Nuffnang Advertisement

Wednesday, February 5, 2014

Family Time


FIL aku masih tak boleh berjalan lagi...kaki masih lemah. Nak pulih macam dulu balik agak sukar cuma apa yang aku boleh doakan semoga sesiapa yang menjaga FIL aku diberikan kesabaran dan ketabahan yang kuat. 

Bukan pekara mudah untuk menjaga orang sakit...hendak pulak yang tak boleh berjalan macam FIL aku ni. Segala2 nya harus dibantu. Siang hari anak2 semua bekerja tinggal lah MIL aku yang menguruskan seorang diri. Berak...kencing...makan...minum semuanya MIL aku buat seorang diri. Sian kalau aku datang ada jer rintihan dari MIL bukan merungut tapi cuma bercerita dan mengeluh kepenatan. 

FIL aku ni kadang2 dunia dia akan beralih kepada zaman kanak2....cepat tersentuh...tak boleh dimarah nanti beriya2 dia nangis. Bila buang air besar jer bising suruh MIL aku tukarkan...kalau lambat sikit merajuk. Kadang2 bila nyayuk dia datang...walaupun baru jer bagi makan tapi bila anak2 balik FIL aku mengadu MIL tak bagi dia makan langsung. Kitaorang dengar jer lah...ambik makanan kat dapur suapkan dia balik. Tengah2 suap dia cakap balik...."papa dah makan lah mak bagi tadi". Apa boleh buat senyum jer lah..

Alhamdullilah disebabkan anak2 aku dibesarkan oleh atuk dan nenek nya mereke memang sangat rapat. Kalau Yaya nampak Nen dia tgh busy kat dapur tiba atuk panggil cakap lapar...cepat2 dia suapkan biskut kat mulut atuknya sementara tunggu Nen habis masak. "Adik garu badan atuk gatal lah"...cute jer si kecik tu bawak alat penggaru tu garu2 belakang badan atuk dia.




En Win mmg rapat dengar FIL aku...dulu waktu FIL aku sihat mereka akan keluar berdua tengah malam lepak minum2 kopi dan berborak seperti kawan. Diorang boleh share semua benda tak ada rahsia antara meraka berdua ni. Segalanya di share bersama. FIL aku ni sanggup bangun pagi naik bas pergi ketempat kerja..kereta yang ada diberikan untuk En Win gunakan. Risau takut anak turun naik bas...giler sayang kat anak kan.

FIL mula sakit sejak En Win terpaksa bekerja di Brunei. FIL aku jadi murung tak mahu bercakap langsung... masa banyak di habiskan dengan duduk didalam bilik. Giler rapatkan sedih agaknya berjauhan dengan anak lelaki. Itu juga salah satu sebab kenapa En Win bekerja kembali di sini.

Sekarang turn En Win pulak membalas segala jasa FIL aku. Tersentuh hati bila tgk dua beranak ni saling sayang menyayangi. Bertuah MIL aku walaupun anak hanya ada dua sahaja tapi banyak berjasa dan membantu ibubapa.



Cukur misai tu sikit...kang tak hensem pulak....hahaha



Hujung minngu lepas...decide bawak FIL aku keluar makan2 kat KLCC. Asyik duduk kat rumah jer sekali sekala ambik angin luar rasa segar lah sikit.



Mula2 ingat nak makan Concorde tapi penuh lah pulak...fikir punya fikir....ok jom lepak Aseana KLCC



Sejak FIL aku sakit MIL aku pun tak boleh kemana...duduk jer dirumah. Of course stress kan tapi nak buat macam mana suami...kalau bukan dia yang jaga siapa lagikan. Kalau tiba2 FIL aku jadi perangai budak2...MIL aku pun terpaksa terikut sama...makan keropok habis bersepah lantai...FIL aku bukan makan dia baling2 keropok tu kat bawah.. Tu belum lagi kalau mulut dia bebel marahkan MIL aku...MIL aku senyum jer lah kadang2 bantai jer gelak.

