Nuffnang Advertisement

Friday, November 29, 2013

Tokyo - Day 4 Shibuya, Harajuku & Shinjuku

SHIBUYA
 
Kalau korang datang ke Tokyo tempat2 yang aku sebut di atas adalah tempat wajib yang korang kena pergi...kalau korang tak pergi rugi wa cakap lu. Tempat2 ni semua aku survey sebelum pergi plus tanya pendapat reader yang pernah menetap di sana.
 
Satu jer nasihat aku sebelum gi ke Tokyo pastikan kasut korang selesa...jangan jadi macam aku nak cantik tapi kaki sakit...hahaha. Tapi sakit anje2 jer lah...hahaha. Kat sini korang kena banyak berjalan...turun naik train berbelas kali...nak pergi satu tempat tu kena tukar dalam 2 hingga 3 train. Untuk pertukaran train korang kena turun naik tangga...aku rasa sesiapa yang sakit lutut tu pastikan korang bawak ubat kaki banyak2 ya. Serius aku yang muda remaja ni pun rasa letih rasa nak tercabut kaki ni.
 
Orang Jepun kat sini semua jalan laju...yang bangsa jalan tak borak2 or bergelak ketawa macam kita kat sini ya. Aku tengok kiri kanan depan belakang semua laju jer....pening aku tengok. Diorang macam mengejar masa....agaknya kalau tertinggal train satu kerugian besar agaknya. Padahal 10 min 1 kot train tu datang. Rakyat Jepun mmg giler ramai...semua pelusuk penuh dengan orang...especially kalau peak time...korang boleh nampak kepala jer berjalan. Tapi ramai macam mana pun tak ada aksi tolak menolak semua ikut peraturan...kalau naik escalator tu sopan santun jer kalau tak jalan laju duduk sebelah kanan...kalau nak berlari nak cepat sila ikut sebelah kiri...yang paling penting walaupun orang ramai tapi tandas tak hancing...hahaha
 
 
 
Tempat pertama aku lawati SHIBUYA. Aku ajar korang bermula dari station yang berdekatan dengan hotel aku...kalau korang duduk tempat lain sorry aku tak dapat nak bantu
 
Maihama Station - Shinkiba (Y24)
-JR Keiyo Line
- Train toward Wakoshi - Platform 2 (7 min, 2 stop)
 
Yen 150
 
***********************
 
Shin-kiba (Y24) - Nagatacho
-Yarakcho Line
- Train towards Wakosho - Platform 2 (16 min, 8 stop)
 
 
*********************
 
Nagatacho (Z04) - Shibuya (Z01)
- Hanzomon Line
- Train toward Chu-rinkan - Platform 3 (7 Min, 3 stops)
 
Yen 230
 
 
 
Ticket Train
 
Betul tak aku cakap untuk pergi satu tempat dekat 3 trains aku kena tukar. Kos untuk ke Shibuya dalam RM11.51 seorang cuba kalau kali dengan 3 Adult plus budak2 punya separuh harga....dalam RM46.04.  Ini consider murah kalau naik teksi lagi gila mahal aku rasa.
 
 
 
Mesin Ticket...macam kat Malaysia.
 
 
 
Jangan bimbang kalau korang sesat...dekat setiap station ada counter pertanyaan dan so surprise diorang blh faham bahasa omputih...tak ada masalah communication. Diorang very helpful.
 
 
 
Setiap signboard pun ada tulisan omputih
 
 
 
Kalau aku tulis Keiyo Line...Platform 2...korang ikut jer signboard yang disediakan...Insyallah kalau ikut itinerary aku korang tak akan sesat.
 
 
 
Actually kitaorang waktu ni mmg giler penat...rasa nak terbongkang jer dalam bilik. Tapi rugi rasanya kalau dah sampai tak berjalan. Gagahkan jugak kaki yang melecet ni...hahaha.
 
 
 
Ok kita dah selamat sampai ke Shibuya....gambar rutin tangkap gambar ditengah bandar menunjukan aku telah samapai disini...hahaha
 
 
 
Shibuya ni...banyak shopping mall...tapi shopping mall diorang berlainan dengan kita. Kita shopping mall besar2 kan diorang kecil jer tapi ada 4 tingkat gitu. Tapi adalah jugak yang besar.
 
