Nuffnang Advertisement

Wednesday, October 30, 2013

Packing...

Semalam tengok IG Filla...dia tengah kelam kabut buat packing...lepas tu tak tahu nak bawak tudung berapa helai....bukan main aku gelak kan dia. Tapi aku pun sebenarnya macam tu jugak...kalau nak bercuti laki bini jer tak ada lah aku nak beriya2 packing. Capai jer apa yang ada...tapi aku rasa Filla lagi over kot esok nak pergi baru nak packing malam sebelumnya....hahahaha. Lepas tu takut nak bawak banyak2...sebab risau Pak Radie bising. Pompuan mmg macam ni kan kalau boleh satu  almari nak angkut...siapa tak nak vogue kan bila  bercuti....tapi bila teringat muka laki yang cuma bawak 2 helai seluar jean walaupun bercuti 8 hari....hati terus jadi kecut...sebab barang kita jer dah penuh satu beg. Sebelum nak cite lebih panjang nak nak wish dulu adik kesayangan "Selamat berhoneymoon ya...tangkap gambar tu bebanyak senang aku nak refer kalau nak gi Krabi nanti"...aaauuuuwww nyampah I.
 
Cite pasal packing ni...kalau gi berdua mmg tak ada hal....kalau tak cukup baju boleh jer sambar baju suami atau beli jer baju kat sana nanti. Tapi berlainan kalau bercuti dengan anak2...korang kena prepare awal...beli dulu mana yang patut supaya senang buat budget....especially kalau nak gi overseas. Benda2 ni semua aku kena pikir....orang lelaki mmg x ada lah nak pikir benda2 ni semua...diorang tak ada hal bawak 2 helai seluar jeans...baju 2 atau 3 helai pun boleh hidup. Pompuan jer lebih2 sikit....make up lah, pencuci muka lah, baju tidur lah....hahahaha.
 
Selalunya sebulan sebelum bercuti aku dah start fikir benda2 yang nak di bawak....aku akan listkan siap2....apa yang nak kena buat....bila dah buat aku just tick jer list tu nanti.... so tak ada kelam kabut sangat. Bayangkan lah aku sorang tapi kena pack kan 4 orang punya baju. Itu belum kena pikir bab Itinerary, Flight, Accommodation, tukar duit  dan check passport. Kadang2 jadi mengamuk aku dengan En Win tapi disebabkan aku tahu dia tak akan buat semua ni....terpaksa lah redha malas aku nak gaduh2 hal kecik.
 
 
 
List baju anak2...ok lupa nak masuk kan Panties....hahahaha
 
So far baju sejuk semua aku nak pack awal2 letak kat tepi....tengok lagi seminggu nak pergi baru aku nak pack baju budak2 tu. Senang tak ada diganggu baju aku nak bawak nanti. Itu baru bab pack dalam beg...belum lagi kena susun dalam almari bila dah sampai hotel nanti. Mak2 macam ni lah kan walaupun bercuti badan tetap letih. Esok dah balik bercuti muka ni lah jugak kena kutip dan cuci.
 
 
 
Disebabkan kali ni aku bercuti jauh sikit....so kena fikir makanan yang nak di pack jugak nanti. Giler kampong betul aku ni....siap bawak rice cooker dengan beras. Aku dah ada experience waktu pergi Italy hari tu....benda2 macam boleh membantu save kan budget....hahaha. At least makan malam dah tentu2 makan kat hotel nanti. Dah cakap ngan mak awal2 suruh pack kan makanan nanti.
 
En Win kalau nampak aku siap nak bawak hairdryer bagai mesti jelingan maut dia bagi....itu dalam list jer bang kalau beg berat dan tak muat aku tinggal kan jer lah nanti....hahahaha. So far semua dah siap Passport dah up to date, Itinerary dah siap, Flight dan accommodation dah booked, Ticket Disneyland pun aku dah beli siap2. Ringan lah beban tu...almost 70% dah ready. Tinggal sikit2 lagi nak kena beli...barang2 makanan nak dekat2 esok baru aku beli.
 
Tak sabar rasanya nak bercuti ngan anak2....tapi aku angkut adik perempuan sekali senang aku nak merayau memalam dengan laki aku nanti...hahahaha. Kali ni aku x ikut package ...aku main redah jer tempat2 yang menarik nanti. Siapa yang ada info pasal Tokyo boleh tak korang share dengan aku...just email me ya....thanks korang.

25 comments:

missalongwani said...

kak elly..kalau nak bawak makanan tu acaner nak packing eh...pastu ade org cakap nnt xleh letak makanan semua dalam satu beg..kene kongsi2..takot dorang soh kite bukak beg balik...betul ke?

Elly said...

@missalongwani - so far akak humban jer dalam satu beg...tengok nasib gaks...kadang lepas jer...hahha

siti said...

hahaa biasalah tu pompuan...benda plg last packing xtau nk bwk tdg brp lai, baju brp lai, pyjama nk bertukar tiap hari etc

farra said...

Salam akk..
Saye ni silent reader. Hehe
Saye duk Tokyo. Akk ad pape, roger lah saye, akk email ke ape ke.
Happy holiday!

