Nuffnang Advertisement

Tuesday, July 2, 2013

Angin puting beliung dah mai...

Jadi seorang isteri ni kadang2 aku rasa tanggungjawab diorang lebih penting dari Perdana Menteri. Kalau diorang ni tak ada kat rumah tak tahu lah apa akan jadi agaknya. Hari ni aku mmg angin satu badan dengan Yaya...budak ni dah pandai menjawab.

Kalau dulu aku mmg jarang masak kat rumah...tapi selepas dengar nasihat doktor betapa pentingnya khasiat makanan dirumah, berapa pentingnya kita menjaga pemakanan anak2 supaya otak mereka lebih cergas, berapa pentingnya kita mengelakan makan diluar sbb ia boleh menyebabkan banyak penyakit .....aku dah mula sedar dan aku mengaku aku sudah berubah demi anak2. Usia semakin meningkat dan aku nak yang terbaik untuk anak2. Tapi kalau letih makan gaks kat luar tapi tak sekerap dulu.

Tetapi bila dah letih memasak, membasuh dan mengemas anak2 pulak melawan cakap, tak dengar kata rasa frust sangat. Kena pulak angin aku tak berapa baik hari ni mmg naik hantu lah jawabnya...dah lama aku tak buat perangai jadi perempuan giler menjerit2 marah anak2....tapi hari aku memang tak boleh tahan.

Danea dah 10 tahun slowly aku ajar dia buat kerja rumah...adik aku tak berani suruh buat apa2 lagi sebab halus bebenor nanti jatuh berderai cawan aku, dari sikit kotor jadi bertambah banyak baik aku suruh dia duduk tepi. Tapi Yaya tak boleh terima hakikat yang dia sorang kena buat kerja...menangis hentak kaki, masuk bilik tutup pintu kuat2. Memang meletup lah jantung aku....dah pandai melawan kan.

Aku: Yaya....kemas meja...angkat cawan letak kat sinki

Yaya: Asyik Yaya jer....Yaya...Yaya...Yaya. Adik mama tak suruh pun

Aku suruh angkat cawan letak kat sinki dia punya menjawab sambil hentak2 kaki. Lepas tu kalau buat tak apa ni terus naik bilik tutup pintu kuat2. Memang cari pasal lah jawabnya...aku suruh turun dia buat tak tahu jer...aku boleh dengar dari atas dia kunci pintu. Tangan aku memang dah ringan waktu ni...siap budak ni aku kerjakan....aku naik atas ketuk pintu suruh dia bukak. Tau takut pelan2 dia bukak aku tarik dia suruh duduk lepas tu aku membebel2....bagi dia sedar sikit.

"Mama ni bangun pukul 6 pagi...kemas barang2 hantar Yaya gi rumah Nen, kerja seharian kat office, balik rumah kelam kabut masak nak bagi Yaya ngan adik makan, lepas tu berkemas pulak, cuci baju sekolah, tengok Yaya ngan adik buat homework tapi pernah tak mama cakap mama letih kat Yaya. Pernah tak kalau Yaya nak makan tengah malam mama tak buat. Nak baju cantik untuk raya mama dah sediakan, nak mainan mama belikan, dah gi kelas muzik...hantar lah pepagi, semua yang Yaya nak mama kalau boleh usahkan sampai dapat. Ini baru mama suruh buat kerja sikit dah mengeluh dah menjawab, hentak2 kaki...tak hormat orang tua langsung. Nak jadi apa esok besar kalau pemalas.  Malu tak kalau orang cakap anak perempuan tapi tak tahu buat kerja...sebab mama dia tak ajar. Mama dah puas cakap lepas ni Yaya nak buat apa suka hati Yaya lah".

