Nuffnang Advertisement

Thursday, April 28, 2011

Baju Raya....

Giler semangat tajuk ni!! Benar dan betul!! Baju kurung utk anak2 I dah siap 3 pasang sorang. Baju kurung I bulan depan siap. Giler cepatkan!!. I mmg suka buat cepat2 uolls....supaya tak kelam kabut nanti. Cuba korang fikir kalau korang nak tempah lagi 2 bulan nak raya confirmed penuh....pakai baju ready made i tak suka & tak selesa. Ini ala2 perbelanjaan sistematik.....

Selalu nyer I mmg start berbelanja 4 bulan sebelum raya...kalau korang dgr macam perempuan giler tak meyempatkan tapi ini lah i selalu buat uolls.....Kata lah raya bulan 8.....bulan 4..... I dah start tempah baju anak2, En Win & of course I punya uolls....kain dah beli waktu gi Bandung hari tu - so settled

Bulan 5 - Baju utk mak & abah dan anak2 buah.

Bulan 6 - Ketepikan sikit2 duit untuk kuih raya dan barang2 rumah.

Bulan 7 - Baju & Kasut utk anak2....utk diri sendiri, Sediakan duit raya utk budak2

Bulan 8 - Duit utk beli barangan utk masak2 hari raya nanti, duit standy by takut emergency.

So tak ada lah pening kepala nak cari duit selonggok bila nak raya nanti. Selalu nyer En Win akan handle barang budak2 & mak budak sekali plus barang dapur. I handle barang rumah & duit raya. Kalau nak buat open hse selalu kitaorg share2. Tapi En Win punya tagline lain pulak "Kalau ada Duit Hari2 boleh Raya" lantak u lah....mungkin sebab keluarga dia kecik kemeriahan hari raya tu di tak rasa sangat.

En Win mmg pening kalau balik rumah Mak aku... Adik beradik jer dah 6 orang campur menantu 4 orang campur anak2 buah lagi 12 orang plus mak bapak aku semuanyer dekat 34 orang. Adik beradik aku 5 orang perempuan kalau berckp terjerit-jerit semua berlumba nak cerita....menantu ngan bapak aku duduk luar malas nak layan. Pernah sekali tu anak aku Danea tak boleh tahan dgr kita org terjerit-jerit sampai termuntah sbb pening hahahaha.....

Selalu nyer malam or pagi raya kitaorg akan bertolak balik Melaka.....tengahari Raya pertama balik rumah my mum duduk sampai petang. Malam pergi side En Win pulak uncle & auntie dia yang bilangan keluarga kocik jer. Raya kedua my side.....meletup dan meriah uolls selalu nyer konvoi adik beradik gi rumah mak & bapak sedara.....mula lah muka En Win macam taik sbb malas nak beraya....ooooo mula2 kawin cukup kau suka yer ikut dah masuk 3 tahun kau nak buat muka....jgn nak ngada ikut jugak. Ialah keluarga En Win kan tak ramai selalu nyer bila raya pertama dia berkumpul dgn pakcik makcik dia lepas tu settled. So selalu nyer raya kedua dia duduk rumah jer....tapi bila dia kawin ngan aku yg vogue ni bertukar lah life dia yg tak busy jgn jadi busy....siapa suruh kau kawin dgn keluarga adik beradik ramai rasakan.......

Dulu aku kalau nak cari boyfriend mesti tanya latar belakang dia....kampung kat mana? itu pertanyaan aku yang pertama....kalau dia jawab Kelantan ker, Trengganu ker confirmed aku reject...jgn salah faham aku bukan tak suka orang Kelantan or Trengganu..... aku cuba cuma malas nak balik kampung jauh2 bila raya nanti sbb aku nak raya rumah mak aku jer (giler selfish). Nasib baik En Win org KL selamat aku.

Eh! apa cerita raya ni lambat lagi lah.....nanti bila raya aku sambung lagi yer.

No comments: