Nuffnang Advertisement

Wednesday, February 23, 2011

Kalau nak mencarut, mencarut betul-betul

Kenapa filem-filem P. Ramlee masih kekal dalam ingatan semua orang? Sebab bukan saje cerita die best, tapi dialog pun macam haram. Kalau dibuat balik zaman sekarang, mau kene banned. Antara dialog paling aku ingat adelah :


"Khadam tua, khadam betina, khadam bodoh nak mampus, sekarang dengar sini.." - Tiga Abdul


"Bile aku suruh eksyen, kau kena cakap. Bodoh. Kecik-kecik taknak mampus, besar-besar menyusahkan orang." - Seniman Bujang Lapok


"Ini bukan rumah haram. Ini ANAK HARAM!" - Laksamana Do Re Mi


 "Yang ini tukang pegi pasar, yang ini tukang kebun. Yang tua ini pulak pencacai tua pengangkat najis." - Tiga Abdul 


"Pahhh... Butang baju aku mane daa?"
"Eh, baju kot kan ade butang?"
"Butang baju melayu daa... Dah tua pun bodohh.." - Madu Tiga


"Aku mintak apilah, bodohh..." - Do Re Mi


"Mambang kepala otak kau berjambul!" - Pendekar Bujang Lapok


"Unta padang pasir pun takda malas macam ente." - Ahmad Albab


"Eleh, muka macam di sana tu, sekali di sini ketik, sepuluh yang datang tau..."
"Kalau sepuluh tua-tua berjanggut nak mampus buat apa tau.." - Tiga Abdul


"Dah sampai, bahlol." - Kene maki dengan teropong ajaib, Laksamana Do Re Mi

"Bodoh! Setan!" - Labu Labi 

"Alamak oi, kedi.." - Ali Baba Bujang Lapok


"Saya selalu doakan encik panjang umur, tapi kalau encik nak mati, alhamdulillahhh..." - Labu Labi


"Aku suruh kau cari orang yang gagah."
"Inilah dia orang yang gagah tuan. Sekali makan, habis 5 pinggan."
"Itu bukan gagah, itu gelojoh, bodohhh.."
- Seniman Bujang Lapok


"Lawa dia ada macam bapak kau masa muda-muda dulu tak?"
"Mak ni bodohla. Masa bapak muda-muda dulu Puspa mana ada lagi!" 
- Musang Berjanggut


"Kau ingat kau cantik ya? Pegi dahh... Pompuan jual nasik lemak lagi cantik kau tau?"
"Apa kau pikir kau banyak lawa? Keling botol lagi lawa."
"Shadap you!"
- Masam-masam Manis


 Dan yang paling best :

"Ini bukan nasik, ini NENEK KAU!" - Laksamana Do Re Mi


Aku tak tau kenapa, tapi setiap kali diorang mencarut, memang nampak macam datang dari hati setepek kene kat muke. Tu yang best tu.

No comments: