Nuffnang Advertisement

Wednesday, March 14, 2012

Permainan dulu-dulu

Kalau diingat kan balik permainan dulu2 aku mesti tersenyum sorang2. Bila petang jer dalam kul 5 budak2 dah berkumpul depan rumah aku....aku dari kecil sampai ker besar tak habis2 nak jadi ketua kumpulan (giler kuasa) harus pengikut2 kena tunggu aku depan rumah. Selagi aku tak keluar rumah permainan tak boleh dimulakan.....giler punya takut diaorang kat aku. Lepas tu main terjerit-jerit...orang semua salah, semua main tipu aku jer betul.....muahahahahaha.....aaaarrrrrr rindulah zaman tu.

Baling Selipar

Permainan ni kena main dalam 2 kumpulan. Susun selipar macam kat atas tu lepas tu guna lagi satu selipar utk baling sampai selipar yang tersusun tu jatuh. Kalau dah jatuh korang kena susun balik tapi pihak lawan akan cuba menghalang dengan membaling selipar tu kat korang.....kalau selipar tu kena kat badan korang...makna nya korang kena keluar. Aku kalau main ngan budak2 perempuan tak ada lah tercabar sangat sebab ala2 manja....berani tengok main ngan budak2 lelaki.....pergggghhhh berbekas badan tanda selipar....tahan airmata jer lah. Berani nangis tengok....seminggu kau kena ejek nanti. 


Tutup Botol

Asal gi kedai runcit jer...kerja aku kutip tutup botol. Utk permainan ni sebanyak 5 penutup botol di perlukan. Kalau aku main ngan budak besar konpem aku kalah....so aku cari budak2 bawah umur utk lawan. Harus aku menang....muka tak boleh blah.... bangga sampai esok pagi.


Patung Kertas

Pergi pasar malam jer aku akan singgah beli patung kertas ni.....banyak giler collection aku...bertin2. Ada patung lelaki ada patung perempuan. Lepas tu buat dialog sendiri....

Patung Lelaki: Saya nak ajak awak keluar tengok wayang malam ni
Patung Perempuan : Ok....jumpa saya pukul 8 malam nanti

Wah! gitu.....harus cepat2 tukarkan baju patung tu....pakaikan handbeg....kasut tumit tinggi.....pakai topi.

Bestkan!!!


Kumpul Pemadam

Asal gi sekolah jer kena peruntukan 10 sen beli pemadam ni. Kumpul negeri2.....siapa paling banyak kumpul boleh buat muka eksyen!


Tepuk terup

Kau kena pandai kembung kan tangan kalau nak main game ni....barulah angin banyak keluar. Jangan main ngan budak gemuk sebab tangan dia debab sekali tepuk mesti sepuluh kad boleh terbalik.


Lompat Getah

Aku jaguh main permainan ni....setakat paras kepala tak ada hal lah. Berpusing2 badan aku nak melompat. Siap kena berdiri jarak jauh dulu....lepas tu lari laju2 sambil pusing kan badan. Hahahahah....ko mampu.

"Rumah terbakar panggil bomba.....bomba datang berlumba2".

Darjah 6 aku dah stop main sebab tetek aku dah membesar....jadi gegaran dia akan membuat napsu lelaki memuncak.


Teng2

Depan rumah aku tanah pasir....so senang nak draw teng2 ni. Tapi aku tak berapa suka permainan ni tak mencabar katanya.


Dam ular dan Monopoly


Ini permainan pada waktu malam jer.....lepas habis kerja sekolah. Game ular aku selalu kena tangkap ngan kakak aku sebab menipu. Agak2 diorang tak nampak jer aku kira laju2 supaya elak kan dari kena turun bawah...bila part tangga aku kira betul2.


Kalau nak list kan permainan dulu2 sampai esok pagi tak habis....
1. Batu Seremban
2. Congkak
3. Gasing
4. Combat2
5. Daun terup - Happy Family, Snap, Old Maid, Donkey

Macam2 lagi lah. Seronok kan...bukan macam budak sekarang FB lah, PS3, Ipad, Ipod lah semua depan kotak jer. Very d boringggggggggg.

2 comments:

s.z.a_s.z.a said...

pegrhhhh...kak elly buatkan zaza mengimbau kenangan lalu....
tapi betulla kak...
ape akak main tu semua zaza main ok...
bola beracun lagi kaw2 klu main dengan budak laki ok...

IdaShazana said...

comei sungguh

teringat dulu main lompat getah tapi tak pakai spender. last2 kawan abang nampak.,,,kantoi. aurat terbuka dgn jayanya