Nuffnang Advertisement

Saturday, December 10, 2011

Barangan Sekolah....

Bulan ni pening kepala sikit....banyak duit nak guna.  Bulan lepas dah cari baju sekolah adik....now turn Yaya punya baju sekolah pulak. Barang2 sekolah kena settled kan sebelum gi bercuti....kang melampau aku berbelanja nanti tak ada pulak duit beli barangan sekolah. Tanggungjawab anak2 ni kena pikul bersama.....rasa macam serba salah pulak kalau semua harapkan En Win..... sebagai  isteri aku wajib membantu.

En Win akan keluarkan perbelanjaan untk barangan sekolah termasuk buku dan yuran dan perbelanjaan di Beijing nanti. Aku pulak perbelanjaan utk membeli barangan utk percutian seperti baju sejuk, lotion2, kasut, makanan, ubatan2 sbb sekarang kat Beijing tgh sejuk jadi macam2 keperluan yang kena sediakan. Kalau tak ada pengkongsian macam ni....memang x dapat berjalan lah agak nya.

Barangan Sekolah tadi shopping kat Sogo jer....senang satu tempat jer pergi.....semua ada

1. Baju Sekolah Yaya & Adik - 5 pasang seorang
2. Kasut Sekolah - 3 Pasang seorang
3. Beg Sekolah  - 2

Benda Wajib walaupun dah ada.....ini mmg aku tak paham kenapa kena beli.....tapi bila anak2 ambik aku boleh diam....

1. Bekas air (walaupun melambak kat rumah)
2. Pencil Box (walaupun kat rumah masih elok lagi)
3. Singlet, panties & Socks

Barangan yang belum dibeli :-
1. Buku
2. Alat tulis



Dekat2 buka sekolah nanti....harus rambut budak2 ni aku potong....tapi kena senyap2. Kalau tanya En Win jgn harap di bagi. Next year Danea sekolah Petang.....Adik Sekolah pagi. Now kena fikir transportation pulak....fening2!

Anak 2 orang pun aku dah pening....berminyak2 muka aku. Macam mana korang boleh handle anak reramai yer. Tabik spring kat korang!. Tahun lepas....waktu En Win kerja kat Brunei (selama 1 tahun) aku lah yang kena handle semua barangan anak2.....rasa nak menangis. Semua aku kena buat sendiri....penat jangan cakaplah. Lepas ni kalau En Win kena kerja luar negara lagi....harus aku ikut....tak sanggup korang.

 
Now baru tahukan bukan senang jadi seorang Isteri & Ibu. Tanggungjawab bukan mudah. Jadi korang yang belum berkawin....enjoy ur life.....dah kawin tanggungjawab besar menanti. Tak pandai berlayar hanyut lah korang nanti.....cewah!

Beg Sekolah yang tiap2 tahun kena beli.....asal akhir tahun jer mesti roda tercabut lah.....bahagian dalam terkoyak lah. Aku dulu2.....beg blh bertahan sampai 3 tahun....itu pun bukan baru....ambik dari kakak aku punya. Manja melampau budak2 sekarang ni!

Ini belum masuk lagi duit tuisyen, duit ngaji, kelas art lah, ballet lah, transportation lah.....korang kalau tak pandai2 jugak tak tahu lah aku. Walau bagaimanapun tanggungjawab kita sebagai ibu bapa wajib sediakan semua ni utk anak2. Tiba2 rasa sayu macam mana Mak & Abah dulu besarkan kitaorang adik beradik seramai 6 orang....hidup serba kekurangan tetapi kitaorg amat bahagia.

Terima Mak & Abah.... I Lap u lah.



2 comments:

Anonymous said...

hye kakkkkk...
baru ari ni ai dpat menjengah blog yu ni kakkk..
rindu plak nak mengomen..

kemain sakan adik ngan yaya nak gi sekolah..baju sampai 5 pasang kooooo..dlu kite jaman dlu2 baju 3 pasang je kot..rabak jugak poket gni eh tiap tahun.. naseb setahun sekali...

selamat gi sekolah adik n yaya...!!

yg biase2, eh?
-anna-

Irfa said...

memangla..duit kuar cam air.
aku dah siap utk si hero masuk darjah 1 ..konfem serba baru la. sikakak je belum beli lagi..bukan semua baru la sbb dah darjah 5.
cuma top up mana yg kurang je

itu tangguung kawan kita.semoga berbaloi dgn pencapaian mereka