Nuffnang Advertisement

Thursday, May 24, 2012

Cari duit lebih....

Esok last day sekolah....last day exam....Yahooooo! *bolehgoyangbontot*. Lega sikit dapat berehat 2 minggu ni. Lega lah jiran aku memalam tak ada dengar suara tarzan menjerit mengajar anak. Kalau tidak baby dia asyik terkejut jer dengar suara aku ni. Apa nak buat aku tak boleh mengawal emosi....kalau tak mengamuk itu bukan aku. "Mama cikgu Yaya pun tak segarang mama"...muahahahaha.

Seperti biasa cuti sekolah aku dah rancang percutian utk anak2 aku...tapi dokat2 jer lah. Tempat adalah rahsia...ngada tak? hahaha... macam lah orang nak tahu sangatkan kau pergi mana. Biar lah nak bajet retis sekali sekala...tak dapat jadi Fazura jadi Ramlah Ram cukup lah. This week aku kena bawak anak2 gi jalan sbb next week aku nak gi Guangzhou cari barang utk berniaga bulan puasa nanti. Selagi kudrat tengah kuat ni cari lah duit selagi termampu. Kang orang pakai baju cantik kang kau pun nak...sampai meleleh air liur tengok...so nak merasa kena lah kerja lebih keras sikit...yer dak.

Dah dekat 4 tahun aku berniaga bulan puasa...macam2 aku buat. Jual baju kurung, jual hamper, jual aksesori, jual kain, jual baju budak2, jual kasut....alhamdullilah rezeki tu ada kalau kita rajin kan. Selalunya aku akan buka kiosk dan upah orang jaga. Saturday n Sunday aku akan turun padang jaga kedai sama2. Last 2 year aku berniaga baju kurung budak2...kat Curve best giler 2 minggu sebelum puasa baju aku dah habis...kelam kabut cari barang lain.

Perniagaan aku selalunya aku tak share dengan En Win sbb aku jual pakaian budak2 ngan baju kurung perempuan...En Win akan jual baju lelaki n jeans. So selalunya bila malam kitaorg tengok sale siapa paling hebat. Harus lah aku kan...aku kan wanita hebat! muahahahaha. Minggu depan aku nak gi Guangzhou aku tak terfikir lagi nak cari barang apa...nak tgk2 dulu baru ambik....any idea korang? En Win seperti biasa Baju Lelaki n jeans itu mmg perniagaan dia dari dulu.

Korang berniaga ni bukan mudah yer...aku kalau sampai sana ngan En Win sebijik macam pekerja asing. Lari sana sini...angkut barang...naik van...gi tempat kargo packing barang. Letih jangan cakap. Kalau barang dah sampai pulak kena kira stock...buat tagging...angkut gi kedai....susun balik. Kerja ni sangatlah remeh dan kena banyak bersabar...tu sbb aku jaga barang aku...En Win jaga barang dia. Kalau share kitaorang akan gaduh memanjang sbb masing nak tunjuk terror. Tapi bila laku rasa penat lelah ko selama ni terbalas...dapatlah bawak anak2 bercuti dan beli barang yang di inginkan.



Ini gambar aku 2 tahun lepas...tengah pilih kain baju kurung cotton utk buat baju budak2. Cuba korang tgk contoh kain kat belakang tu...rambang matakan. Tahun lepas aku beli kain utk buat baju tidur budak2...pun habis jugak. Cuma tahun ni tak terfikir lagi.



Ini kain utk buat baju kurung dewasa. Selalu nya aku akan berniaga kain dulu...kalau yang tak laku aku jahit buat baju kurung lepas tu jual kat kiosk. So far habis licin...tak dapat pun nak pakai utk diri sendiri.


Harap2 tahun ni aku jumpa barang yang lain dari lain...boleh dapat duit lebih utk bercuti nanti....korang doakan aku yer.

12 comments:

Anonymous said...

TERBAIK..MEMANG BEST BLOG NI..
semoga terus berjaya ok..

linalucx said...

salam sis elly,
cari la kain ela dari yang lain.cari warna-warna ceria.biru laut, merah jampu pekat,kuning,hijau pucuk pisang.mesti ramai yang suka.bagus kalau terus buat baju ready made.sebab senang bagi orang yang malas macam saya untuk beli dan tempah.

Zana Md Nordin said...

syoknya memborong di ghongzhou sis...
mmg heaven ler..
aduhai.....cantik kain pasang tu.....sure jenis chiffon tu..mata tak leh lari dari tengok kain kaler putih hitam tu....

Mayam said...

Kak Elly...I love love reading your blog sangat awesome...Dari 1st kak elly tulis last year I dah start baca...So cute when u go karaoke with your kids... and shopping with them... I do that a lot with my mom growing up.... And trust me my mom was just like you when we were growing up.... heheheeh And the fact that u suka meniaga... Cool gila...

Elly said...

Thanks uolls bagi idea and support my blog. Luv u uollsss (wah bajet retis sekejap)

Malisa Hussain said...
This comment has been removed by the author.
Malisa Hussain said...
This comment has been removed by the author.
Malisa Hussain said...

kak elly belilah handbag Cath Kidston banyak2 pastu jual kt sini yer.... Permintaan nih.... hehehehe

POSH76 said...

suke baca blog u....

Anonymous said...

yang penting kak elly nnt kne bg tau dimna brgan nih di jual ...baru bole kami pi serbu reramai memberi sokongan ...etlis g jmpa kak elly ke kann...waahhh..dh bole fefeling retis tuh! ahahahahahah...

Irfa said...

mmg ko otak busineswomen la
kagum ngan ko elly

terataichiku said...

Best la kak elly hrap berjya dlm biznes... minat gak meniaga ni..