Anonymous said...

Elly...beli tiket train JR yg unlimited ride siap2 ya..mmg ada jual khas utk pelncong..if not jenuh nk bayar sbb agak mahal n rugi..

farra said...

Salam akk..
Saye ni silent reader. Hehe
Saye duk Tokyo. Akk ad pape, roger lah saye, akk email ke ape ke.
Happy holiday!

mama tisya said...

sronoknye nk pegi disneyland tokyo...happy holiday..bab packing mmg letih sbb pompuan yg kena pk smua..hehehe...

Anonymous said...

Print train track dia punya peta..n study betul2 harga tiket especially if ada plan nak naik bullet train..if nk pi mt fuji ker bulih amik day trip punya pckage..beli n booked siap2 dr msia..dulu aku pi bckpaking n plan baik punya so dpt jimat mcm2 sbb tiket train n day trip or watnot dah booked siap2..if naik train cuba elakkan pd peek hour sbb mmg akan kena push mcm sardin gila2..

Anonymous said...

kak elly,

rasanya semua asben mmg gitu caranya. sampaikan seluar kecik dia pun kita nak kira brape helai nak kena bawak. Selamat bercuti.

Mimy Hamid said...

wow tokyo elly....bestnya...aku nak tengok gambar gambar ko aje..hehe

Anonymous said...

akak boleh read through miasuraya.com utk dpt tips :)

Elly said...

@farra - mmg nak bantuan sangat...need ur email...kalau boleh nak mintak share tempat2 yang menarik kat Tokyo. My email ellyirfan@gmail.com

Anonymous said...

tokyo mmg best utk dilawati..bile tgk budaya dorang pon lain sgt dgn kite.bersih sgt.cume kalau nak solat, akak solat je kat mana2 sbb mmg ssh nak jumpe surau.mkanan sentiasa bwk roti ke biskut sbb ssh nak cari tmpt mkn halal.kalau jumpe kdai pakistan baru rasa lega.hihi.anyway, enjoy your trip kak.n 1 thing, japanese sgt kurg english.nnt mcm ayam n itik tapi dorang masih hormat foreigner :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

salute tengok cara Elly.. akak mcm kwn Elly tulah.. esok nak gi malam baru packing. Tapi bab baju selalunya husband yg lagi melebih, kalu belah nak bawa satu almari, jeans stu hari satu lai, kalau bleh, mlm seluar lain, siang lain.. dan biasanya bab pasport, hotel, transport semua dia yg akan uruskan, termasuk baju dia sndiri.. senang hidup!

selamat bercuti elly!!

C!kpuanmuda® said...

huwaaaa elly!!! ko nak gi disneyland yeeee. nak ikot... nak ikottttt!

weh.... beso mana rice cooker ko bawak? gigih gilaaaaa

Anonymous said...

eh saya pun nak pegi tokyo, next week :) saya siap prepare translation untuk makanan halal yang takde baalifbaya, meat, beef, alcohol etc.

missalongwani said...

ok..tq kak!!!

Elly said...

@Cikpuan : Tak ada lah besar periuk nasi tu...cukup2 untuk 2 pot. Kena lah gigih kat sana makanan mahal

Anonymous said...

elly, bila nak gi? bln 11 ke? cantik gak kalu dpt lari sekejap ke kyoto.. tgk daun2 mapple warna merah kat sana.. byk tempat2 menarik kat kyoto untuk aktiviti2 ni... kalu elly minat japanese cotton, boleh redah tomato shop kat area nippori station. cantik n byk pilihan... lain2 tmpt kat area tokyo ialah odaiba, disneysea, tokyo skye tree atau pun gi tokyo tower, asakusa...
kalu dpt naik ke gunung fuji pun ok gak, view kat 5th station (mt fuji) tu cantik sgt time autumn ni... tak jauh dari situ ada gotemba outlet.. byk pilihan designer handbag nya dan harga yg reasonable... yg ptg bawak duit byk2 weh.. dpt shopping sakan...

farah liluniquecloset said...

Selamat bercuti. jgn lupa upload gambar2 best nanti

www.uniquecloset.com.my

ALONG SURI DAHLILAH said...

wahh, bestnye dapat merantau negara lain...be carefully..

Anonymous said...

Salam. Kak Elly nak order handbag Hello Kitty boleh? Tak pun akak borong then jual kat Tsugoi. Pleaseeee

~~AzaLea~~ said...

sy pernah baca entri akak sblm ni yg akak memang teringin nak bercuti ke jepun.. finally, dreams come true.. sy dah pergi last year.. japan is the best country in d world.. have a nice holiday kak..

Anonymous said...

Hi Kak Elly.... Akak pegi nanti winter/autumn kan.... Nanti kulit kering n maybe gatal2... Jangan mandi guna shower gel biasa akan jadi lagi kering dan gatal....guna product cetaphil (betul ke eja gini) ok.... Kak Elly g disneyland jgn lupa makan churros ye... Yg paling tersedap kat sana.... Happy holiday n enjoy ye kak....

Unknown said...

Salam fara.. can i have ur emel add.. u can emel to me at lankristalprojects@gmail.com