Nuffnang Advertisement

Friday, September 27, 2013

Perubahan kearah mak2....

 
 
Aku rasa tahun ni banyak sangat perangai aku dah berubah....kalau dulu kehidupan aku ambik mudah jer segala benda tapi sekarang aku lebih focus kot. Dulu asyik fikir nak cari duit jer tapi sekarang lebih focus kepada anak2 dan rumahtangga, Bukan lah cakap aku tak pedulikan anak2....tapi selalu ambik jalan mudah menjaga anak2. Contoh macam tak kisah kalau boleh hari2 makan luar...kalau anak2 nak makan Mc Donald aku lagi gembira boleh order hari2...kerja senang tak yah penat. Sekarang semua urusan perniagaan aku serahkan kat En Win...aku cuma akan duduk berbincang jika ada hal penting...yang lain cuma thru whatsapp atau email. Office  pun aku cuma pergi seminggu sekali jer. Tak macam dulu setiap hari lepas aku habis kerja berkejar pulak pergi opis En Win.
 
Dulu semua tanggungjawab serahkan kat maid...kalau berhabuk jer komen...mulut bebel2....tenaga tak yah keluar....dengan kuasa vito yang ada bagi jer arahan. Duit pun macam tu jugak keluar macam air...kerja nak mudah jadi perbelajaan pun menjadi besar. Rasa nak beli...beli jer tanpa fikir panjang. Tak suka simpan dalam stor....rasa nak cuti...cuti jer....wah! giler hebat perangai aku ya. Dalam otak fikir...dulu tak merasa sekarang dah ada boleh buat apa2.
 
Nasib baik tersedar cepat....tapi tak ada lah cepat sangat. Dulu tersedar jugak tapi buat dek jer.....kehidupan dah selesa jadi nak berubah tu agak liat. Kenapa aku berubah???? jeng3....hahaha
 
Sebabnya....anak2 aku dah semakin membesar. Sebagai ibu aku kena pantau aktiviti diorang. Aku tak boleh pentingkan diri sendiri...sibuk cari duit tapi kehidupan anak2 tak hiraukan. Bila Yaya semakin besar...aku menjadi bertambah risau...aku tak nak mereka membesar tanpa aku disisi. Semakin hari semakin banyak aku dapat lihat perubahan mereka. Aku tak nak ketinggalan membesar bersama mereka. Entahlah sejak Yaya ni semakin membesar aku ada satu perasaan yang selalu risau...risau takut dia tepengaruh dengan benda2 tak elok...perasaan korang macam jugak tak??
 
Life aku mmg dah 90% bertukar.....
 
- Kalau dulu suka makan luar tapi sekarang kalau nak makan pun fikir berbaloi ker tidak....makanan banyak dalam fridge baik masak dari membazir. Kalu dulu bila makan tak pernah berkira sekarang cuba limitkan seminggu sekali
 
- Hantar anak tuisyen tapi jarang monitor.....tanggungjawab banyak dilepaskan kat cikgu tuisyen. Sekarang duduk sekali berbincang dengan cikgu kelemahan anak dan macam mana nak perbaiki
 
- Kalau dulu bila beli barang tak pernah berfikir panjang...ikut trend terkini...tapi sekarang lebih kepada barang yang quality dan boleh digunakan sepanjang masa...cewah
 
- Begitu jugak dengan percutian...cuba limitkan setahun sekali. Jangan nak mengada2 nak bercuti jer...jimat
 
- Saving untuk anak2 cuba gandakan....untuk masa depan mereka. Paksa diri masukkan tiap2 bulan. Buat sending standing instruction...jadi tiada alasan lagi.
 
- Masa bersama anak2 cuba lebihkan...dah tak mau busy2 ni. Urusan kerja biar En Win uruskan aku cuma support dari belakang jer. Ya aku nak focus lebih kat anak2.
 
- Target nak bekerja sampai umur 40 tahun jer....nak rehat....nak bekerja dirumah pulak. Full time bersama anak2. Nak hantar sendiri diorang gi sekolah....nak masak bekpes, makan tenghari, minum petang dan makan malam. Moga diniatkan aku ni dimakbulkan...amin 
 
Hidup aku sekarang lebih kepada keluarga...dah jarang keluar malam bersama kawan2...lepak pun sekali sekala. Malas nak fikir gosip2 ni...lantak lah korang masing2 ada kehidupan sendiri. Walaupun selalu menangis sebab penat tapi hati aku puas hati. Aku selesa dengan kehidupan sekarang...cuma sekali sekali hati memberontak nak kembali kehidupan yang dulu tapi aku kena lawan. Dulu kesian kat anak2...aku ngan En Win terlalu busy sampai tanggungjawab banyak diserahkan kat inlaw aku....tapi sekarang aku nak tebus...mama akan cuba beri yang terbaik untuk anak2 mama.
 
So apa yang diorang nak makan aku akan cuba sediakan....kemana nak pergi aku pastikan diorang ada bersama...lakukan aktiviti bersama...yupe aku perlu berubah demi keluarga aku....ini janji aku!!
 
