Nuffnang Advertisement

Wednesday, April 9, 2014

Ponteng Sekolah....


Kalau ingat kan balik zaman sekolah...aku punya nakal Ya rabbi....nakal sesangat. Mintaklah Yaya dengan adik tak ikut perangai aku. Tapi aku nakal kat sekolah jer lah..adalah kena tangkap sekali dua ponteng class setakat kena sound jer lah lepas tu aku buat balik...hahahaha.

Form 1 sampai form 5 aku sekolah di Sekolah Menengah Perempuan Taman Petaling..atau lebih dikenali dengan panggilan Jungle School kenapa Jungle School sebab sekolah aku atas bukit lepas tu dikelilingi hutan tebal..monyet banyak giler kalau tukar baju PJK baju sekolah selalu kena curi dengan monyet..terjerit2 suruh pulangkan balik...giler monyet ni dia pun sibuk nak bersekolah gaks...nak sangat tukar tempat aku agaknya,....hahahaha.

Jumaat ni kitaorang ada reunion...tak sabar nak jumpa geng2 budak sekolah. Diaorang janji nak bawak gambar lama2...gambar tengah berlakon aku jadi Cinderella ...gambar tengah lepak...gambar cikgu2..best sangat ni...harus gelak sampai pengsan nanti.

Sebelum reunion kawan aku Ginny...whatapp aku satu gambar...holloh2 cutenya Kak Ton. Kak Ton tak nak story lebih2 nanti Jumaat mesti melambak2 cite best yang boleh Kak Ton story kan kat korang. Hari ni Kak Ton nak cite pasal ponteng sekolah. Aku ada dua kumpulan....kumpulan 1 geng ponteng..geng ni semua budak melayu. Kumpulan 2 kawan kelas...campur cina dan india. Jumaat ni nak jumpa kumpulan 2.

Kalau aku cite mesti korang tak caya muka cute macam aku ni tapi perangai nakal giler...hahahaha. Kuat ponteng sekolah...seminggu sekali mesti ponteng. Paling teruk form 2 dengan form 4. Geng ponteng ada 4 orang...aku, Aliza, Nor dan Yusnita. Kitaorang naik bas sekolah yang sama tapi bila bas berhenti depan sekolah 4 orang budak nakal ni tak turun...buat macam bukan sekolah kitaorang lah...bila bas berjalan boleh lambai2 lagi tangan kat kawan2...kira macam dah gangster habis lah tu. Kitaorang tak gi mana2 ikut bas sekolah round2 hantar budak sekolah...hahaha bodoh kan. Driver bas tu pun dah jadi geng kitaorang...dalam hati dia mesti cakap bukan aku bodoh lu orang yang bodoh nanti.

Bila Form 3 dah start sekolah pagi...sekolah kan start pukul 7.45am...waktu tu dah malas naik bas sekolah..prefer jalan kaki. Kena menapak dekat 3km jugak lah..eh! apa ada hal...kata gangster kan. Kahkahkah. Pukul 7.15 pagi...Aliza dan Nor akan berkumpul rumah aku jalan sama2...singgah kedai nasi lemak Yusnita...makan dulu sampai kul 7.45am...mak Yusnita kalau nampak kitaorang mesti berbulu...ambik bukan main kari ayam, telur dengan sotong tapi bayar RM1.00 tiap2 hari ok. 7.45 pagi baru kitaorang terhegeh2 jalan kaki nak pergi sekolah...sampai dalam 8.15am...menyorok dulu belakang bangunan masuk subject kedua baru terhegeh2 masuk class...jahatnya. Kengkawan dalam kelas tak berani ngadu kat cikgu...aku kan samseng cute...hahahah. Beg sekolah ada buku latihan dengan pencil box jer buku teks tak ada masa nak guna pinjam class lain...homework meniru jer kerja aku.

