Nuffnang Advertisement

Monday, July 15, 2013

Buka Puasa Day 3 & 4

Amboi3....mentang2 lah bulan puasa up sekali 2 entry. Nampak sangat tak ada kerja...hahahah. Ini lah kerja aku tiap2 hari tak habis2 nak fikir lauk apa nak masak...kang lepak ngan kengkawan soalan yang sama gaks aku tanya  "korang masak apa hari ni"....hahaha. Dengan En Win aku malas nak tanya sebab dia akan mendatangkan amarah...."masak jer lah Ma....I apa2 pun boleh". So ta yah tanya dari aku nak masak dengan penuh kasih sayang langsung masin lauk aku sebab marah punya pasal.
 
Korang ingat senang ker nak fikir lauk....bila dah fikir lauk kena fikir pulak diorang makan ker tidak. Lepas tu kena fikir bahan cukup ker tidak. Bila tak cukup awal pagi sebelum masuk office lelaju kena pergi pasar....cari bahan yang tak cukup tadi. Ishhh3...perempuan2. Makanan nak kena lengkap pulak tu kena ada kuah, sayur dengan satu lauk goreng2. Tiga menu ok tiap2 hari aku kena fikir....nak terkeluar otak aku ni hah. Hari ni aku malas fikir....ingat masak nasi ayam je lah senang 2 lauk jer....Ayam dan sup. Habis sahur nak makan apa pulak???? Maggi jer lah.....hahahah.
 
Jumaat lepas....masak simple jer...ada lauk untuk En Win dan ada lauk jugak untuk anak2. Aku ni semua boleh....semua aku bedal janji kenyang.
 
 
 
Daging masak kicap
 
 
Kacang Botol kena ada walaupun takda sambal belacan. Ikan bilis semalam dan Telur masin
 
 
 
Lauk En Win...Asam Pedas Ikan Merah.
 
 
 
Ikan Bulus goring garing2.
 
Malam tu pulak rasa macam nak makan ringan2...santai2....pikir punya pikir.....teringat chawan kat Bangsar. Ada ubi kayu, pisang goreng dan.....
 
 
 
Keropok Lekor. Minum pulak kopi kemaman....terangkat wa cakap lu...
 
Day 4
 
Waktu yang di tunggu2....berbuka puasa di rumah mak.....sedapnya....rindu giler nak rasa masakan mak. Dah pesan awal2 masak banyak2 ayam goreng cili.....nak cili lebih sebab nak gaul kat nasi.
 
 
 
Meleleh air liur aku sekali lagi....mak minggu depan orang balik lagi....nak sambal cili banyak2 gak macam ni.
 
 
 
Gulai lemak Ketam
 
 
 
Kerabu taugeh...paberet aku jugak.
 
 
 
Air laici
 
 
 
Mee hoon Goreng untuk anak2.
 
Gambar lauk buka puasa semalam tak sempat ambik.... En Win ada takut dia jeling....hahahaha.
 
 
 

8 comments:

rini said...

Elly...en win tu tak kasi amik gambo ke? haritu jumpa masa rombongan gu guangzhou...cam sporting jerrrrr

Jojet said...

mmg klw tanya laki, akan masak dlm mrh.baik xyah tanya..nyampah!

Anonymous said...

Elly you browse la blog masakan barulah inspired nak masak apa

.::Lynn::. said...

sama la.. time nak makan time tu aku nak snap gambar.. pasti kena jelingan tajam.. seram dibuatnya.. hahaha

intandayani said...

Terus dapat idea arini nak masak dgg kicap..thanx kak

izah said...

Salam, Elly apa kata sesekali u selitkan sikit resepi2 masakan u ni, i terliurla tgk asam pedas dan ayam sambal u tuh...

Adliza Azilda said...

ISh, dok nampk kerabu togeh tu... nak kena buat jugak ni..

http://lizazilda.com/harga-premium-beautiful/

Aien said...

Elly,

Kongsilah resepi ayam sambal mak u tu..plissss!

owh kijam...merereh air riuhku...