 
 
 Sekarang tengah musim sejuk jadi mmg melambak jual pakaian musim sejuk. Cuaca sejuk sampai kulit jadi kering. Yaya sampai bibir luka sebab terlaku kering....badan En Win pulak gatal.....ngada orang dah cakap mandi jangan pakai sabun nak jugak....bersabun satu badan. Orang lelaki  mana suka pakai lotion hambek satu badan merah2. Makesura kalau korang pi mana2 waktu musim sejuk bawak lotion banyak sikit....vaseline the best aku rasa.
 
 
 
Barang agak mahal...so aku jalan cuci mata jer lah. Lagi pun kebanyakan jual baju untuk musim sejuk.
 
 
 
 
 
See....giler ramai orang kan. Aku tak biasa keadaan macam ni...kiri kanan penuh orang pening sekejap. Ngada Kak Ton kan!!
 
 
 
Ok kat Tokyo ni korang tak boleh sesuka hati nak merokok...dia ada sediakan tempat2 tertentu untuk smoking area. Jadi perokok sila lah ikut arahan ya. Jangan bimbang setiap kawasan ada tempat merokok.
 
 
 
Di tengah shopping centre Shibuya
 
 
 
 
 
 
 
 Aku mmg suka tengok cara orang Jepun berpakaian...pelik tapi macam cantik jerrrr.... Satu lagi aku perasaan orang lelaki yang berkerja kebanyakan semua memakai suit....segak giler. Relax jer naik train dengan pakai complete suit. Cuba kalau kat Malaysia mau berpeluh ketiak korang.
 
 
 
Bershaka
 
 
Viding Machine mmg popular kat Jepun. Apa yang tak ada jual kat viding machine ni....makanan, minuman, rokok, makanan ringan semua ada lepas tu merata2 tempat ada.
 
Yang ni contoh Viding Machine depan restaurant....korang pilih makanan yang  berkenan di hati bayar, tekan dan dapatkan resit untuk ditunjukan di kaunter makanan nanti. See very fast service....makan sambil berjalan....konpem orang Jepun sangat mementingkan masa.
 
Yen 100 = RM3.03
 
 
 
HARAJUKU
 
 
 
Takeshita Street (Harajuku)
 
Shibuya - Harajuku
- JR Yamanote Line
-Train towards Shinjuku - Platform 1 (2 Min, 1 Stop)
- Cari exit Omotesando
-Cross jalan dan kalau ambik kiri jalan straight akan jumpa Takashite Street sebelah kanan
- Kalau ikut kanan akan Nampak butik designer sepanjang jalan dari Harajuku ke Meiji-jingumae ke Omate-sando
 
Yen 130
 
 
 
Waktu aku buat survey pasal tempat ni.... banyak info yang menyatakan kalau korang nak tengok budak2 remaja jepun berpakaian pelik korang kena datang pada hujung minggu...kat situ macam2 fesyen korang boleh tengok.....ala aku gi hari Isnin jawab nya nando lah. Kalau ada pun tak ramai kot.
 
Jangan bimbang nampak cam ramai kan tapi trafik adalah lancar sebab diaorang bukan jenis suka berhenti tengah2 jalan...kalau berkenan masuk terus kedai.
 
 
 
Budak kecik ni tak ada baju lain ker nak beli Yen 1,050 = RM31.00
 
 
 
 Sepanjang jalan kiri kanan kedai. Kat sini banyak jual pakaian yang pelik2
 
 
 
Anak aku sempat rembat beg sekolah kat sini...pelik, menarik dan tertarik...hahaha
 
 
 
Kak mampu pakai macam ni kat KL
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Semua muka keletihan...dari sampai Tokyo hingga lah hari ke empat dari pagi sampai ke malam asyik berjalan jer.
 
 
 
Kat kawasan ni banyak jugak yang jual baju second hand....tapi second hand Wangi bukan yang bau kepam macam kat Malaysia ya...hahahaha
 
 
 
Lepas dah settle jalan hampir 2 jam kat Takeshita Street...sekarang kita jalan kat tempat butik mahal2 pulak. Tapi aku tak beli cuma jeling2 tepi mata jer.
 