Puas hati aku dapat membebel...dia diam jer sambil air mata meleleh2. En Win diam dan dengar jer kitaorang berdrama anak-beranak. Lepas dah puas membebel aku sambung buat kerja rumah balik. Aku nampak En Win naik atas...agaknya nasihat Yaya kot....sebab lepas tu Yaya terus datang kat aku hug and mintak maaf janji tak buat lagi. Tapi aku eksyen lah sikit buat dek jer....aku nak dia ikhlas minta maaf....bukan sebab bapak dia suruh. Ni aku tengah buat muka garang...aku tenguk dia adik beradik tengah sibuk kemas bilik....lepas tu ambik buku buat kerja sekolah. Kali ni aku nak merajuk lama sikit bagi diorang takut dan sedar. Biar dia mintak maaf sungguh2 sikit.

Macam ni lah perangai aku dulu2 sebenarnya...aku mengaku perangai Yaya sebijik macam aku....kuat menjawab. Kalau tak dapat menjawab aku marah2 dalam hati. Tapi mak aku dulu lagi garang tengah mulut aku menjawab2 tgk mulut dah kena tenyeh ngan cili...haha apa lagi kelam kabut lah cari air. Tuhan sekarang bayar cash jer balasan kat dunia dah dapat. Saya sedar....Mak ampun ya!! selalu sakit kan hati mak dulu...tapi sekarang dah baik kan...hahaha.

Itu jer....lega sikit dapat luahkan kat korang!!

22 comments:

Farah azhar said...
This comment has been removed by the author.
qasih ana said...

ya allah nnt anna pulak ase mcm mn sis rasa kn...anna pun dlu mcm tu nakal sngt huuu...

cikji said...

touching la pulok baca entry k'elly yg ni.pengorbanan seorg mak.

btw,Insyaallah yaya akan berubah,slow2.sbr yer k'elly.beliung sikit2 dh ler,hikhik

aziekz said...

Salam kak..
Tergerak nk komen....mmg skang mencabar jiwa raga...ajr ank2 ni.....sye, penin fkir cmne la,nak didik anak2 kt sek....mmg perangai amt mengecewakan,,,,walhal mereka tak melawn dengan mulut, namun sikap dari gerak mata,hntak kaki,...buat der tu...buat kte yg cikgu naik angin,....padahal kte menegur untuk mereka jadi orang berguna suatu hati nnt...kku mereka hormat kte..itu sudah cukup bermakna....

*****Kna banyak sabar ye kak.....

Anonymous said...

Sis elly..dulu sy pernh hadapi sebijik situasi mcm sis...ank sy n sy sijibik mcm sis n elly.atlast sy sedo sy yg salah.so sy tukar cara dr 'kakak lepas ni angkat cwn..kmas meja' ke ' kskak tolong mama ye lpas ni angkt cwn n kmas meja.nanti dpt pahala byk dr adik..so si kakak pun iklas wat keje..nk pahala lbh dr adik kan.yg si adik lak tedenga trus amik kain lap meja.nk pahala jugoks...haha rupernya kna saiko bru jalan....
hehehe...gitula ank2 sis...kna byk sabo...

- sue-

Jojet said...

yaya dah big girl..tp sy suka ayat akak marah die, sgt ada point di situ!

intandayani said...

aah kan dulu2 pun sy camni la jugak..mak bebel pun msk telinge kanan klua telinge kiri..tp sejak berblog ni dgr rintihan mak-mak skrg baru la paham..bagus jugak kak Elly share bende camni

MISS DIVA said...

ms baca part akak naik atas kat bilik marah yaya tu rasa nak gelak sebab mcm boleh bayangkan je mcm mana muka akak. tp bila baca part last skali tu rasa touching pun ada. sebab sy slalu lawan ckp mama ms dulu2..apa2 pun semoga kak elly tabah dan sabar dlm mengharungi cabaran utk membesarkan anak2.

Mimy Hamid said...

betul la elly mak aku pernah cakap...menjaga anak perempuan adalah cabaran....dulu aku buat bodo je..now ada anak walau anak aku laki cabaran dia tetap sama...insappp..huhu

Cikja said...

aku paham sangat perassan tue,
Kalau takat jerit2 takpe..aku siap nangis2 lagi marahkan anak..huhuhuu..drama sangat..sbb terlalu geram..*samala dulu kecik degil, kene kat anak rasankan..huhuhu*

Irfa said...

aku tak penah buat mcm tu kat mak aku.so aku harap anak aku x buat mcm tu kat aku :)

Izzan Y Rosdin said...

mmg kita yg berkerja balik kene buat semua kerja rumah lagi... kdg2 klu bdn dah terlalu penat tapi kene buat gak kerja tu... hahah sidai kain sambil meleleh2 air mata...