Tak silap aku hari Rabu ker Khamis ada PJK.. cikgu tengah bebel2 aku sempat masuk dalam padang terus main bola...hahahha. Kalau fikir balik berani giler aku ni. Ada satu kali tu rupanya guru PJK tak datang murid2 semua duduk dalam kelas...aku boleh tak persan join kelas lain punya PJK...kantoi. Sila masuk bilik guru.

Pernah kantoi dengan guru besar gaks...kes ni mmg aku tak boleh lupakan sampai bila2...guru besar tengah buat rondaan setiap class...waktu tu kitaorang tgh lepak kat belakang bangunan sekolah tunggu waktu kedua...sekali boleh pulak guru besar ternampak...berkeliaran cabut lari...nasib aku tak baik guru besar tu boleh kejar aku...hahaha. Aku ni bangang boleh tak perasan lari dalam surau terus pakai telekung sembahyang...kau dah kenapa sembahyang kul 10 pagi. Waktu tu aku rasa guru besar tu dah naik hantu dia gi cekik aku dari belakang...hahaha. Apa lagi masuk bilik guru besar kena bebel lah....harus aku bongkar nama kawan2 aku gaks. Giler guru besar nak hantar surat kat mak bapak...gigil aku satu badan. Tapi akal kitaorang panjang ...4 budak jahat ni berlainan kelas....pakat cakap ngan cikgu kitaorang pindah rumah....Aliza guna alamat aku...aku guna alamat Aliza. Bila surat sampai nama lain jadi surat tu tidak akan dipedulikan...hahaha. Ishhhh jahatnya.

Ada satu kali tu waktu rehat...muka masing2 bosan...mata masing2 dah signal ajak ponteng lepak kat taman. Ok pelan2 ambik beg ikut jalan belakang boloskan diri dalam pagar belubang...boleh pulak Aliza tersangkut sebab badan besar...macam nak mampus tergelak2. Akhirnya berjaya...tapi si Nor pulak gatal gi bukak payung sebab panas...sah2 lah guard nampak terus mengadu kat cikgu. Tapi kitaorang sempat menyorok dalam longkang besar. Nakal kan Kak Ton.

Ingat lagi kitaorang ada seorang cikgu buta mengajar sejarah...bila time cikgu ni mengajar aku bantai tidur atau panggil geng2 kelas lain datang lepak kelas aku. Tak pun keluar kelas berkumpul kat dalam toilet cukur kening...OMG!!! giler nakal kan.

Satu hari tu ponteng sekolah jugak tapi kantoi kena tangkap sebab budak india sekolah petang gi mengadu kat Cikgu. Aku usha budak india tu esok siap lah aku kenakan. Esoknya bawak  jarum...buat jalan tolak2 cucuk bontot budak india dengan jarum..terjerit2 budak tu...hahahahah. Kalau tak dapat ponteng nanti kitaorang buat2 sakit duduk kat bilik rawatan bantai membuta. Cikgu kaunseling sampai tak terdaya nak nasihat kitaorang...rilex jer sound kitaorang "I nak tgk bila besar nanti awak2 semua jadi apa" sambil muka sengeh2 macam perli. Cikgu budak nakal yang cikgu suka perli2 ni semuanya berjaya ya!

Walaupun kami nakal...tapi kami disayangi guru2. Kitaorang ahli pancaragam sekolah. Kitaorang banyak masuk persatuan...tapi yang lebih penting kitaorang tak gagal pun bila SRP dengan SPM. Now kitaorang berjaya. Biasa lah kan nakal budak2...itu semua pengalaman berharga. Kalau ingatkan balik boleh tersenyum sorang2....tak sangka aku senakal itu. Sampai sekarang aku tak tahu motif sebenarnya kitaorang ponteng...rasa macm satu kepuasan dapat mencabar cikgu. Bila lepas dari tangkapan rasa bangga...giler kan. Tapi kitaorang bukan macam budak2 sekarang ponteng lepak kedai game atau gi rumah boipren...no...no...no kitaorang lepak Mc donald atau lepak taman jer ya.

