Nuffnang Advertisement

Thursday, November 7, 2013

Kenangan yang tak pernah aku dapat lupakan....

Tajuk giler panjang kali ni...tetiba aku tersentuh nak share satu kenangan yang tak akan dapat aku lupakan sampai bila2....kenangan yang sangat2 berharga dalam diri aku dan ya juga menjadi satu pengajaran yang benar2 mengajar aku erti kehidupan.

Aku mmg tak nafikan aku memang nakal dulu....biasa lah nakal waktu remaja. Hidup nak memberontak jer....waktu tu apa yang mak bapak cakap semuanya salah....semuanya tak betul...mak bapak berpikiran kolot....tak memahami jiwa anak remaja. Waktu ni lah juga kawan adalah teman sehidup semati.....hanya kawan yang memahami perasaan aku.

Kalau korang follow blog aku dari dulu...korang mesti tahu aku bukan orang yang senang...adik beradik aku ramai...waktu tu bapak aku hanya pekerja kilang dan mak aku suri rumahtangga sepenuh masa. That way waktu aku tingkatan satu aku dah mula bekerja part time untuk meringankan tanggungjawab bapak aku. Tapi biasa lah bila dah meningkat remaja kehidupan aku mula berubah dah pandai bergaya dah pandai lepak2 dengan kawan semua ni memerlukan duit sampai aku sanggup menipu parents aku asal kan aku dapat duit.

SPM aku dapat pangkat 2....kawan2 satu kepala dengan aku waktu tu semua apply masuk college....lebih bebas katanya. Biasalah bila kawan hasut...hati aku mula memberontak....paksa jugak bapak aku cari duit asal aku dapat masuk college. Ibu bapa mana yang tak ingin anak belajar kan...hendak tak nak bapak aku usahakan juga niat aku untuk masuk ke college waktu tu....kalau fikir balik giler babi kejam aku ni. Bapak aku hanya mampu memberi aku belanja waktu tu RM5.00. Tambang bas RM1.20 balance adalah duit untuk aku mkn pagi dan tenghari....kalau nak di ikutkan mmg tak cukup tapi aku sanggup bertahan demi kawan2.

Aku ambik Diploma in Tourism...semester pertama aku lulus dgn markah cukup2 makan jer tak pernah capai pointer 2.5 pun sampai lah aku semester ketiga. Pada semester ketiga bapak aku tak boleh bertahan untuk tanggung pelajaran aku dan sanggup bekerja lebih masa bakar chicken wings di waktu malam...digerai abang ipar aku....

Pada satu malam tu gerai abang ipar aku menerima ramai pelanggan...aku di panggil untuk membantu di kedai...tugas aku waktu tu mengangkat pinggan dan mengambil order dan pada waktu ini lah aku mula tersedar. Sewaktu aku mengelap meja aku terpandang wajah bapak aku senang membakar ayam sambil air mata dan hingus memeleh disebabkan bahang bara api...YA ALLAH dengan tiba2 hati aku menjadi sangat2 sayu....serta merta aku rasakan aku anak yang tak berguna dan anak yang terlalu kejam...sanggup kerah keringat bapak demi kawan2 dan keseronokan dunia.

Allah betul2 buka pintu hati aku waktu tu....dengan sekelip mata hidup aku berubah....segala kegiatan malam aku lupakan dan kalau ada lecturer aku yang baca blog ni dia mesti tahu result aku meningkat secara tiba2.....kesulurahan subjek aku mendapat A dan markah yang paling tinggi aku pernah capai pointer sehingga 3.85 dan aku berjaya mendapatkan Diploma. Giler bangga waktu tu...boleh nampak kegembiraan abah dan mak bila aku tunjuk keputusan yang terakhir aku....Alhamdullilah

Aku berjanji dalam diri aku bila aku dah bekerja nanti benda yang pertama aku nak hadiahkan untuk bapak aku adalah sebuah kereta dan Alhamdullilah dalam masa tiga bulan aku dapat capai niat aku membeli kereta untuk abah. Aku tak akan lupa jasa emak dan abah sampai bila2.....biar aku tak ada duit untuk belanja sekali pun asal kan tanggungjawab terhadap ibu bapa aku dapat laksanakan dan aku akan pastikan mak dan abah tak akan hidup susah lagi...ini janji aku.

Terima kasih abah.....terima kasih mak......Elly tak akan lupakan sampai keakhir hayat keringat dan peluh yang abah dan mak curahkan. Aku mmg betul2 menyesal dan sampai sekarang wajah bapak aku yang senang membakar ayam tak pernah luput dlm ingatan aku.....itulah kenangan dan pengajaran yang paling berharga buat diriku.

26 comments:

bigmommaplus said...

sedihla kak elly,

Anonymous said...

teruknya waktu awak muda muda dlu. dan mulai saat ini awak kena la asuh anak awak btul2 . takot balasan nye lg truk .what goes around come around

Anonymous said...

Tiba2 sayu je rasa.... sbb aku pon mcm tu dulu... tp x insaf2 smpi la da keje bru terasa.....

Lilynn Wifey Sham said...

ai tabik spring kat u lah kakak :) touching

chuya - the mother of A's said...

Terasa seperti baca karangan "ayah yang ku sayang " hihi...

