Nuffnang Advertisement

Thursday, December 1, 2011

Nasi Ayam...

Asal birthday jer aku mesti ada masalah cari tempat makan....semua orang pulak asal birthday jer cari aku tanya mana restaurant yang best....korang tahu lah aku kan tekak kampung....sah2 aku cadang kan makanan kampung....western2 ni mana sedap....nasik jugak bestkan!!

Nak makan hotel....boring! korang perasaan tak menu diaorg semua sama. Ajak makan Dim Sum kata tak kenyang.....Ajak makan Steamboat kata kalau makan balik rumah nanti lapar balik....tensi tau boleh jadi gaduh....ialah ko dah cadang susah2 lepas tu dia kata tak best!! Tanya anak2 aku lagi lah idea diaorg tak boleh pakai.....kalau tak Mcdonald mesti pizza hut.

Ok sekali lagi mari kita tanya birthday boy......"Ok kali ni i tak nak makan kat luar....I nak makan kat rumah jer....I nak makan nasi ayam....ok....muktamad". Hambek ko....makna nya aku kena masak nasi ayam...matilah tak pernah buat....cari resepi....banyak lak kena sediakan sup, ayam, sos2....mana sempat nak buat aku kan kerja (alasan).

Akal aku sudah panjang.....pandang kiri kanan....angkat telefon dial no mak.....

Aku: Assalamualaikum (suara yang penuh sopan santun....kalau tak macam petir jer suara aku). Mak tgh buat apa tu? (sessi bodek dilakukan)

Mak: Walaikumsalam....tak buat apa duduk jer.

Aku: Mak....Khamis ni birthday Win....dia nak makan nasi ayam....mak tolong buatkan boleh? Orang kerja tak sempat masak....kesian dia mak nak sangat makan nasi ayam. Mak buat sedap...orang tak pandai. Mesti Win suka kalau mak buat...dia selalu cakap mak pandai masak.

Mak: Ko kan kalau call tak menyusahkan aku tak boleh kan! Dulu orang suruh belajar tak nak...dah berlaki anak dah 2 pun tak pandai2 gaks...

Hambek ko kena sebijik....padan muka....tapi kena tabahkan hati demi suami....marah pun marah lah

Aku: Orang bukan tak nak masak....tapi tak sempat (tetap kan nak menang)

Mak: Ialah...mak ko ni tak sampai hati kalau anak menantu nak makan...ialah mak buatkan...nanti Khamis petang ko datang ambik.

Aku: (berjaya)....sayang mak....nanti Elly beli kan baju sejuk bulu2 macam Anita Sarawak pakai tu. Baru lah mak glamer kat China nanti. Bye mak....i lap u.

Selesai masalah nasi ayam.....hahahaha.

Sebelum tu ada satu lagi cite....malam Rabu tu bila En Win keluar jer gi kedai...aku ngan anak2 cepat2 keluar gi Baskin Robin beli birthday cake utk En Win....sampai rumah laju2 simpan dalam fridge..... En Win jarang bukak Fridge....dia kurang sikit minum air sejuk....so letak lah apa2 kat dlm fridge dia tak kan tahu.

Bila En Win sampai rumah dalam kul 11 mlm aku ngan Yaya buat tak tahu jer. TETAPI......... Adik sudah terlebih excited....budak sorang ni kan memang kepantangan dia....kalau ko cakap jgn cakap ini rahsia....mmg dia akan bocor kan. "Papa dalam Fridge kan....ada birthday cake utk papa....mama belikan". Terkejut beruk aku ngan Yaya.....

Nak marah tak guna....maka tiada lah majlis terkejut malam tu.....saya redha!!! dan ada satu lagi....aku masih tak dapat cari hadiah En Win......hahahaha....takpe Sabtu ni kita jalan2 u pilih sendiri ok!


Sos Cili

 
Sos kicap

Timun...

Ini jer yang aku buat....cuma goreng kan saja waktu nak makan. Kira ada jugak lah air tangan aku.

Sup....kalau suruh budak2 angkat ini lah jadi nya....takpe2 belajar dari kesilapan

Nasi Ayam


Thank Mak! Aku tak tipu En Win....aku mmg cakap awal2 mak masak....sebab bini dia tak cukup terror lagi....tapi akan belajar....takpe sikit2 lama2 jadi bukit. Kang pandai sangat pun susah gak....u asyik makan jer pulak....kalau gemuk siapa susah....I jugak kan!! Happy Birthday Sayang!!!!!

1 comment:

Irfa said...

takpe..pelan2 belajar
nanti anak dah 3 ko suruh mak masak lagi mesti kena laser.keh keh keh