Nuffnang Advertisement

Tuesday, October 11, 2011

Cita-cita dahulu kala.....

Korang dulu kecik2 mesti cita2 tak sedar dirikan.....lawyer, doktor, ahli muzik, cikgu, akitek, polis. Bila tanya kenapa nak jadi doktor bila dah besar sbb nanti boleh ubat mak kalau sakit, kalau jadi lawyer nak tolong orang yang tak bersalah, kalau jadi polis nak tangkap perompak atau pakaian seragam diorang cantik. Bagussss....kecik2 kena ada cita2....sbb itu salah satu pembakar semangat untuk belajar. Aku malas nak tanya anak aku sbb tiap2 minggu mesti cita2 diorang bertukar.

Korang mesti nak tahu cita2 aku waktu kecik kan.....nama wonderland kan harus cita2 aku tinggi.....aku nak jadi LAWYER....bangga...kembang hidung bila cikgu tanya....Elly apa cita2 awak....saya nak jadi Lawyer cikgu. Lepas tu pandang kiri kanan tengok kawan2 dengar tak? hahahaa....result dgn cita2 tak sejajar langsung waktu tu.

Tapi bila dah besar sikit cita2 aku dah berubah....harus nak glamer. Terus bertukar nak jadi pembaca berita or pengacara. Agak2 lah kan.....suara macam petir nak jadi pembaca berita. Diam2 aku kunci pintu bilik ambik suratkhabar praktis baca depan cermin. Petaling Jaya....polis telah berjaya memberkas sekumpulan perompak......pergggghhhhh intonasi tak boleh blah tu.... nada suara ada tinggi ada rendah wa cakap lu.

Lepas SPM sementara tunggu result....lepak2 tengok TV......tgk2 ada pulak advertisement cari pengacara Nona. Giler teruja nak cuba....dalam hati...rupa ok, suara sedap, pandai of course.....confirm lah terpilih. Berhari2 praktis depan cermin, hafal skrip (tajuk yang diberi bebas), praktis depan mak (confirm mak aku kata ok sbb tak nak hampa kan aku), depan kakak.....kopinden ni!!! Semua dah ok.....alamak nak pakai baju apa...harus glamer kan.....tapi aku ngada pakai baju kurung nampak ayu lah konon....vodo2.

Hari yang ditunggu2.....tak tidur malam korang....nebes katanyer. Pukul 8 pagi aku dah terpacak depan TV3. Hambik ko ramai giler nak jadi pengacara. Siap pakai baju lace pun ada.....semua cun melecun. Terus kopiden level aku menurun....nak balik tak nak.....nak balik tak nak......lantak lah cuba jer lah. Serius korang semua cantik2 aku rasa aku yang paling selekeh....ngada baju kurung konon.....dah macam gadis desa org tengok.

Turn aku sampai.....kat depan cermin bukan main kopiden kan......hambek kau bila pandang camera muka aku rasa kebas, mulut gigil.....rasa nak lari jer. Aku dah tak boleh ingat apa yang aku hafal.....MAMPUS. Lepas perkenalkan diri dengan suara gigil.....sampai cameran tu tergelak tgk aku....Setankan!! ok Cik Elly boleh mulakan sekarang..... 1, 2 action.......korang tahu tak apa terjadi aku cuma sebut satu perkataan jer NONA.....lepas tu aku diam.....serius lutut lemah rasa nak pengsan waktu tu. "Encik saya rasa saya tak nak teruskan saya tak boleh buat".....terus aku blah.....malu siot.

Moral of the story: kalau tak ada bakat jangan mengada2 berani nak cuba buat orang gelak kan jer.....kalau ingat2 kan malu tahap gaban....BODOH3......hahahaha ADA AKU KESAH....janji mak cuba nok!!!!!

1 comment:

HappyIrfa said...

itu dulu cik elly..
ape kata awak cuba sekali lagi..mana tahu ada can jadi pengacara Nona.boleh sy tumpang semangkuk..cakap kat kengakawan.'pengacara Nona tu kawan blog saya'hehe