Anonymous said...

alhamdulillah...syabas elly,
ko cepat sedar tindakan ko selama ini.bukan senang orang nak kongsi cerita yang tak elok ttg diri sendiri.
bila follow blog ko..aku tau ko mmg anak yg baik kat ibubapa dan in law ko juga.
baguslah...pedulikan cakap2 orang...jadi diri kita sendiri...

2 kupang dr aku :)

p/s: haters...pls go away

Irfa said...

sedihnya..aku pun ada kisah yg tak dpt lupakan ttg ayah aku.igt balik mmg buat air mata meleleh

alhamdulillah... sekurang2nya ko dah berjaya skrg dan dpt gembirakan org tua ko (mereka sempat merasa senang, ada org mak ayah dah takde..x dpt nak balas jasa)

suzz said...

Tersentuhnya hati baca entry Elly ni. Alhamdulillah, sejuk hati parents Elly dapat anak yg mengenang jasa mcm Elly..Mudah-mudahan anak Elly pun akan menyayangi Elly sebagaimana Elly menyayani parents Elly..Amin..

mrs kayrul said...

pengorbanan mak ayah memang sangat besar...sampai ke akhir hayat saya rasa tak mampu nak membalasnya...sayang mak ayah ketat...huhuhu

Anonymous said...

terharu sangat ok!....tetiba teringat kat mak bapa kat kampung... btul tu kak elly, masa remaja memang waktu kita semua degil, tapi alhamdulillah Allah sedarkan kita betapa berharganya ibubapa kita pada kita.

elena

Mama Eqalicha said...

Speechlessssss :-(

Cik Puan Rara said...

tetiba nk nangis baca entry ni.bagus nya akk! dpt jugak beli kereta utk ayah akk? cayalah k.elly! hehe

p/s : im one of ur silent reader gak kak.hahaha.habis khatam dh sume blog entry akk.asek gelak je kalau baca.kikiki~

cikji said...

Ya Allah sayu hati sy baca T___T

Yelah, kalau di igt balik susah pyh mak bapak besarkan kita mmg tak terbalas jasa dorang sampai bila2. Walaupun skrg sy dh kawen, tggungjwb trhdp dorang tak pernah sy lupa, tetap memberi walau sedikit. Insyallah hidup kita jgk lebih senang jika kita berbakti pd org tua.

Anonymous said...

Salam Elly, Allah sayangkan Elly tu sebab diberi kesedaran yang cepat. Elly ni memang anak ibu isteri yang baik.Seorang wanita yang jujur lagi lurus. Akak dapat rasakan dari gaya penulisan Elly di blog ini. Wpun perangai gila2 tapi hati baik ni kan. Periang, mudah kesiankan orang, gila2 at the same time mudah cengeng (nangis)he he he. Kalo orang kat luar x knal may be tgk Elly ni macam sombong dan X ya, tapi sebaliknya. Semuga Allah beri kesihatan yang baik buat Elly agar dapat terus berbakti pada keluarga tersayang. Kak Rynn.

Ibu Dhia Danial said...

sedih bace entry ni.. tp mmg betol pon kak, saye waktu sekolah dlu pon x pk susah payah mak ayah cari duit, tahu mtk je.. skrg da ade tanggungjawab baru sedar betapa susahnye mak ayah dlu nak cari duit.. :,(

strawberi said...

sedihnyaa... :(

~I AM SHOPAHOLIC~ said...

bencikkkkk lah kak elly ni... pagi2 buat org nangis je :'(

Anonymous said...

hi saya silence reader akk tapi hari ini utk entry ini saya thumb up utk akk..mmg sedih,sayu dan juga bangga..sesungguhnya kita anak kena kenang jasa orgtua kita..syabas!

Anonymous said...

sy bangga ngan akk yg tk penah malu ngan asal usul akk ... setiap org pasti ad kenangan... sy pon mcm akk dulu tp bla sy da blh pk baru taw kebebasan tu bkn la yg kt nk ...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Elly, akak kagum dengan kejujuran Elly, tak semua orang mampu jadi macam Elly yg jujur.. syukur Elly masih berpeluang membalas jasa orang tua Elly.. sebab itu rezeki Elly tak pernah putus..

Anonymous said...

Bergenang air mata baca..
I salute u kak elly
Semoga akak terus suksess dan bahagia bersama family dunia akhirat..
Amin.

-♥♥-ThE NaiM CollEctiON-♥♥- said...

Aduhai haterss..takyah menyemak baca blog elly kalo x suka...dengki la tewwwww

Anonymous said...

Sedih gile kak elly :(

serious mencurah2 air mata ni i ni dah la sensitip :( thank you untuk peringatan tu. terus ingat parents kat rumah

Nor Azlin Abd Rashid said...

akak ellyyyy... saya dah nangis laaa....

Nor Azlin Abd Rashid said...

yang anonymous ni naper ckp cmni. awak ckp org teruk jd saya harap hidup awak elok. tp sekali allah balikkan hati awak. sekelip mata kita boleh berubah ke arah keburukan. jangan doakan yang buruk utk org lain. kalo awk rasa ada yang xelok. awak doalah moga kak elly berubah jd yg lebih baik. secara xlangsung awk pun dpt pahala. tak baik asik buruk sangka. moga allah beri hidayah buat kita semua. amin ya allah ya robbul alamin..

Nor Azlin Abd Rashid said...

akak ellyyyy... saya dah nangis laaa....