FIL aku ni siang dia akan tidur jer...bangun pun kalau nak makan jer. Dia akan berjaga tengah malam sebab dah puas tidur siang hari...waktu ni lah kesabaran kena kuat sebab dia akan mintak macam2 tengah malam...mmg x tidurlah MIL aku. Nak lelap jer dah kena panggil...kadang2 mengamuk jugak MIL aku. Aku faham badan letih tidur x cukup...itu yang kadang jadi  mengamuk. Kang kalau marah sikit mula lah merajuk FIL aku tu. Serius korang penat jaga orang sakit ni....kena banyak2 bersabar. Tapi macam mana penat pun MIL aku dia tetap berada di sisi FIL...segala kemahuan dituruti. Kasih sayang mengatasi segalanya..semoga aku diberikan kekuatan dan kesabaran yang sama suatu hari nanti.

Kitaorang kena bagi banyak support kat mak...kena jadi pendengar yang baik...support apa yang perlu.



Jom sama2 kita hilangkan stress...makan dan makan dan makan



Kiddos


Us!!


Pasangan marah2 sayang.

We love both of u so much......

6 comments:

Huda Ramlee said...

Hi Kak Elly,

Rasa nak komen kat sini. Jaga org sakit mmg macam tu. Sama macam arwah ayah saya dulu. Mak tak boleh nak kemana-mana, pergi dapur pun arwah panggil. Kalau boleh nak kena mengadap dia 24 jam. Tu belum part dia buat perangai macam budak-budak lagi. Memang kena banyak sabar.

Norma NML said...

Betul tu Elly..apapun family's comes first...anak yg baik adalah anak yg taat dan kasihkan ibubapanya tak kira apapun hlgn..sesibuk manapun pasti akan igt mereka..:-)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Memang kena banyak bersabar sebab saya tau bukan senang jaga orang sakit bila pernah jaga arwah FIL..Moga semua keluarga akak bersabar dan sentiasa bersama yea..

Fieda Redzuan said...

fuhh memang faham perasaan dia cemana sebab nenek kte pon lebih kurang camni. haritu jaga dia sepenuhnya 2 hari sebab orang lain semua takde kat rumah. memang menguji kesabaran betol.. pape pon tulah pengorbanan kan :)

missalongwani said...

betul tu kak Elly..walaupon kite xder lagi mak ayah yg sakit camtu tapi nenek kite skarg mmg mcm tu..kadang2 kesian plak tgk...dah jadi mcm budak2...kdg terase kalu ade saper2 marah nenek kite (maklumla..kite kcik2 dlu nenek jaga)..kite slalu pesan jgn buat camtu..pikir nnt..kite tua pon camtu jugak nnt..bnyak2 kene bersabar..

suri said...

Betul sgt tu kak..mcm fil sy skang tgh sakit..sakit buah pinggang n kencing manis..ingtan dia dh kurang..mil n sil yg belum kawen yg jaga dia..mil still keje..lucky sil x keje..so leh jg fil..tp kesian sil jugak..since dia belum kawen even dh 30..bab mandikan n basuh berak kencing tu yg ssh sikit..yelah ayah dn ank pun ada batasnye kan..fil xnak makan lgsg,munim pun sikit je..asek tido je..bdn dh susut.tp tu la kdg2 dia dok tanya haikal (suami sy) mana..hari2 tanya..suami sy ank tunggal laki..even time keje pun sil kol husband n ckp ayah asik tanya haikal mana,sakinah (my daughter ) mana..tu yg setiap kali balik keje je pas maghrib kiteorg akn ke rumah mil..fil nk husband sy suapkan dia,mandikan dia,angkat dia,amikkan wudhuk dia..mil dh kurus dh sy tgj..dengan penat keje lg..pas balik je ke rumah trus tgk fil..sedih sy tgk..jg org sakit ni mmg betul2 perlukan kesabaran dn ketabbahan..mcm2 fe'el..kdg2 mcm budak2..hihi