Actually aku bukan nakal disekolah sahaja...aku nakal bila gi tuisyen. Bapak bagi duit tuisyen guna untuk beli baju...lepas tu gi tea dance. Tuisyen gi sebulan jer lagi 11 bulan gi Tea dance....hahaha. Adik2 jangan ikut perangai akak kau ni ya.

Nanti Kak Ton sambung lagi yek pasal kenakalan di Sekolah tengah tunggu input dari kawan2...Kak Ton cepat lupa.



Dari Kiri : Nor, Aliza, Ginny dan Kak Ton 

25 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sweet memory

Irfa said...

huhu, lebih kurang je perangai kita
tp xnak lah tulis kt blog nanti anak aku baca

ko tulis psl ni yaya x baca ke nanti?

Nurulhuda Abdul Latip said...

Wow kak ton beraninyaaaa....Gangster cute eh

Farah Waheda Wahid said...

Farah pulak pernah jump class...skip class Add Maths... zaman sekolah memang seronok, terasa nak ulang balik kalau boleh tapi apakan daya, masa tak akan dapat diputarkan balik...

Adrianna Izmin'zs said...

cantik gambar ni nampak kenangan yg manis sangat :)

perempuan sentap said...

muka yaya sgt akak mase skolah dulu kak hehe..

anyway..masa skolah dulu2 mmg berani ponteng2 kelas ape2 lg ntah.. bila2 igt2 time dah tua ni mmg rasa nk tepuk dahi sendiri je sbb napa lah bongok sangat pangai dulu ekeke..berani gila..suruh buat lg skrg sumpah tak berani dah hehe..

diyana said...

tu kak ton ke yaya tu..hehe
sameeeeee je

Kenit Cinonet said...

memang innocent muka akak rasa tak percaya akak senakal itu hehe. Tapi, kalau dikenang balik rasanya kita taknak anak2 kita ikut jejak nakal kita dulu kan :)

Elly said...

Irfa : Tak suka berahsia dengan anak2 biar diorang tahu mak dia nakal dulu jgn berani2 nak tipu mama dia sebab mama dia ketua kumpulan dulu. So semua gerak geri Yaya dengan adik mama boleh baca. Berani ponteng sekolah....kalau berani buat lah...hahaha

Lynn Hamzah said...

wah...habis bongkar balik citer zaman sekolah dulu...

permatabiru said...

memori zaman sek tulah yang paling berharga..rinduuu...mereka..kawan2..

Irfa said...

terbaiklah... popo Elly

shuweet said...

ok...post ni serious aku gelak guling....nak2 tang lari masuk surau pakai telekung tu..hahaha...lawak la ko kak

darikacamatai ly said...

Kak elly,
Masa zaman sekolah sebijik muka yaya.omg!

A.I said...

tang duit tuisyen bapak bagi tp bawak gi tea dance tu sama la ngan aku wei! kahhhhhhhhhhhhh

I am muslims~ said...

sebijik yaya muka akak...hehe

Cik Siti Hajar said...

kak.. muka yaya sangat!!!

hehe:D

peej said...

hahaha lawak cerita kau. esp part tetiba solat kul 10 pagi. sampai kena cekik. i dont like u. hahahha.
tapi aku dpt bayangkan kau puak masa if sekolah aku dulu. geng yang aku tak suka nak bertembung. aku jenis nakal sendiri tak ganggu orang. aku rasa la. eh ye ke.

Mama Eqalicha said...

Sis..

Nape x ckp solat dhuha? :D

Chekgu Azrine said...

Part yg masuk surau sarung kain smyang tu mmg btul2 lawak...hehe

Nur_cahayamataku said...

heheh nakal yer... caya la kak elly.. sweet memories.....

Felis Domestica said...

muka yaya.... sebijik...

mohamad khairul nizam said...

:) :) :)

Yoolanda Climini said...

Comel kak ton

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

hahaha nakal bebenor...

tapi tu la pengalaman hidup yang kita akan jadikan kenangan

=)