 
 
Kiri kanan penuh dengan butik berjenama
 
 
 
Holloh3 cutenya anak jepun ni....
 
 
 
Laparrrrr tapi tak tahu nak makan apa....sushi pun dah tak lalu nak telan....loti lagi lorrrr
 
 
SHINJUKU
 
 
 Dari Harajuku Station
 
-Jr Yamanote Line
-Train toward Shinjuku - Platform 2, (4 min, 2 stop)
 
Yen 130
 
 
 
Ini tak kelakar...sepotong buah Yen200 = RM6.06. Tapi family aku bila nampak buah giler vavi teruja...maklum lah asyik melantak maggi mee, mushroom soup dan roti..so bila nampak buah tetiba teruja....sedihnya.
 
Ok En Win bagi green light...sila lah pilih sebab dia pun dah tak boleh tahan....apa lagi serang!!
 
 
 
3 biji RM6.00
 
 
 
Pisang kau pilih nakkkk ....dia bukan ambik sebijik tapi 4 bijik. Kat Malaysia kalau aku beli seikat pisang sampai busuk kat dapur tu...kat sini boleh pulak nak beli pisang...adoiiii. Teringin sangat katanya.....tapi mmg habis 4 biji dia telan. Malam2 sambil tgk tv makan pisang....lazat sangat agaknya pisang jepun ni.
 
 
 
Ok Shinjuku sama jugak macam Sibuya tadi...kiri kanan banyak kedai, Kat Tokyo ni melambak karaoke...diorang mmg suka menyanyi yek. Ada juga aku dengar2 cerita "orang lelaki kat Jepun ni tak boleh balik awal kerumah nanti dituduh pemalas....jadi untuk membuangkan masa diorang akan ke karaoke atau keluar minum2"....betul ker???
 
 
 
Kat sini aku tak jalan lama....tengok2 gitu jer. Waktu ni dah pukul 5 ptg tapi dah gelap macam kul 8 malam.  Budak2 semua dah tak larat...decide balik awal...nak masak sambal tumis dan kari bendi 'Brahim'....so meh lah kita shopping roti dulu.
 
 
 
Aku mmg bernasib baik sebab bawak bekal satu beg....walaupun nasi tak boleh masak tapi roti adalah penyelamat kami...boleh lah cicah2 dengan kari. Mushroom soup dan maggi waktu ni sangat berjasa kepada kami....hahahah
 
Yen 210 = RM6.30 untuk sebijik donut....huawaaaaaaa.
 
*Make sure nak datang sini bawak bekalan makanan banyak sikit...otherwise korang over budget nanti*
 
 
Minggu depan punya entry...kita bersantai di Tokyo city...cewah!!
 

6 comments:

strawberi said...

nape mandi takleh sabun kak..takut kulit kering eh..ke ade sebab lain

Schazaza Zober said...

kak elly,

mmg betul lelaki jepun xboleh balik kerja cpt. since sy kerja dgn japanese company n japanese people, mmg mcm tu la. paling dtg awal pn jepun. diorg xkn blk selagi staff xblk... die tunggu kita balik then baru die blk... makan pn sepantas kilat. 5-10minit je mkn kt cafe tanpa bckp ye. thats why ktorg rehat 40minit je kalau hari biasa. jumaat rehat sejam suku sbb solat jumaat. disiplin mmg tinggi la. once die percaya and suke kerja kt, mmg die salute. tp once ckp nk berhenti keje, nk donate utk farewell kita pn die nk xnk je. hahahahaha

:)

aimi laili said...

thanks for sharing sis elly! cant wait for the next entry hehehe. kalau yang pakai suit tu mesti sama macam sis elly pergi rome dulu kan?

Intan ~ Nur Azlina said...

Elly, ada jual nasi instant kat convenience mart kat sana. tinggal panaskan dalam microwave je tapi nasi dia tak sama la cam nasi kita.

mzbananaz76 said...

warrgghhhh sengeh tak abeh2 baca blog elly.. besh besh.. mekasih sudi share yer ...

Zalia Saelan said...

doc martens kalau baru2 lagi memang keras kak..patut kak elly prektis pakai doc marts tu sblm gi jepun aritu, baru tak melecet.