Nuffnang Advertisement

Wednesday, March 23, 2011

Zaman kanak2

Uolls.....i anak cerita sikit zaman kanak-kanak i.....cube cite2

I ni dulu cicit tok penghulu uolls......so waktu moyang I jadi penghulu dia telah membeli tanah dan membina rumah dikawasan tu....(maklum lah penghulu pun ala2 sultan jugak.....kau mintak jer mesti org bagi punya).  Jadi anak2 dia semua duduk kat kawasan itu.......ini bermakna kawan2 aku semasa kecil ada lah sepupu-sepapat aku. Sbb bapak aku pun duduk kat kawasan tu jugak.

Kecik2 dulu uolls permainan yg paling popular mesti lah main kawin-kawin (I like). Dah semesti nyer aku jadi pengantin perempuan.....sbb waktu kecik aku lah yg paling comei (sila muntah). Tak kuasa aku nak jadi mak andam....kehulu kehilir cari baju lah...make-up lah. Pengantin lagi best duduk jer. Seperti biasa....make up yg digunakkan adalah bedak talkum. Letak kat mata bedak, pipi merah bedak....lipstik pun bedak. Tapi sbb yg menjadi mak andam nyer kakak aku....consider terror lah tu touch up muka aku. Seperti biasa lampin adik aku akan jadi veil......bunga raya confirmed letak kat telinga...rantai guna tali kasut. Meriah uolls. Ada adat merenjis.....silat....tarian depan pengantin (tak habis2 lagu Sireh Pinang tu). Camera man pun ada uolls.....bila dia nak tangkap gambar jer mesti ada bunyi klik2....klik2. Sepanjang aku jadi pengantin aku kena tunduk jer....konon2 malu lah tu. Tapi dah habis kawin bab masuk dlm bilik tak adalah pulak.....(gatai na).

Aku ingat lagi waktu raya....lepas jer sembahyang raya dalam pukul 10 pagi.....kita orang sepupu-sepapat ni akan berkumpul.....ketuanyer kakak aku lah. Dia akan bawak peta yg dilukis malam tadi. Uolls nak tahu tak peta apa.......hahahaha peta kawasan rumah kita orang uolls. Kakak aku akan decide rumah mana nak pergi dulu.....ikut urutan. Mula2 rumah mak long, lepas tu mak ngah dan seterusnyer (giler kan....pada hal tiap2 tahun pergi tapi still nak lukis peta juga). Dapat duit raya 24 jam kira....takut salah uolls. Kalau tak puas hati suruh kakak aku tolong kira kan..... pada  hal x sampai 10 hinggit pun.

Aku kalau banyak duit tak ada kerja lain....gi kedai main tikam. Kalau no yg aku beli tu kena dapatlah patung askar kecik.....itu pun aku dah meloncat keriangan macam dapat kereta kancil uolls. Kalau mak aku nampak siap lah memang paip getah lah kat badan. Lagi satu aku cukup suka time hujan. Tingkap rumah aku jenis yg bukak besar tu. So bila hujan jer aku masuk bilik air......kunci dari dalam. Lepas tu bukak tingkap  bilik air lompat keluar. Nak pulak air yg turun tu dari bumbung....pergggghhh  ala2 macam air terjun.....fuh best giler!. Dah lah mandi hujan mak tak tahu....tapi ada hati lagi pergi mandi sampai terpekik2 menyanyi......hambek kau bila mak aku dgr kelam kabut aku lari. Tapi macam mana pun still kena balik rumah kan.....jadi rela kan lah badan ni kena pukul (lantak lah yg penting dapat mandi hujan uolls). Seperti biasa aku yg kena pukul....kakak long aku yg menangis teresak-esak (tak faham2).

Kakak aku selalunyer ada group kawan2 dia sendiri....maklum lah dah besar. Aku pun ada group aku sendiri dlm group aku pulak aku lah yg paling besar......so mmg lah budak2 tu kena buli ngan aku. Aku cukup suka kalau main boss2 and secretary......dah semestinyer aku jadi boss. Tak kuasa aku nak cari secretary kena buli ngan boss (tapi sekarang kerja aku secretary jugak). Aku cukup suka jadi boss garang....masuk jer office terus baling2 kertas....konon2 secretary salah type suratlah. Lepas dah marah2....angkat pulak phone ala2 telepon client."Dato macam mana dgn projek kita di London"....london jer uolls tak main lah malaysia.

Aku kecik memang banyak aktiviti....main galah panjang lah, baling tin lah, baling selipar lah, main nyorok2 lah ..... aku akan menyorok dalam bilik sampai tertidu sbb boring kakak aku malas nak cari aku (giler dengki), paling best main masak2. Cerita pasal main masak2 selalunyer aku akan mintak mak aku 10 sen....senyap2 pergi beli minyak gas. Kak Long aku pergi curi telur kat dapur. Kak ngah aku pulak pergi cari ranting pokok kecik2 sbb nak masak telur lah konon nyer. Minyak gas kan bau dia kuat.....bila mak aku nampak jer aktiviti kitaorg lintang pukang lari selamat kan diri. Bodoh mana lah mak aku tak nampak....dah kau main masak2 tepi rumah sah2 mak aku tahu. cuba lah menyorok sikit (tapi waktu mana lah nak terfikir....sbb tahu nak seronok jer).

Zaman kecik2 mmg best uolls.....tak fikir masalah pun. Dari pagi sampai petang main jer. Ok kalau i ada masa nanti.....I ceritakan zaman remaja pulak.

No comments: