Nuffnang Advertisement

Tuesday, January 17, 2012

Persatuan dan Aktiviti Sekolah

Korang ingat lagi tak dahula kala waktu zaman persekolahan aktiviti or persatuan apa yang korang masuk?. Muahahahaha....mesti korang poyo kan pilih persatuan yang glamer2 yang ala2 ada aktiviti luar. Bila naik bas walaupun pergi Dataran Merdeka jer....tapi hidung kembang lambai2 kat tingkap bas sbb dapat keluar sekolah (aku lah tu....hahahahaha).

Waktu aku form one....aku join Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM). Aku tak minat langsung jadi nurse tapi disbbkan uniform dia cantik laju jer aku tick ruang kotak PBSM tanpa minta kebenaran bapak aku. Menyirap jer bapak aku bila kasi tahu....uniform tu bukan nya murah mahal giler....ingat lagi beli kat Central Market. Asal hari sukan jer aku kena stand by luar padang takut ada orang pengsan. Kalau ingat balik tak masuk akal....setakat lari sekangkang kera....tiup tepung dalam pinggan bila nak pengsan nya. Tapi aku ttp berbangga memakai uniform berwarna putih itu di luar padang.

Form Two....dah besar sikit kan..... dah x join PBSM rasa macam poyo pulak. Pilih Persatuan yang senang dan x banyak aktiviti so Persatuan Puteri Islam....murah jer cuma beli kain warna pink. Aktiviti ceramah agama dan nyanyi nasyid sangat mudah.

Form Three.....rasa nak glamer sikit....sbb waktu ni dah start gatal ...pantang nampak jantan hati berdebar-debar. Padahal jantan tu lalu jer tepi ko...tapi excited macam perempuan giler. Masuk Pancaragam....aku suka main Clarinet tapi cikgu tu dengki sbb sure aku akan kelihatan comel bila main alat muzik tu...so dia suruh aku main Horn (ala2 trumpet tu). Dia kata mulut aku sesuai dgn tiupan tu. Lantak lah horn pun horn lah....janji glamer. Setiap tahun Sekolah aku terpilih buat persembahan pada Hari Merdeka. 1 bulan sebelum Hari Merdeka kitaorg kena training dekat Kem Askar semua sekolah akan berkumpul. Fulamak! sekolah lelaki banyak tu.....apa lagi Mak pun glamer nyah!!. Persatuan ni kekal sehingga aku Form Five.

Waktu aku join Pancaragam ni budak2 melayu mmg anti giler kat aku....diorang paksa aku masuk dikir barat. Tak kuasa aku menyanyi tengah2 padang....duduk pulak tu lepas tu tangan jer bergerak. Aku kalau menari kena bergerak satu badan tak main lah sekerat badan jer......muahahahahaha.

Jumaat lepas balik dari Sekolah terus Yaya datang kat aku.....

Yaya: Mama....cikgu suruh Yaya pilih persatuan apa nak masuk.

Mama: Yaya pilih Persatuan apa? Pilih lah Pandu Puteri boleh belajar buat Khemah.

Yaya: Tak nak lah....Yaya dah pilih pun. Yaya pilih Tunas Kadet Remaja

Hambek ko....tak agak2 pilih Persatuan. Tanjat Maimon!

Mama: Yaya tahu ker Kadet tu apa?

Yaya: Ntah....tapi nama Persatuan tu macam sedap jer.

YaAllah ko pilih Persatuan sbb nama dia sedap....sah dia main tick jer. Aku tahu sangat anak aku ni berat mulut nak bertanya cikgu. Ini mesti ikut kawan.....kawan tick Kadet....dia pun tick kadet. Aku suruh dia tukar dia takut. En Win tak kasi aku jangan masuk campur.....bagi sikit kebebasan untuk anak memilih. Ialah ...pandan muka aku....dulu aku nak masuk PBSM pun bukan aku tanya bapak aku pun. (Balasan yang sungguh cepat....aku tersedar sekarang).

Hari Ahad lepas kena lah cari baju Kadet....macam tak caya aku budak ni pilih Kadet.

Tunas Kadet Remaja....Wah! anak aku dah remaja.


Macam ni ker muka nak masuk Kadet...tak takut pun!


Aku masih tak percaya anak aku pilih Persatuan ni.....takpe2 kita tengok.....kita bagi dia peluang. Tahan tak dia berkawat tengah panas.

5 comments:

Irfa said...

mmg balasan yng dibayar cash la elly..dulu kita selalu komplen katy family tak bg kita kebesan utk memilih bila bab anak tahu pulak tensen bila anak taknak pilih apa yg kita pilih.huhu

oklah tu kadet remaja ;)

Irfa said...

elly..
kawan mmg ada jual cotton from vietnam..kain mmg cantik dan sejuk..labuci penuh mmg sesuai la kalau nak glemer di hari raya :)

call me at 016-611 6459..nak borong pun boleh..tapi kena tunggu next trip la

lienda said...

ye lah,dah makin pening saya di buatnya dek anak anak,si kakak dah mula bergaya ngan uniform tunas puteri,mak ooiiii punyalah mahai rm 88.00 sepasang siap dengan lencana belbagai...
pastu aku siap pesan si adek sok lau nak pilih pakaian beragam...pilih tunas puteri,leh pakai si akak punya hi hi

hUnnEE a.k.a mrS cAun said...

hahah tergelak la tgk entry neh...hahhah...

aper lg..sis.."beri kebebasan kat anak tuh yerr"..

tp mmg lawak time yaya ckp sbb sedap nama tuh....

hahahhaha

Elly said...

Irfa : Nak beli utk pakai jer...nanti i call yer laling!