Nuffnang Advertisement

Friday, December 13, 2013

Banjir

Tadi on the way nak pergi kerja dengar Hot FM cite pasal banjir di Kuantan. Ya Allah sedih betul dengar keadaan mangsa banjir disana dan Alhamdullilah rakyat Malaysia banyak jugak yang membantu . Cuma mintak Kerajaan lebih bersikap siap sedia kerana bencana alam ni akan berlaku setiap tahun. Aku tak nak komen lebih2 kang kena hentam kaw2.

Aku dulu duduk kawasan kampong...hujung tahun konpem rumah aku kena banjir. Mak aku pernah cite tahun 70an air naik sampai kebumbung...kakak aku waktu tu masih baby lagi...bantuan makanan memang susah lah waktu tu...diorang dipindahkan diatas bukit...mak aku kata terkencing2 kesejukan. Mak aku cite lagi...salah  seorang penduduk kampong kat situ rumah dia pun terkena banjir...bila air dah mula surut dia pun balik lah kerumah...tengok2 atas meja makan ada seekor buaya tengah tidur. Mak aku cakap mmg kalau banjir itu yang diaorang paling takut sebab kat belakang rumah aku tu sungai...jadi bila banjir dengan buaya2 sekali hanyut masuk dalam rumah.

Setiap hujung tahun mak dan abah dah prepare awal2..bila hujan lebat jer...diorang dah siap2 gantung sofa atas dinding...tv dah siap2 naik kan atas almari. Adalah jugak bapak aku buat tembok kasi tinggi sikit supaya air lambat naik tapi tetap lah naik kan.

Banjir lumpuh mmg kotor giler ...kau cuci lah baju tu 80 kali...warna kuning tu tetap tak hilang...carpet2 mmg kena buang lah. Orang dulu2 toilet pulak kat luar...korang boleh nampak terapung2 jer benda coklat tu...hahahaha

Tak silap waktu umur aku 6 tahun.... kalau hujan lebat jer mesti aku doakan supaya banjir..hahaha. Budak2 kan ingatkan banjir tu macam swimming pool..bila air naik jer aku teruja...mak aku dah  bising2 kata air taik lah...ada buaya lah tapi sikit pun aku tak heran. Kang kalau mak aku tak nampak saje jer aku baling selipar kat luar....konon2 air hanyutkan....nanti kelam kabut aku turun selamatkan selipar tu balik...ada lah alasan turun kat bawah....hahaha. Dah lah longkang kat rumah aku besar...buatnya termasuk kat longkang tu mampus aku. Tapi waktu tu mana nak fikir benda2 ni semua...tau nak seronok jer.  Mak ngan abah tengah sibuk angkut2 barang dalam rumah...aku pulak sibuk2 buat lawatan kawasan kampong. Waktu tu air tinggi paras pinggang aku ...lagi lah sedap aku berendam...sampai kecut2 tangan. Balik rumah kakak aku tengok aku basah kuyup dia api2 kan sampai mak aku naik hantu...tengah2 banjir tu jugak aku kena sebat dengan hanger...tak ada hal janji aku dah mandi air banjir tadi...hahahah
 
Rumah kampong yang aku duduk waktu tu 2 tingkat...bawah jer kena banjir..atas tinggi jadi air tak masuk...ramai gaks orang kampong tumpang tidur rumah aku....masak ramai2...makan ramai2...best tau macam pesta. Tu sebab aku selalu doakan supaya banjir...hahaha. Adalah 2 atau 3 kali kot aku merasa jadi mangsa banjir lepas tu nando sebab Kerajaan dah buat system penparitan yang betul.

Apa2 pun marilah kita sama2 doakan supaya semuanya selamat dan pulih seperti sedia kala...jgn pulak korang doa macam aku kecik2 dulu supaya hujan lebat dan air cepat naik...hahaha.

2 comments:

wanda arry said...

sama la kita k,elly..asal bnjir je, mesti selipar kena baling dlm air..so buat2 nk selamatkan selipar, dpt la ronda dlm air banjir..

Irfa said...

eh, kenapa kisah ko sama ngan kisah aku,, hehe,budak2 mana tahu susah org tua.banjir pun jadi pesta.ada kes, adik aku hampir hanyut dek banjir sebab aku curi2 bawak adik gi main air banjir.huhu.kena belasah ngan mak aku..smpi berbirat belakang