Nuffnang Advertisement

Tuesday, July 23, 2013

Buka Puasa bersama kengkawan

Minggu lepas aku baru jer ngadu kat korang yang aku takut nak masak untuk tetamu...melainkan keluarga aku jer. Hari Jumaat lepas selamber badak jer En Win cakap ngan aku "Ma ahad ni I dah jemput kawan2 I datang buka puasa...u masak lah apa2".
 
Ewah2...senang bangat jer kau bercakap ya....masak lah apa yang patut. Dah jemput  baru nak kasi tahu...ini boleh mendatangkan ketakutan. Walaupun aku selalu memasak tapi tahap konpiden tentang masakan sendiri adalah sangat rendah ya. Ok takpe I masak...I dengar jer kawan2 u complain, u siap.
 
Harus lah aku cari menu yang aku selalu masak....tak ada aku berani nak cabar diri sendiri masak masak tempoyak udang ker, rendang ker, kerutup ker....tak yah resepi tu tolak tepi dulu ya. Walaupun pernah masak tapi masih kurang keyakinan.
 
Memang lah excited orang nak datang rumah buka puasa ramai2....tapi selalunya aku akan beli or order catering jer. Tapi ini setakat 3 orang jer nak datang rasa boleh kot masak sikit2. Lantak lah janji ada makanan...sedap tak sedap belakang kira.
 
Ahad pepagi dah pergi pasar...beli Ayam, Ketam, Udang dan sayur. Tetiba rasa berkobar2 lah pulak...hahaha bodoh betul kejap takut kejap berkobar....kekeliruan perasaan namanya. Pukul 4pm dah start masak kita mula kan dengan.....
 
 
 
 
Gulai Lemak Ketam. Kali  ni letak banyak sikit cili padi...barulah kaw2
 
 
 
Sambal Ayam
 
 
 
Udang Goreng Kunyit
 
 
 
Ulam2
 
 
 
Kuih bazaar Ramadhan
 
 
 
Cucur Udang
 
 
 
Tadaa.....tambahan lauk untuk anak2 ayam goreng kunyit dan sambal ikan bilis yang sentiasa ada stock bila bulan puasa ni. Aku mmg masak banyak2 senang nak makan waktu sahur.
 
 
 
Tanjat En Win tengok bini dia pulak over masak macam2. Aku masak banyak salah...masak sikit kang dia merungut. Entah apa terlebih rajin aku hari tu siap nak goreng mee. Nasib baik En Win tahan nafsu aku...kalau tak mau sekuali mee aku goreng. Nampak sangat nak tunjuk kepandaian disitu....hahahah riak2.
 
 
 
 
Melambak kuih atas meja....si Alang bawak. Buah Mangis dengan nenas simpan dulu kat dapur. Meriah gak ya buka puasa ngan kengkawan ni.
 
 
 
Alhamdullilah...lauk licin ok! maknanya apa...hahahaha. Ok kopiden level dah naik sikit...lepas ni boleh ajak kengkawan lain pulak datang makan.
 
 

6 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

seronok dapat jamu org kak Elly, nak plak licin kan ! :)

intandayani said...

Tapi ketam tu nampak menggugatkan iman

Jojet said...

nampak sedap kak! cayaaa lahh!

NenetPenne (NP) said...

ok what lauk pauk tu...
kipidap yer elly... :)

Irfa said...

bolehlah aku dtg berbuka nanti
nak lauk ketak jugak tau :)
# gurau je elly

Anonymous said...

Kagum tgk kak elly..wanita moden berkejaya tapi masih masak untuk keluarga