Ok dah puas berkobar ni...meh lah kita tengok lauk semalam....semalam ada terlebih rajin sikit sebab permintaan anak2 dan suami. Kesian pulak berharap tapi bini tak masak...kang bukak tudung saji muka muncung...I tak sampai yer....penat pun penat lah
 
 
Kari Daging khas untuk Yaya
 
 
 
En Win teringin nak makan asam pedas ikan merah
 
 
 
Adik nak ikan goreng bulus panas2
 
 
 
Ayam goreng kunyit menu wajib...aku masak telur masin untuk diri sendiri
 
 
 
Segala penat berbaloi...En Win makan asam pedas berulang kali...sampai licin periuk. I is bangga....hahaha
 
 

20 comments:

Cik Cammy Lia said...

gud

Liyana Raziff said...

Salam Kak Elly, saya new reader, silent reader. hehehe, saya da khatam blog kak elly dari mula.
Kagum dengan ketabahan kak elly. Dan saya suka baca blog kak elly, kalo boleh, update la hari2...

Anonymous said...

standing instruction la kak elly. =)

nurul harnani said...

alhamdulillah kak, bagus sgt perubahan tu. one day nanie nak jadi mcm akak. family come first.

even ada maid pun kt tetap kena masuk utk family kan :)

salam ukhuwah kak

Norma NML said...

Betul tu Elly..kdg2 kita terleka..tak sedar yg anak2 semakin membesar serta perlukan lebih perhatian...same as me kdg2 terlupa nak check homework ank...dah exam bila result not as expected mula la rasa bersalah...

Anonymous said...

Salam. Bleh share menu asam pedas? Thanks

Anonymous said...

Makin lama makin best baca blog akak, dulu ingat mcm good2 aje..haha tp bila dh mengenali, saya rasa akak ni best sgt!! Haha

εïзmummyHazaεïз said...

Family come 1st♥ kan... ikotbhati ai nak benti keje @keje dari rumah..

NenetPenne (NP) said...

telur asin tu cantiklaah kuningnya...

Anonymous said...

sy stuju ngan elly..all d best..;)

Anonymous said...

Salam elly, kita as a wife and a mother x boleh ambil mudah semua ni. Well you dah melangkah kearah yang sewajarnya sbg isteri dan ibu mcm kita. Tahniah elly! Kita bukan nak challenge masakan mentua yg menjadi santapan suami sejak azali, puas hati mrlihat dia menikmatinya! Anak anak adalah nyawa kita, makan, pakai, pelajaran, rohaninya kita sbg ibu yg menentukan nya yg mncorakkannya. Tahniah sekali lg Elly, duit boleh kita usahakan tp kalau suami 'tersungkur' anak anak 'tergelincir' pastinya kita mnyesal tak bertepi.

Sophie Anne Nur Jannah,
selangor

Anonymous said...

Salam elly, kita as a wife and a mother x boleh ambil mudah semua ni. Well you dah melangkah kearah yang sewajarnya sbg isteri dan ibu mcm kita. Tahniah elly! Kita bukan nak challenge masakan mentua yg menjadi santapan suami sejak azali, puas hati mrlihat dia menikmatinya! Anak anak adalah nyawa kita, makan, pakai, pelajaran, rohaninya kita sbg ibu yg menentukan nya yg mncorakkannya. Tahniah sekali lg Elly, duit boleh kita usahakan tp kalau suami 'tersungkur' anak anak 'tergelincir' pastinya kita mnyesal tak bertepi.

Sophie Anne Nur Jannah,
selangor

Pinkish Mumma said...

sep skit sis....iolls pon dh sedar 2 bulan sudah..haahaha..nangis2 lari bwk diri tdo hotel bajet sehari..pastu kol laki soh dtg...takut dgn environment......pastu pelok2 laki sebab terasa diri banyak buat silap dalam rumahtangga....then trus berjanji nak 99% berubah demi keluarga...so far...mmg puas hati dpt buat semua sendiri...keseronokan lebih bermakna bersama anak2..cuma setahun sekali we need spend a bit time tok honeymoon wif hubby...good luck!

Anonymous said...

Alalalo comel kak elly ni... Teruskan bblog ek... Semoga kak elly terus sukses k..

Cik Itie said...

Inilah naluri seorang isteri dan ibu kan? mesti fikir keluarga dulu. I nak ollow mcm U jugak :)

mrs kayrul said...

alhamdulillah...apa2 pun family no. 1

Anonymous said...

Kak Elly,

Semoga berjaya dengan azam baru tu.Seronok kan dapat capai impian tu,insya allah.akan dipermudahkan oleh Allah.
Yg pasti teruskan berblogging....

Zue Aziz :)

intandayani said...

Kak Elly..

Touching nye lahai baca..akak ni suka tau buat entry touching camni..Alahai kagum sangat dengan akak

Fariza Darwish said...

Salam..
bersemangat nak jadi ibu yang terbaik juga dan raajiiinnnn ke dapur. entry ni bagi motivasi. tq tq k.elly

Mila@Rimbun said...

perubahan kearah kebaikan... kena kuat semangatkan