Mas said...

Saya pun hadapi situasi yg sama, sy pernah merajuk dgn anak dekat seminggu.Suami pujuk sy ckp jgn keras hati dgn anak, tp kalau kita tk keras hati anak tk tau kita merajuk dgn diorang. Kita marah sebab kita sayang, kita merajuk sebab kita nk diorg tau apa yg dia buat sngt hurt.Banyak cabaran nk jaga anak2 tk kiralah lelaki ke perempuan...

Cik Puan Rara said...

sedih lak baca entry akk kali ni.risau nya nk mengadap anak dara sy nanti.

kipas putih said...

tetiba aku nangis baca nih. tacing oih!!

aku salu buat camni kat mak aku.
betol la tu aja la dr skg.

tp kan, aja but don't force. sbb mcm kita gak. when the time comes, kita akan datang buat sendiri. tak payah kena paksa. mcm rasa tanggungjawap sendiri laa tuu.

but adegan hug tu. TACINGGG! ;)

Syida Rasyidah said...

sedihlaa pulak baca entry akk yg ni.. teringat kat emak kt kmpg :(

Anonymous said...

elok la sis ajar anak...tp nnt jgn garang sgt..terkesan kat jiwa budak2 tu bila besar nnt...but sesekali zass okey ye sis..heeee

Anonymous said...

BETUL LA DULU2 MAK SELALU CKP 'KO MELAWAN CKP MAK KO TGK ESOK ANAK KO BUAT PULAK KAT KO..HUHU' INSAAPP SEKARANG..AMPUN MAAKK..*PEACE*

Zetty Zaihasra said...

Baca entry kak elly ni tetibe air mata berjurai pulak..jadi mak mmg xpernah mengeluh and sentiasa nk terbaik utk anak kita kan..bykkan bersabar,bak kata my mom nk besarkan anak remaja ni kena guna psykology...

Zetty Zaihasra said...

Baca entry kak elly ni tetibe rasa sebak pulak..Husband pelik asal tetibe amik tisu.hihi...

Yerla xsenang nk besarkan anak remaja,kena guna psykology

Anonymous said...

fes tym comment fist tyme2!sebak bace entry ni. ha amekkaw bejujuran air mate. tetibe tesedar sendiri oh cepat la balek keje nak mintak ampun kat mak! hahah! sabar ey kak elly. semoga menjadi ibu yang terbaek! :D

Nor Azlin Abd Rashid said...

kak elly.. saya nangis baca entry ni..seday...saya pun ada 2 gurl dan kisah hidup kita seakan sama rutin hariannya. Bukan nak ungkit kan kak tapi sronok kalo anak2 hargai kita, mungkin ini antara cabaran mak kita besarkan kita dulu. Yaya and Adik, kalo baca entry ni please know that mama korang sayang korang sangat n tak der parents yang nak anak2 jadi tak baik. Mama awak sangat baik dan sangat banyak pengorbanan yang dia lakukan. Bukan satu kerja mudah nak jadi Surirumah Bekerjaya. Semoga Yaya and Adik hargai mama sampai bila2. Kak Elly, sbr byk2 walaupun kdang2 kita ilang sabar. Ketahuilah kak, disaat seorang isteri dan ibu menyediakan makanan untuk suami dan anak2, tiba2 tangan melecur ke kena minyak ke..masa tu ALLAH S.W.T MENGHARAMKAN API NERAKA DARI MENJILAT ANGGOTA TUBUH KITA YANG TERKENA MUSIBAH TERSEBUT. Seronok kan kak jadi ibu dan isteri? Cuma auntie nak cakap dekat Yaya and Adik, please sayang.. lepas ni jangan buat lagi. Auntie kalo dapat parents yang macam Papa and Mama, auntie akan sangat menghargai sbb tak semua orang dapat papa dan mama macam yang korang dapat..