat maklumat lanjut. Jalalboy